Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Lukter flaskene klor må du skylle med vann, enten med tilsatt Starsan eller ikke, det kommer an på om du stoler på vannet du har i kranen din eller ikke.  
FG er bare lik FG om du har målt samme verdien over flere dager, uten kluss med temperatur eller liknende.
Er FG oppnådd og gjæren har fått noen dager til å rydde opp etter seg kan du flaske.
 
Siden du har målt OG og FG (SG) antar jeg du har ett refratometer, siden du ikke har ett oechslemeter.....?
 
Espen Unnvik skrev:
Lukter flaskene klor må du skylle med vann, enten med tilsatt Starsan eller ikke, det kommer an på om du stoler på vannet du har i kranen din eller ikke.  
FG er bare lik FG om du har målt samme verdien over flere dager, uten kluss med temperatur eller liknende.
Er FG oppnådd og gjæren har fått noen dager til å rydde opp etter seg kan du flaske.

Gjæren har fått "ryddet opp etter seg" i litt over en uke (se lengre opp i tråden; innlegg #44). Det ploppet ganske hissig i 4 dager, så ble det stilt igjen i over en uke, før det nå de 2 siste dagene har vært litt aktivitet i gjærlåset. Brygget har stått til gjæring i 15 dager nå. Jeg er HELT ny på hele spektret rundt brygging, men tenker jeg feil hvis jeg tenker at ting i grunn burde hatt nok tid på seg til å være klart for brygging nå, uten å måtte måle FG etpar dager til?

Espen Unnvik skrev:
Siden du har målt OG og FG (SG) antar jeg du har ett refratometer, siden du ikke har ett oechslemeter.....?

Jeg har kjøpt utstyret på Europris, og på pakken står det "hydrometer".
 
Ruben D skrev:
Espen Unnvik skrev:
Siden du har målt OG og FG (SG) antar jeg du har ett refratometer, siden du ikke har ett oechslemeter.....?

Jeg har kjøpt utstyret på Europris, og på pakken står det "hydrometer".

Hydrometer er gjerne det samme, hvis det er for øl. siden du har målt fornuftige verdier så erdet helt sikkert ok.
Og etter to uker?, ja, flask.
Men få bort klorin lukta, hvis det lukter klorin av flaskene, så er det gjerne noe dritt igjen, som regel lukter det ikke klorin hvis det er helt rent og du skyller..
(ref basseng, dess mer klorin det lukter, dess mer piss er det i bassenget.. )
 
Espen Unnvik skrev:
Og etter to uker?, ja, flask.

Espen Unnvik skrev:

Sweet!! Var disse kommentarene jeg fisket etter  :skitbra:

Skal etter beste evne fjerne klorlukta fra flaskene. Skal skylle med varmt vann noen ganger, for så å ta StarSan-runden igjen  :skitbra:
 
Espen Unnvik skrev:
Og etter to uker?, ja, flask.

Espen Unnvik skrev:

Ferdig. puh, tok mye lengre tid enn jeg hadde regnet med, men nybegynner osvosv...
Takk for gode svar forresten, mens jeg satt på pinnen å ventet på kommentarer  :skitbra:
Nå som pulsen har fått senket seg etter flaskevalsen, vil jeg gjenoppta det jeg begynte på. Dette er ikke for å så tvil rundt svarene som ble gitt her for etpar timer siden (mens jeg var passelig småstressa og lysten på å bli ferdig med flaskestresset), men for å lære til neste gang.


Status nå er at etter 2 uker med gjæring (inkl gjæringsopprydning > 1 uke ) målte jeg FG på 1.016.
Jeg oppdaget nå, etter flaskingen, at på pakningsvedlegget til Hydrometeret sto det at man IKKE skal flaske ølet før det viser lavere enn 1.006, pga fare for at flaskene kan eksplodere.

Gjærlåset ploppet ganske så hissig i under en uke, og siste uka har det vært stille, altså gjæren har fått tid til å rydde opp etter seg.
De siste 2 dagene har det vært litt plopping i gjærlåset.
Under måling av FG "spant" jeg ikke hydrometeret, slik at eventuelle luftbobler forsvant.

Så til spørsmålet: Er det fare for at jeg har flasket for tidlig?
 
Ruben D skrev:
Espen Unnvik skrev:
Og etter to uker?, ja, flask.

