Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Ser bra ut detta.

Når det kommer til ekstraktene så skal disse være veldig søte. Dette er meske som har blitt konsentrert, avkokt, til den sirupen du satt med i går.
Når du blandet ut dette ekstraktet med vannet blir dette følgelig noe tynnet ut. Sødmen, sukkerstoffene, er næringen som gjæret trenger for å "do it's thang".
Du skal se at etter endt gjæring er brygget noe helt annet enn hva du hadde oppi.

Når det kommer til fargen, ble jeg også "skremt" av dette første gangen. Pga. stort volum ser det mørkere ut i bøtta. I glasset blir det lysere. Men lagersettet fra coopers er noe mørkere enn pilsnerfarge. Men, det blir nok digg! (Selv liker jeg lagere som er noe mørkere i fargen)
 
Aleksander_B skrev:
Ser bra ut detta. (...) Du skal se at etter endt gjæring er brygget noe helt annet enn hva du hadde oppi. (...)

Takk for det :hadet:

Okei, så jeg skal ikke tenke på å tilsette sukker eller noen ting som helst, for å fjerne denne "søtessensen"?
 
Ruben D skrev:
Fikk litt problemer med at vørteren var altfor varm, og den ble dermed stående i vasken til kjøling i omtrent 2,5timer med rennende kaldvann i vasken :noway: Har en dårlig følelse på akkurat det, mtp at jeg måtte opp med lokket etpar ganger for å sjekke temp osv.
Jeg rehydrerte gjæren (i avkjølt, kokt vann) v/ca 37°C ca 25min, før jeg tilsatte den i brygget, som da holdt ca 23°C. Tror gjæren og brygget holdt omtrent samme temp ved pitching.

Var så nøye jeg kunne med renhold, til tross for at jeg var oppe med lokket etpar ganger for å røre i brygget for å ta temp (se: klokka var 0300 i natt  :nosmile:)
Men: Jeg brukte cooperssettet og hele maltekstraktboksen. Synes det luktet veldig søtt av vørteren, og fargen på det var veldig mørk. Er dette noe som vil endre seg iløpet av gjæringsprosessen?

Høyrest ut til at du har vore "nøye nok" med reinhaldet, i alle fall med tanke på at mange av dei tradisjonelle bryggarane held til i kjellere, garasjer, utandørs etc. Sjøl brygga eg utandørs med tradisjonelt oppsett i sommar der vi fekk både humle OG KVEPS i vørteren. Så langt kjenner eg ikkje noko usmak i ølet. Reint personleg kjem eg likevel til å vere svært så nøye med reingjering og desinfeksjon i framtidige brygg. Det er lite poeng å risikere eit øydelagt brygg til fleire hundre kroner. Samstundes trur eg at faren for desinfeksjon større enn det den faktisk er. RDWHAHB!  :biersmile:
 
Statusupdate  :)

Har klart å holde temperaturen ganske så stabil på ca 21°C, og om det har slingret har forskjellen vært på maks +/-  1°C.
Nå har det gådd 4 dager, og merker forskjell på gjæringsaktiviteten:

Søndag: ca 8 plopp pr min = ca 7,5sek mellom boblingene.
Mandag: ca 17 plopp pr min = ca 3,5sek mellom boblingene.
Tirsdag (i dag): ca 4,5 plopp pr min = ca 13,5sek mellom boblingene.

Ser for meg at det kommer til å avta ganske så mye til i morgen, og at det om ikke lenge vil være bortimot full stopp.
Jeg har lest at jeg allikevel burde la brygget stå i 2 uker før jeg flasker det.

Med tanke på nedsatt gjæringsaktivitet, burde jeg heve temperaturen i rommet siste uken?
 
slenger ut et par bilder, så dere får se hvordan det ser ut nå. Tok to bilder med forskjellige innstillinger, slik at dere på best mulig måte kan se hvordan det ser ut nå:
 

Vedlegg

  • S5002522.JPG
    346,1 KB · Sett: 1.609
  • S5002523.JPG
    329 KB · Sett: 1.577
Bare la det stå å godgjøre seg.  Bobling i låsen er ikke verdens beste indikator på aktivitet. 
21 grader er plenty.  God ide å vente ca to uker før du tapper det videre på flasker. 

