Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Magnus Jensen skrev:
Jeg tørrhumlet min med Cascade, jeg foreslo Amarillo da det var brukt i settet fra før. (Begge er Amerikanske humler)
Min IPA er ikke fra et slikt sett.

Okei.
Er det dømt til å bli kjedelig om man prøver seg på å ikke tilsette humle til disse ølsettene? Kunne godt tenke meg erfaringen rundt nødvendigheten med ekstra humling, men er skeptisk til å sette et ølsett uten å ta imot tips og triks. Faren med et kjedelig brygg, er at interessen falmer og at hele bryggeinteressen kollapser.

Isåfall kan man kanskje holde seg til ekstra humling til man føler seg tørr bak ørene, for deretter å prøve å eksperimentere litt når man er på trygg grunn.
 
Har lest så mye rundtomkring at medlemmer har laget IPA, så føler meg litt lysten på å prøve meg på en sånn type. Men igjen; vil såklart ikke sette tilnærmet likt samme brygget 2 ganger på rad, med tanke på kjedsomhet for smaksløkene  ::)

Hva ville dere satt som brygg nr 2 da? Hva betegner disse to ølsettene? Er det ene tungt & fyldig øl (som jeg ofte forbinder mørkt øl med), og det andre lett & tyntsmakende? Er lysten på å få brygg nummer 2 i bøtta før jeg jekker første smaksprøven  :biersmile:
 
Både IPA og brown ale er ganske forskjellig fra ditt første brygg.

IPA er en godt humlet øl med medium fylde og mørkere farge enn pils/lager. Høy bitterhet.

Brown ale er fyldig og mellommørk øl som ofte har litt karamellpreg. Prøvd f.eks. Newcastle Brown Ale før?

Sent from my Galaxy S 2 using tapatalk.
 
igniztion skrev:
Både IPA og brown ale er ganske forskjellig fra ditt første brygg.

IPA er en godt humlet øl med medium fylde og mørkere farge enn pils/lager. Høy bitterhet.

Brown ale er fyldig og mellommørk øl som ofte har litt karamellpreg. Prøvd f.eks. Newcastle Brown Ale før?

Sent from my Galaxy S 2 using tapatalk.

Okei, nei har ikke prøvd Newcastle Brown Ale før.

Alt må vel strengt tatt prøves, så tenker meg at jeg bare bestiller begge to med en gang, så slipper jeg ekstrabestilling.
Magnus Jensen nevnte at han ville humlet IPA'en med Amarillo. Passer godt det, siden jeg allerede har prøvd et brygg med Cascade.
Hva med tilsetninger i Brown Ale'n?
 
Sendte avgårde bestilling i går på brygg #2 & #3.
Det ble American Brown Ale og American IPA. fikk tips om å humle IPA'en med Amarillo, og tilsette 500g ekstra lys spraymalt til begge settene for å øke ABV.

Gleder meg allerede som en unge til disse er ferdig, til tross for at første brygg ikke er ferdig karbonert ennå  :biersmile:

Tenker å prøvesmake førstebrygget i kveld kanskje, til tross for at det bare har stådd én uke til karbonéring  :ilike: finnes det noe prosedyre for behandling før åpning, for å unngå å få med bunnfall? tenker noe i fryseboksbaner, eller liknende :)
 
Ved kjøling i kjøleskap vil gjær falle til bunnen. Mest sannsynlig ligger det meste der fra før av. Men, øl trenger som regel noe tid for å modnes.
Men det er erfaringsmessig ok å prøve en flaske såpass tidlig for å kunne kjenne den forskjellen som er fra i dag og om tre ukers tid.
 
Aleksander_B skrev:
Ved kjøling i kjøleskap vil gjær falle til bunnen. Mest sannsynlig ligger det meste der fra før av. Men, øl trenger som regel noe tid for å modnes.
Men det er erfaringsmessig ok å prøve en flaske såpass tidlig for å kunne kjenne den forskjellen som er fra i dag og om tre ukers tid.

Smakte nå, og må si jeg hadde nok for høye forventninger.
Det var begynt å bli kullsyre i ølet, men det er ikke pålangt nær ferdig karbonert (håper jeg).
På smak var det ikke noe særlig forandring fra det jeg smakte under flaskingen.
Jeg er dårlig på å beskrive smak, og er heller ikke noe dyktig i å smake meg fram til ingredienser.

Håper iallefall at ølet vil forandre seg iløpet av de kommende par ukene  :cheeky:  ::)
 
HVa smakte det da? Bruk gjerne de smaker du kjenner til fra før til å beskrive.

Kjempehøye forventnigner er jeg også godt kjent med. Men det er av dette man får erfaring. Jeg kan love deg at det blir bedre og bedre for hver gang.
Og du lærer masse for hver gang ikke minst!
 
Ruben D skrev:
Aleksander_B skrev:
Ved kjøling i kjøleskap vil gjær falle til bunnen. Mest sannsynlig ligger det meste der fra før av. Men, øl trenger som regel noe tid for å modnes.
Men det er erfaringsmessig ok å prøve en flaske såpass tidlig for å kunne kjenne den forskjellen som er fra i dag og om tre ukers tid.

Smakte nå, og må si jeg hadde nok for høye forventninger.
Det var begynt å bli kullsyre i ølet, men det er ikke pålangt nær ferdig karbonert (håper jeg).
På smak var det ikke noe særlig forandring fra det jeg smakte under flaskingen.
Jeg er dårlig på å beskrive smak, og er heller ikke noe dyktig i å smake meg fram til ingredienser.