Espen Unnvik skrev:

Ferdig. puh, tok mye lengre tid enn jeg hadde regnet med, men nybegynner osvosv...
Takk for gode svar forresten, mens jeg satt på pinnen å ventet på kommentarer  :skitbra:
Nå som pulsen har fått senket seg etter flaskevalsen, vil jeg gjenoppta det jeg begynte på. Dette er ikke for å så tvil rundt svarene som ble gitt her for etpar timer siden (mens jeg var passelig småstressa og lysten på å bli ferdig med flaskestresset), men for å lære til neste gang.


Status nå er at etter 2 uker med gjæring (inkl gjæringsopprydning > 1 uke ) målte jeg FG på 1.016.
Jeg oppdaget nå, etter flaskingen, at på pakningsvedlegget til Hydrometeret sto det at man IKKE skal flaske ølet før det viser lavere enn 1.006, pga fare for at flaskene kan eksplodere.

Gjærlåset ploppet ganske så hissig i under en uke, og siste uka har det vært stille, altså gjæren har fått tid til å rydde opp etter seg.
De siste 2 dagene har det vært litt plopping i gjærlåset.
Under måling av FG "spant" jeg ikke hydrometeret, slik at eventuelle luftbobler forsvant.

Så til spørsmålet: Er det fare for at jeg har flasket for tidlig?

Hvis du har målt en en stabil Sg over flere dager betyr det at gjæringen har stoppet opp og du sitter med en FG på 1,016, dette er en helt vanlig FG.
Denne vil da ikke gjære ned til 1,006.
Et øl med så lav FG vil være veldig lett i kroppen eller tørr, så alle øl skal ikke gjære så langt ned.
 
Burde flaskene vendes en gang, etter flasking?

-Og tenkte å lagre gjæringskaret & omstikkingskaret med etpar liter av star-san-blandingen jeg brukte før -og under flaskingen oppi, og heverten oppi der igjen. "Brukt" Star san har jeg forstått at kan lagres, men går det bra dette står i gjæringskarene over tid? ...bruker forøvrig plastkarene fra Europris, som jeg nå har vasket med Zalo.
 
Ruben D skrev:
Burde flaskene vendes en gang, etter flasking?

-Og tenkte å lagre gjæringskaret & omstikkingskaret med etpar liter av star-san-blandingen jeg brukte før -og under flaskingen oppi, og heverten oppi der igjen. "Brukt" Star san har jeg forstått at kan lagres, men går det bra dette står i gjæringskarene over tid? ...bruker forøvrig plastkarene fra Europris, som jeg nå har vasket med Zalo.

Vet ikke hvor mye det har å si, men over tid så klumper starsan blandinga seg, vet ikke om man kan risikere rester i karet av slikt?
Jeg har utblandet på en kanne, og der var det klumper, skylte denne og blandet nytt, håper det gikk bra..
Men vil ikke oppbevare ting i blandingen over lang tid uansett.

For heverten har jeg forøvrig laget meg en meterpose, har vakuum maskin, og lagde en lang pose for oppbevaring av heverten etter burk.. :)
 
neslekkim skrev:
Ruben D skrev:
Burde flaskene vendes en gang, etter flasking?

-Og tenkte å lagre gjæringskaret & omstikkingskaret med etpar liter av star-san-blandingen jeg brukte før -og under flaskingen oppi, og heverten oppi der igjen. "Brukt" Star san har jeg forstått at kan lagres, men går det bra dette står i gjæringskarene over tid? ...bruker forøvrig plastkarene fra Europris, som jeg nå har vasket med Zalo.

Vet ikke hvor mye det har å si, men over tid så klumper starsan blandinga seg, vet ikke om man kan risikere rester i karet av slikt?
Jeg har utblandet på en kanne, og der var det klumper, skylte denne og blandet nytt, håper det gikk bra..
Men vil ikke oppbevare ting i blandingen over lang tid uansett.

For heverten har jeg forøvrig laget meg en meterpose, har vakuum maskin, og lagde en lang pose for oppbevaring av heverten etter burk.. :)

Okei, da dropper jeg å absolutt skulle ta vare på starsan-blandinga :)
 
Tok etpar bilder i går mens jeg flasket, så slenger de ut.

Var litt uheldig når jeg helte vørteren over til gjæringskaret. det fulgte med god del humle:
S5002538.jpg



Bilde av omstikkingskaret. synspunkter rundt farge, og humlerestene?
S5002529.jpg



Her står flaskene til karbonering, ved rundt 22°C. Det ble 64 flasker, 19 liter øl, på en god blanding av 0.25l & 0.33l flasker:
S5002545.jpg


Ølet er ganske grumsete i flaskene. Er dette noe som synke til bunns etterhvert, eller kommer det til å være et "grumsete" øl?
 