Gå i fred, ottast ikkje, ta deg ein heimebrygga.
 
Begynner å bli rastløs nå, gleder meg til første prøvesmaking  :yes:
Lurer på etpar ting:

-Med tanke på at det ikke har vært bobling i karet på en stund, hvor går grensen for hvor lenge det kan stå før jeg flasker ølet? er det fare for at det står for lang tid? Det er ennå overtrykk i gjæringskaret.

-Kan man smake på ølet før man flasker det (før/etter tilsetting av sukker?), eller er dette altfor misvisende/ugunstig?  :biersmile:

og

-Har forstådd det sånn at jeg bør bruke et omstikkingskar for å tilsette sukkeret, og for å kvitte meg med bunnfallet som er i gjæringskaret. Hva bruker dere som omstikkingskar?
 
Ruben D skrev:
-Med tanke på at det ikke har vært bobling i karet på en stund, hvor går grensen for hvor lenge det kan stå før jeg flasker ølet? er det fare for at det står for lang tid? Det er ennå overtrykk i gjæringskaret.

Noe særlig mer enn 4-6 uker etter at du tilsetter gjæren begynner det å bli fare for å få bismaker fra at gjæren dør og går i oppløsning (autolyse).

-Kan man smake på ølet før man flasker det (før/etter tilsetting av sukker?), eller er dette altfor misvisende/ugunstig?  :biersmile:

Det kan man og det er ei nyttig erfaring. Husk at ølet er varmt og uten kullsyre, så smaken oppleves ganske forskjellig fra sluttresultatet.

-Har forstådd det sånn at jeg bør bruke et omstikkingskar for å tilsette sukkeret, og for å kvitte meg med bunnfallet som er i gjæringskaret. Hva bruker dere som omstikkingskar?

De fleste bruker samme type beholder som de bruker til gjæringskar.
 
gustavf skrev:
Ruben D skrev:

Noe særlig mer enn 4-6 uker etter at du tilsetter gjæren begynner det å bli fare for å få bismaker fra at gjæren dør og går i oppløsning (autolyse).


Det kan man og det er ei nyttig erfaring. Husk at ølet er varmt og uten kullsyre, så smaken oppleves ganske forskjellig fra sluttresultatet.


De fleste bruker samme type beholder som de bruker til gjæringskar.

okei  :skitbra:

Er det bare enkelt og greit å åpne lokket å begynne med å tappe ølet fra gjæringskaret og over i omstikkingskaret, eller bør det røres noe i gjæringskaret et døgn i forveien eller noe sånt?

Lurer bare på om det på noen måte kan ligge mest smak i bunn av gjæringskaret, og at det helt øverst ligger omtrent bare vann? (...eller ligger det samme produktet jevnt utover i hele gjæringskaret, pr nå? som en flaske Coca Cola for eksempel. om den står avglemt i et hjørne i garasjen eller noe sånt etpar uker, er det svart i bunn av flaska og helt blankt på toppen)
 
Nei, nei, ikke rør, da bare virvler du opp gjær som du ikke vil ha med over på flaske/fat og visper inn oksygen som vil gi ølet kortere levetid.
 
Skjønner. Er det fare for at ølet ikke er klart for flasking etter 2 uker? Bør jeg forholde meg til en FG-verdi før jeg bestemmer meg for om
jeg skal flaske, eller er det no mercy, flasking @ 2 uker?
 
Det kommer an på styrken på ølet. Sterkt øl tar lag tid å gjære ut. Et vanlig ølsett med tilstrekkelig og frisk gjær bør være ferdig på under en uke.
 
I morgen er det flasking  :skitbra:
I den forbindelse vil jeg spørre om prosedyren på rengjøring av flaskene.

Tenker først å fremst å ta av etikettene på flaskene i dag, så er iallfall det gjort.
Deretter tenker jeg at i morgen før jeg begynner flaskingen, rengjør jeg og desinfisérer dem.


