Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Takk for svar. Nå har det jo kokt over såppas mye at det kan vel ikke være så mye gjær igjen oppi dunken.

Tror jeg bestiller nytt rør til witen, inkl foamcontrol og gjærnæring...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Dro av alufolien på katastrofestarteren nå.
I tillegg til all gjæra som er gådd tapt, ser jeg at det er en merkbar fargeforskjell på starterne.
Slenger inn en bestilling på ny Wit-gjær inkl foamcontrol og gjærnæring :)
Noen som har tips til hva jeg kan bruke denne overkokgjæra til da? minibrygg/etc?

IMAG0479.jpg


IMAG0480.jpg
 
Gahr skrev:
Ta utgangspunkt i den beregnede OG-en i det aktuelle ølet du skal brygge.

Gjærnæring får du fra f.eks. White Labs og Wyeast. Disse inneholder næringsstoffer (bla. nitrogen og zink) som, er viktige for gjæren når den skal formere seg.

Når du ser det har sluttet å stige bobler opp langs sidene i starteren, er den ferdiggjæret. Da er det lurt å sette den i kjøleskap et døgn eller to for bunnfelling. Da kan du dekantere av "starter-ølet" som kan sette uønsket smak og tynne ut ølet ditt.

Det vanligste er vel kanskje å bruke erlenmeyerkolber til startere. Dekk tuten med folie, så sliper du ikke inn støv. Starteren kan kokes og kjøles ned i samme kolbe.

Skal bestille nytt rør med gjær nå til wit'en.

-Hvilken gjærnæring bør jeg bruke fra f.eks bryggselv?
-Hvilken foamcontrol bør jeg bruke fra f.eks bryggselv?
-Har lest noe om at gjæren bør ha nitrogentilsetning. Er dette inkludert i gjærnæringen, eller bør jeg bestille dette utenom? evt hvilken type anbefaler dere fra f.eks bryggselv?

Foreslår bryggselv fordi jeg er ganske fornøyd med å handle der, både mtp hurtighet og hjelpsomhet.
 
Jeg innser at det ikke blir "skikkelig" brygging med meg denne vinteren og vurderer derfor å prøve meg på et par ølsett.
Et par spørsmål i den forbindelse.

Jeg finner ikke noen mengdebeskrivelse (liter) på Coopers settene.
Hvor mye gir et slikt sett?

Det er noen kroner i forskjell på Coopers og Bryggselvs sett.
Er det forskjell i kvalitet?
 
StoreMy skrev:
Jeg innser at det ikke blir "skikkelig" brygging med meg denne vinteren og vurderer derfor å prøve meg på et par ølsett.
Et par spørsmål i den forbindelse.

Jeg finner ikke noen mengdebeskrivelse (liter) på Coopers settene.
Hvor mye gir et slikt sett?

Det er noen kroner i forskjell på Coopers og Bryggselvs sett.
Er det forskjell i kvalitet?

Mener å huske jeg endte på 23L med mitt første cooperssett.
Jeg har god erfaring med begge typene, til tross for at jeg ikke har satt så mange akkurat ::)

Har fått god hjelp gjennom denne tråden, og hvis du leser fra side 1 får du mange gode tips :)
 
Ruben D skrev:
StoreMy skrev:
Jeg innser at det ikke blir "skikkelig" brygging med meg denne vinteren og vurderer derfor å prøve meg på et par ølsett.
Et par spørsmål i den forbindelse.

Jeg finner ikke noen mengdebeskrivelse (liter) på Coopers settene.
Hvor mye gir et slikt sett?

Det er noen kroner i forskjell på Coopers og Bryggselvs sett.
Er det forskjell i kvalitet?

Mener å huske jeg endte på 23L med mitt første cooperssett.
Jeg har god erfaring med begge typene, til tross for at jeg ikke har satt så mange akkurat ::)

Har fått god hjelp gjennom denne tråden, og hvis du leser fra side 1 får du mange gode tips :)

Takk for svar.
Endte opp med en tur innom Vestbrygg. Fikk god hjelp og har nå to sett sammensatt av Birger liggende klare.
Så var det bare å få tid til å sette i gang.
 
Ruben D skrev:
Hohoho :D hurra for gjærstarter! 3 timer etter pitching boblet det i karet.
I dag når jeg kom hjem ca 18timer etter pitching, lurte jeg på om gjæra gikk på anabole steroider :D

Video 18timer etter pitching:
Link til video: http://youtu.be/7WjoCw9Mtw8

Er det generelt en fordel eller en ulempe at gjæren er så aktiv som dette, så kjapt? Nå 48timer etter pitching er det ca 20sek mellom "ploppene" i gjærlåset.
 
Ingen aktivitet i gjærlåset nå 3 dager etter pitching. Temperaturen har vært helt nede i 16,4°C, mens jeg hadde håpet å ligge på 20°C. Noe jeg kan gjøre for å få opp aktiviteten igjen, eller rdwhahb? Er det for tidlig å begynne med SG-måling?

Gjæren er forøvrig "WLP380 Hefeweizen IV" (2,9l starter), og ølet er bavaria weiss 20l sett fra bryggselv.
 
Har fått tak i etpar magnetpinner til magnetrører nå.

Disse er 32mm, så er spent på hvor mye jeg klarer å dra rundt.
 

Vedlegg

  • Magnetpinne.jpg
    40,2 KB · Sett: 631
Skal sette starter nå til Wit'en med Whitelabs WLP400 , men lurer på etpar ting først.

-Jeg har et glass WLN1000 gjærnæring, og et brett med Servomyces WLN3200 kapsler. Går utifra at det er én kapsel med servomyces til 20L brygg, så derfor regner jeg med jeg skal bruke WLN1000 til starteren. Hvor mye?

-Holder det med én dråpe "Defoamer 105" til starteren, og skal denne dråpen oppi kasserollen ved koking?

-Om jeg møter på samme problemene som jeg gjorde sist gang jeg satte witstarter, kan jeg dryppe en dråpe med defoamer rett oppi starteren eller den kokes først?
 
Endte med at jeg brukte 1/2 teskje WLN1000 gjærnæring og én dråpe defoamer, rett oppi kasserollen sammen med spraymalten.

Nytt spørsmål:
Siste brygget som ble satt i gjærspannet (Bavaria Weissbier) har i dag stått én uke. Målte OG 1.048 og i dag når jeg tok en testmåling leste jeg SG 1.020.
Synes SG'en er høy iforhold til at det har vært stille i gjærlåset siden dag 3.

Kan jeg tilsette gjærnæring eller noe?

(Har som sagt Whitelabs servomyces WLN3200 og WLN1000 liggende.)
 
8 dager uti gjæringsforløpet av Wit'en, ser jeg noen rare farger/skygger på vørteren, sett fra utsiden av gjæringskaret.

Hva er dette?

Bilder:

IMAG0544.jpg


IMAG0545.jpg


IMAG0545-Copy.jpg
 
Tilbake
Topp