Ruben D skrev:
neslekkim skrev:
Ruben D skrev:
Burde flaskene vendes en gang, etter flasking?

-Og tenkte å lagre gjæringskaret & omstikkingskaret med etpar liter av star-san-blandingen jeg brukte før -og under flaskingen oppi, og heverten oppi der igjen. "Brukt" Star san har jeg forstått at kan lagres, men går det bra dette står i gjæringskarene over tid? ...bruker forøvrig plastkarene fra Europris, som jeg nå har vasket med Zalo.

Vet ikke hvor mye det har å si, men over tid så klumper starsan blandinga seg, vet ikke om man kan risikere rester i karet av slikt?
Jeg har utblandet på en kanne, og der var det klumper, skylte denne og blandet nytt, håper det gikk bra..
Men vil ikke oppbevare ting i blandingen over lang tid uansett.

For heverten har jeg forøvrig laget meg en meterpose, har vakuum maskin, og lagde en lang pose for oppbevaring av heverten etter burk.. :)

Okei, da dropper jeg å absolutt skulle ta vare på starsan-blandinga :)

Jeg sier ikke at du må kaste den, men ikke oppbevar noe i den, en av fordelene med starsan er gjenbruk, såfremt du ikke har benyttet den til vasking, bare desinfisering.
Men, du må følge med den til neste bruk, om den fortsatt er bra. (Er usikker på alle signaler på dårlig starsan, men klumpete antar jeg er dårlig tegn)
Men å oppbevare noe i vesken , det vil jeg aldri gjøre, på samme måte som du aldri (trolig) vil oppbevare noe i klorinblanding over lang tid.. )
 
Ruben D skrev:
Ølet er ganske grumsete i flaskene. Er dette noe som synke til bunns etterhvert, eller kommer det til å være et "grumsete" øl?

Det synker, mitt øl ser mye værre ut når jeg holder på, men bra ved konsum.
Men.. oppbevar de flaskene der mørkt:), Blanke flasker til øl er litt ugreit :)
 
neslekkim skrev:
Ruben D skrev:
Ølet er ganske grumsete i flaskene. Er dette noe som synke til bunns etterhvert, eller kommer det til å være et "grumsete" øl?

Det synker, mitt øl ser mye verre ut når jeg holder på, men bra ved konsum.
Men.. oppbevar de flaskene der mørkt:), Blanke flasker til øl er litt ugreit :)

Okei, det står på "kontoret" nå, så da hiver jeg et pledd over de så slipper det å bli utsatt for lys.

Takk for tipset  :skitbra:
 
Hva er trikset for å ikke få med grumset når man heller over i glass? Spesiell temperaturprosedyre, eller stødig hånd?
 
Ruben D skrev:
Hva er trikset for å ikke få med grumset når man heller over i glass? Spesiell temperaturprosedyre, eller stødig hånd?

Med tolmodighet så setter gjerne grumset seg på bånn av flaskene, iallefall har det gjort det på de jeg har flasket (og tilsatt sukker for karbonering), sukkeret starter jo gjæring for å få co2, og da vil du få litt ekstra gjærslam.
mulig det er noen gjærtyper som ikke setter seg like godt, men de jeg har brukt har fungert fint (us-05 og s-04)

Og sjenke med stødig hånd kan være greit.. Kjøp deg noen flasker Nøgne Ø IPA på polet og test :)
 
neslekkim skrev:
Med tolmodighet så setter gjerne grumset seg på bånn av flaskene, iallefall har det gjort det på de jeg har flasket (og tilsatt sukker for karbonering), sukkeret starter jo gjæring for å få CO₂, og da vil du få litt ekstra gjærslam.
mulig det er noen gjærtyper som ikke setter seg like godt, men de jeg har brukt har fungert fint (us-05 og s-04)

Og sjenke med stødig hånd kan være greit.. Kjøp deg noen flasker Nøgne Ø IPA på polet og test :)

Hehe, det skal jeg gjøre :) Nøgne Ø er vel en ALE det også, og ettersom jeg har forstått er det en Ale jeg har laget nå, så da har jeg kanskje noe å sammenligne sånn smått med  :biersmile:
 
Tilbake
Topp