Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

hei
her er enda en nybegynner
har satt min første lager her om dagen
ifra ølsett
fulgte bruksanviningen hvordan brygge med sett eller hva den heter her inne til punkt og prikke
men som småbarnsfar så må jeg brygge når de små sover for og få mest muligt ro
så da alt var i gjærdunken og alt var mere eller mindre klart så våknet begge 2 med noen høye vræl
valgte da og prøve og være effektiv og smalt på lokket satte det på plass i kjellerstua eller bierstubben som det nå heter
og gikk inn til de
når jeg så neste dag skulle kontrolere dunken så jeg plutselig at jeg hadde glemt og ha vann i gjærlåsen men det røde lokket var på
så i noen andre poster her at det var noen som hadde ikke lukket lokket sikkelig men at det hadde gått greit
fylte selfølgelig vann i låsen med engang jeg så det
tror dere at dette går greit eller går alt i vasken?
gjærer foresten stabilt på 17 grader bør gå bra det?
alle svar er kjærkomne
 
Gikk sikkert bra, vann, eller helst starsanblanding/alkohol(?) i vannlåsen er for at bakterier ikke skal ta seg inn til øl'et som er god mat.
Lager gjærer gjerne med mye lavere temperatur enn 17, men ølsett benytter kanskje annen gjær, det står isåfall på pakken hvilken temperatur den bør ha.
 
På pakken sto det 19-22 grader men etter å ha lest x-antall artikler på nett med tempraturer ifra 6-24 endte jeg på 17
Sjekker nå om jeg har rom med lavere tempratur i huset
Hva er gunstig for Lager øl og gjære på?
Hvordan går det og eventuelt flytte den til et kaldere rom etter at den har stått en liten uke på 17?
Blir 2 uker riktig tid og gjære i dunke på?
 
For å få ein dugeleg lager, må ein nytte lagergjær. Gjerne Safale S23 eller W34/70 (tørrgjær) sånn i byrjinga. Gjæring skjer på temperaturer mellom 8 og 12 °C.
Når ølet først har fått ei veke på 17 °C, tener det ikkje til noko å flytte på det.
Men du må for all del ikkje hive det! Berre ikkje tru at det ender opp som ein Jever eller Urquell...

G
 
MudGun skrev:
For å få ein dugeleg lager, må ein nytte lagergjær. Gjerne Safale S23 eller W34/70 (tørrgjær) sånn i byrjinga. Gjæring skjer på temperaturer mellom 8 og 12 °C.
Når ølet først har fått ei veke på 17 °C, tener det ikkje til noko å flytte på det.
Men du må for all del ikkje hive det! Berre ikkje tru at det ender opp som ein Jever eller Urquell...

Dugelig ja, er vel ølsett, og ølsett er vel gjerne beregnet for temperaturer folk lettere kan holde?
Blir sikkert godt øl, men ikke en ekte lager, men ikke ta motet av en nybegynner da :)
 
Jeg smakte et ganske så bra ølsett-øl på NM i år. (Mener det var roba her på forumet som brygget den)

Jeg tror han brukte en coopers-kit, erstattet gjæren med noe bedre, brukte litt ekstra tørket maltekstrakt, og tilsatte noe smak og aromahumle.

Grunnen til at jeg husket dette så godt er kanskje mine fordommer mot ølsett. Men denne var knallgod!
 
Erlendso skrev:
Jeg smakte et ganske så bra ølsett-øl på NM i år. (Mener det var roba her på forumet som brygget den)

Jeg tror han brukte en Coopers-kit, erstattet gjæren med noe bedre, brukte litt ekstra tørket maltekstrakt, og tilsatte noe smak og aromahumle.

Grunnen til at jeg husket dette så godt er kanskje mine fordommer mot ølsett. Men denne var knallgod!

Strengt tatt er vel da ølsettet blitt redusert til maltekstrakt tilsetting i et brygg ? :)
 
Har nå vasket alle flaskene, og er klar for å sette de i Star San noen minutter, før jeg starter flaskingen.

Enkelte flasker var "skitne", og jeg så meg nødt til å vaske de med Klorin (fra dagligvaren).
Hvor viktig er det at flaskene blir KLORINLUKTFRIE? ...Skal sette alle flaskene i Star San, etter jeg har skylt dem 3-4 ganger.
 
...Ooog en ting til:

Har ikke noe digital kjøkkenvekt, men en analog som viser vekt pr. 50 gram.
Om jeg har 6,8g sukker pr liter, ender jeg på omtrent 150g sukker, som jeg skal klare å treffe ganske så bra med analogvekta. er det litt i overkant mengde sukker?

Jeg har tidligere blitt anbefalt 6g sukker pr liter.
Hvor "nøyaktig" bør man treffe? og er det slik at "heller for mye enn for lite"? Hvor mye sukker må til for at det skal bli kullsyrefiasko?
 
Er virkelig ølet klart for flasking?