Håper iallefall at ølet vil forandre seg iløpet av de kommende par ukene  :cheeky:  ::)

Du bør la det stå minimum 4-6 uker etter det er ferdigkarbonert for at smaken skal sette seg.
 
wow! mulig det er skjedd store forandringer de siste dagene, mtp karbonering.

Dette var synet som møtte meg i dag:
DSC00201.jpg


DSC00202.jpg


Kanskje jeg bare var uheldig med den flaska jeg prøvesmakte her om dagen  :jaha:
 
Mulig du har vært litt uheldig med fordelingen av sukkerlake pr. flaske.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt resten av kassen på badet (Dersom det ikke er for kaldt eller varmt)
Enklere å vaske vekk øl-søl fra fliser enn parkett :)

Og ha det teppet eller håndkle over hele tiden i tilfelle flere skulle sprenge.
Godt at det bunnen som ga etter. De brune flaskene er såpass solide at når de sprenger, er de rett og slett farlige.
 
Aleksander_B skrev:
Mulig du har vært litt uheldig med fordelingen av sukkerlake pr. flaske.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt resten av kassen på badet (Dersom det ikke er for kaldt eller varmt)
Enklere å vaske vekk øl-søl fra fliser enn parkett :)

Og ha det teppet eller håndkle over hele tiden i tilfelle flere skulle sprenge.
Godt at det bunnen som ga etter. De brune flaskene er såpass solide at når de sprenger, er de rett og slett farlige.

La hevertslangen i en liten kveil nedi omstikkingskaret og fikk god sirkulasjon i bøtta ved omstikking, men enten må jeg som du sier ha vært uheldig med fordeling av sukkerlake eller så har det skjedd drastiske endringer de siste par dagene. Skal prøvesmake en flaske til i kveld for å sjekke status.
Kan jo ikke skade det, når det i tillegg er storarrangement i bygda i kveld  :skitbra:

Hadde heldigvis tenkt så langt at jeg la etpar aviser under flaskene når jeg satte de til karbonering, så tror parketten er berget for øl hittil iallfall. Får skifte ut avisen, og satse på at ikke flere flasker går i lufta. Tror ikke badet er aktuelt (se: waf!)  :laugh:

Spent på prøvesmaking i kveld da, til tross for at jeg ikke venter større forskjeller enn kullsyreinnhold.
 
Det er godt. Antar at det er samme smak, kun noe forskjell i co2 vol.
Så før du drikker opp hele batchen, vent ett par uker til som Odland anbefalte og prøv da. Da er det forskjell :)
 
Aleksander_B skrev:
Det er godt. Antar at det er samme smak, kun noe forskjell i CO₂ vol.
Så før du drikker opp hele batchen, vent ett par uker til som Odland anbefalte og prøv da. Da er det forskjell :)

Var faktisk litt forskjell i smak, og når jeg merker forskjell etter etpar dager, er jeg spent på å smake igjen om etpar uker  :biersmile:

I mellomtiden har jeg begynt å lese i "how to brew" -boka. Fant denne gratis på nettet :)
Her er link: www.howtobrew.com

Er ganske rastløs av meg når jeg sitter å leser, så om noen vil komme med tips om at jeg bør hoppe litt fram i boka, så fyr løs med sidetall eller kapittel  :laugh:
 
Ruben D skrev:
I mellomtiden har jeg begynt å lese i "how to brew" -boka. Fant denne gratis på nettet :)
Her er link: www.howtobrew.com

Er ganske rastløs av meg når jeg sitter å leser, så om noen vil komme med tips om at jeg bør hoppe litt fram i boka, så fyr løs med sidetall eller kapittel  :laugh:

Vil anbefale deg å kjøpe papirutgaven (3rd ed.). Den er en del oppdatert i forhold til nettutgaven.
 
Gahr skrev:
Ruben D skrev:
I mellomtiden har jeg begynt å lese i "how to brew" -boka. Fant denne gratis på nettet :)
Her er link: www.howtobrew.com

Er ganske rastløs av meg når jeg sitter å leser, så om noen vil komme med tips om at jeg bør hoppe litt fram i boka, så fyr løs med sidetall eller kapittel  :laugh:

Vil anbefale deg å kjøpe papirutgaven (3rd ed.). Den er en del oppdatert i forhold til nettutgaven.

Okei. Fant den på Amazon.com, regner med den er 3rd ed. :)
 
Gahr skrev:
Ruben D skrev:
Okei. Fant den på Amazon.com, regner med den er 3rd ed. :)

Yep! God bok. Inneholder stort sett alt du trenger å vite om brygging, og en god del man ikke nødvendigvis trenger å vite. ;)

Hehe, okei. Skal hive inn en bestilling da :)

I mellomtiden er jeg nesten begynt å "angre" litt på at jeg har bestilt de siste ølsettene. Har litt lyst å ta steget videre med bryggingen, men tror nok det kan være en fordel å lese denne boka først, samtidig som man kan bli litt tørr bak ørene ved å brygge ølsett i starten.
 
Ehh. Ikke tenk på det. Ølsett blir godt øl det også.
Om du absolutt vil teste litt og eksperimentere så kan du jo evt. bytte gjær for å få maksimalt ut av settene eller kanskje trikse litt med en yderst liten biab i tillegg?
 
arve.thue skrev:
Ehh. Ikke tenk på det. Ølsett blir godt øl det også.
Om du absolutt vil teste litt og eksperimentere så kan du jo evt. bytte gjær for å få maksimalt ut av settene eller kanskje trikse litt med en yderst liten biab i tillegg?

Biab?
 
Tilbake
Topp