Tenkte å gjøre det i denne rekkefølgen:

-Rengjør flaskene med Flaskebørste & Zalovann
-Skyll flaskene godt med kaldt vann, for å bli kvitt zalorester
-Fyll hver og en flaske med ca 2dl Star San, og rist godt.
-Skyll ut Star San med kaldt springvann
-Legg flaskene i stekeovnen @ 150°C i 20 min



Hvordan rengjør dere flaskene? noen kommentarer til måten jeg ser for meg å gjøre dette på? enklere måter å gjøre det på?
...Har ikke kjøpt inn noen slags form for flaskevaskeutstyr, bortsett fra flaskebørste som jeg kjøper i morgen  :)
 
Ruben D skrev:
I morgen er det flasking  :skitbra:
I den forbindelse vil jeg spørre om prosedyren på rengjøring av flaskene.

Tenker først å fremst å ta av etikettene på flaskene i dag, så er iallfall det gjort.
Deretter tenker jeg at i morgen før jeg begynner flaskingen, rengjør jeg og desinfisérer dem.


Tenkte å gjøre det i denne rekkefølgen:

-Rengjør flaskene med Flaskebørste & Zalovann
-Skyll flaskene godt med kaldt vann, for å bli kvitt zalorester
-Fyll hver og en flaske med ca 2dl Star San, og rist godt.
-Skyll ut Star San med kaldt springvann
-Legg flaskene i stekeovnen @ 150°C i 20 min



Hvordan rengjør dere flaskene? noen kommentarer til måten jeg ser for meg å gjøre dette på? enklere måter å gjøre det på?
...Har ikke kjøpt inn noen slags form for flaskevaskeutstyr, bortsett fra flaskebørste som jeg kjøper i morgen  :)

personlig så har jeg ikke med de siste trinnene. Etter å ha hatt i starsan og latt de stå en liten stund, så heller jeg det ut og går rett på fyllingen av flaskene.
 
Lars B. skrev:
Ruben D skrev:
I morgen er det flasking  :skitbra:
I den forbindelse vil jeg spørre om prosedyren på rengjøring av flaskene.

Tenker først å fremst å ta av etikettene på flaskene i dag, så er iallfall det gjort.
Deretter tenker jeg at i morgen før jeg begynner flaskingen, rengjør jeg og desinfisérer dem.


Tenkte å gjøre det i denne rekkefølgen:

-Rengjør flaskene med Flaskebørste & Zalovann
-Skyll flaskene godt med kaldt vann, for å bli kvitt zalorester
-Fyll hver og en flaske med ca 2dl Star San, og rist godt.
-Skyll ut Star San med kaldt springvann
-Legg flaskene i stekeovnen @ 150°C i 20 min



Hvordan rengjør dere flaskene? noen kommentarer til måten jeg ser for meg å gjøre dette på? enklere måter å gjøre det på?
...Har ikke kjøpt inn noen slags form for flaskevaskeutstyr, bortsett fra flaskebørste som jeg kjøper i morgen  :)

personlig så har jeg ikke med de siste trinnene. Etter å ha hatt i starsan og latt de stå en liten stund, så heller jeg det ut og går rett på fyllingen av flaskene.

Okei, så du skyller ikke ut star san engang?
 
Stekeovnen er et alternativ til desinfiseringsmidler. Du trenger ikke begge deler :)

Frem til nå har jeg fyllt ei avlang blomsterkasse med 6-7 liter Star san, og lagt 6-7 flasker nedi av gangen mens jeg har vasket de neste 6-7 flaskene i en annen kum.
Etter noen minutter lar jeg Star San renne ut, og flaskene settes opp ned frem til tapping.

Fikk stort flaskestativ og en desinfiseringspumpe i posten fra Bryggselv her om dagen, så nå skal det nok gå raskere :)
 
Georg J. skrev:
Fikk stort flaskestativ og en desinfiseringspumpe i posten fra Bryggselv her om dagen, så nå skal det nok gå raskere :)

Kjøpte slik i England (fekk sendt til hotellet) før Bryggselv fikk det inn. Anbefales varmt! Det har nesten blitt gøy å desinfisere flasker  :laugh:
 
Tilbake
Topp