...Målte FG til 1016 nå. ( OG målte jeg til 1045)




(hvordan var formelen for å regne ut alkoholprosent, og om den er lav; går det at å korrigere den nå, eller er det "no way back, bare flask i vei"?)
 
Ruben D skrev:
Er virkelig ølet klart for flasking?

...Målte FG til 1016 nå. ( OG målte jeg til 1045)




(hvordan var formelen for å regne ut alkoholprosent, og om den er lav; går det at å korrigere den nå, eller er det "no way back, bare flask i vei"?)


...ølet lukter nesten litt syrlig, en anelse av gjær, og om man stikker nesen godt ned i bøtta ned mot ølet, river det i nesen.

I tillegg har det boblet litt i gjærlåset de siste dagene, og nå, 10 minutter etter jeg har satt på lokket igjen, bobler det smått igjen i gjærlåset.



Står på vent nå, klar til å flaske ølet, men vil gjerne ha kommentarer før jeg setter igang.
 
Alk=((76.0(OG-FG)/(1.775-OG))(FG/.794)

Finnes mange tilnærminger......noen formler enklere enn denne....andre mer omstendelig....

At det river i nesen har nok mest sansynlig med CO2 og gjøre, at det bobler litt nå og da trenger ikke å indikere at det er noe galt, det kan også være CO2 som har vært fanget i ølet som ønsker seg opp i atmosfæren for å lage hull i osonlaget......
 
Når du stikker nesa i bøtta og det river i nesen, så er jeg ikke så sikker på at det er gjærlukt du kjenner, men co2 som ligger som et lokk over ølet.
For å være "sikker" på flasking, så ikke lytt til plopp, men sjekk SG en dag vs neste dag(ellernoe) hvis den er stabil, så gjærer ikke ølet ut mer, da er det co2 som plopper.

Hm, lukter klor av flaskene?, hvor mye klorin brukte du egentlig?, du trenger ikke 50/50 :), legg de i starsan blanding og se om lukta forsvinner, hvis ikke, så hadde jeg ikke flasket på disse..

Med FG'en du har nå, så sier denne 3.8%: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Ang sukker, heller litt for lite enn for mye kanskje?, hvis du gir gjæren for mye næring, og du flasker, vel, da kan du risikere boom.. :) (er 0.8 er vel ikke så mye at det utgjør al verden kanskje), men la øllet stå framme 2-3 uker (alt ettersom) så merker du fort når kullsura er ok (kjøl og jekk en flaske etter 2 uker for å sjekke, så en pr uke om det ikke er bra)
 
Takk for svar! Hva er SG?


Hadde forresten mye klor, og skylte godt først med vann, deretter ble de liggende i Star San i ca 10 minutter. Lukter ennå en smule klor i flaskene, om man løfter flaska godt inntil nesen og lukter. Bør jeg, og klarer jeg å bli kvitt det ved å skylle med vann og star san?
 
Ruben D skrev:
Takk for svar! Hva er SG?

Specific Gravity, måleenheten du leser av på et Oecslemeter.
Når du måler etter kok/før gjær, så kaller vi tallet OG (original gravity), etter gjæring kaller vi det FG (Final gravity)
 
SG = specific gravity, ett målepunkt utført på ett udefinert tidspunkt....altså ikke OG, FG eller andre definerte målepunkt.
 
neslekkim skrev:
Ruben D skrev:
Takk for svar! Hva er SG?

Specific Gravity, måleenheten du leser av på et Oecslemeter.
Når du måler etter kok/før gjær, så kaller vi tallet OG (original gravity), etter gjæring kaller vi det FG (Final gravity)

OG har jeg målt som du forklarer, og FG har jeg målt i dag, etter gjæring i 2 uker. vil det si at FG & SG er det samme? har målt med et hydrometer. er det det samme som oechslemeter?

Edit: svar kom før jeg postet.

Med andre ord: kan jeg flaske nå? Hadde forresten mye klor, og skylte godt med vann, deretter ble de liggende i Star San i ca 10 minutter. Lukter ennå en smule klor i flaskene, om man løfter flaska godt inntil nesen og lukter. Bør jeg, og klarer jeg å bli kvitt det ved å skylle med vann og star san?
 
Ruben D skrev:
OG har jeg målt som du forklarer, og FG har jeg målt i dag, etter gjæring i 2 uker. vil det si at FG & SG er det samme? har målt med et hydrometer. er det det samme som oechslemeter?

Edit: svar kom før jeg postet.

Med andre ord: kan jeg flaske nå? Hadde forresten mye klor, og skylte godt med vann, deretter ble de liggende i Star San i ca 10 minutter. Lukter ennå en smule klor i flaskene, om man løfter flaska godt inntil nesen og lukter. Bør jeg, og klarer jeg å bli kvitt det ved å skylle med vann og star san?

Har ikke oechslemeter.
Forslag og synspunkter på om jeg kan flaske? frustrert, stressa, og tørst :attevar:
 
Tilbake
Topp