Ønsker tips rundt førstegangsbrygging, ølsett.

Prøver sånn smått å sette meg inn i øltypene som selges i butikk. I den forbindelse prøver jeg også å finne ut av hva slags type øl de forskjellige sortene er, for å identifisere hva slags type øl jeg liker best, blant annet for planlegging av neste brygg.
Ringnes Pilsner har vært butikkfavoritten i det siste, og akkurat nå tar jeg en Carlsberg.

Hva slags type øl er da for eksempel Carlsberg egentlig? står jo ingenting på flaska om hva det er, f.eks Ale, Pilsner, etc..

Legger ved et bilde, funnet via google:
 

Vedlegg

  • images.jpeg
    images.jpeg
    8,1 KB · Sett: 753
hehe :)
Ta en runde med øl fra norske mikrobryggerier, Alt etter hvor du bor så vil du forhåpentligvis kunne finne et utvalg av øl fra Håndbryggeriet, Nøgne Ø, Ægir og Lervig mikrobryggeri, (og et par steder Kinn)
Da er du inne på øl som endel av oss brygger her, vet ikke hvor mange det er som faktisk ønsker å etterligne norsk fabrikkpils, som det finnes uante mengder av. Tjekkisk pils og slike derimot er det nok flere av.
 
Carlsberg brygger pilsner. De bruker sitt eget husgjær, som carlsberg har dyrket fram selv.

Men det å brygge, og etterstrebe å få ett resultat mest likt carlsberg er svært vanskelig.

Jeg vil anbefale deg det samme som neslekkim sier. Det vil åpne dine øyne for hva øl egentlig er, og dreier seg om.
Jeg vil også anbefale deg å skaffe deg noe lektyre, f.eks. How to Brew av John Palmer.
I denne boken får du all info du trenger om bryggingsprossessen for hjemembryggere. Og en innføring i forskjellige øl-typer.

Brew for one, and brew for all!
 
Vil man lære om smaksbildet i verdens utallige øltyper er Michael Jacksons "Beer Companion" antakeligvis fortsatt verdens beste bok, etter min mening.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
neslekkim skrev:
vet ikke hvor mange det er som faktisk ønsker å etterligne norsk fabrikkpils

Aleksander_B skrev:
Men det å brygge, og etterstrebe å få ett resultat mest likt carlsberg er svært vanskelig.

Det er ikke det jeg vil heller. Det jeg mente var at jeg har ikke peiling på hva som betegner en Ale, hva som betegner en Pilsner, lager, osvosv, men hadde det stådd på flaska man kjøper i butikken hva slags type øl det er, hadde man kanskje kunnet kjøpt en av hver (el.l.) å smakt meg litt fram, å funnet mere ut av dette.

Det får bli en runde på polet for innhøsting av forskjellige mikrobryggeriøl, med tilhørende smakerunde   8)
 
Det står veldig ofte pilsner eller lager på undergjærede øl, som det meste av det man finner i dagligvarebutikken i Norge er. Tyske øl har også som regel alltid øltypen på etiketten.

Det tar litt tid å sette seg inn i alle øltyper, men det kommer etterhvert.
 
Det man får kjøpt i butikkener som regel pils. Dersom det ikke er pils står det som regel. F.eks. Frydenlund Bayer, som er bayerøl. Hansa har sin "gourmet"-serie, som innebærer weizen, pale ale og stout. (Ikke legg disse som referanse for hvordan en pale ale eller stout skal smake.)
 
Aleksander_B skrev:
Det man får kjøpt i butikkener som regel pils. Dersom det ikke er pils står det som regel. F.eks. Frydenlund Bayer, som er bayerøl. Hansa har sin "gourmet"-serie, som innebærer weizen, pale ale og stout. (Ikke legg disse som referanse for hvordan en pale ale eller stout skal smake.)
Jeg tror det er Aass og ikke Hansa som har sin "gourmet" serie med weizen, pale ale og stout, æres den som æres bør.

Og til Ruben D, ikke stress med å pugge øltyper, utforsk de etter hvert som det faller seg naturlig.
Det er likevel litt greit å lære seg hva som er undergjæret og overgjæret øl.
Når jeg startet å utforske overgjæret øl møtte jeg en helt ny verden. Og siden det var vanskelig å få tak i i dagligvaren her lokalt, ble resultatet etter hvert at jeg starta med brygging selv.
 
Er nok Aass som har Gourmetserien ja, men ikke rart man blander, Hansa har også sin serie, dog under merkenavnet Waldemar, men det er vel kanskje bare Pale Ale der enda?
 
neslekkim skrev:
Er nok Aass som har Gourmetserien ja, men ikke rart man blander, Hansa har også sin serie, dog under merkenavnet Waldemar, men det er vel kanskje bare Pale Ale der enda?

Det finns også ein Waldemars Brown Ale.
 
neslekkim skrev:
Er nok Aass som har Gourmetserien ja, men ikke rart man blander, Hansa har også sin serie, dog under merkenavnet Waldemar, men det er vel kanskje bare Pale Ale der enda?

Wops!  :eek: Selfølgelig er det Aass. Tror jeg begynner å bli trøtt fra helgen. :)
 
Mens jeg venter på at første brygg karboneres, begynner jeg å bli litt klar for å sette neste brygg  >:D

Noen som har forslag til hva neste ølprosjekt skal være? :biersmile: Setter pris på om du skriver tilsetninger jeg også bør bruke til det du anbefaler, som f.eks humle, gjærtype, etc.
 
Bryggselv sine sett inneholder masse humle så vidt jeg har forstått. Det er tilogmed humlerester i boksen, så om du ikke vil endre humlekarakteren i brygget til noe helt annet er det vel strengt tatt ikke nødvendig å humle noe ekstra selv.

Nå har jeg ikke prøvd disse settene selv, så en klype salt.
 
Magnus Jensen skrev:
IPA-en hadde sikkert iKke tatt skade av å tørrhumles med litt amarillo eller lignende, humle er jo digg :biersmile:

Humlet du din "Amerikansk IPA" med dette? Ser i signaturen din at du har et slikt brygg på flaske :) og er det forresten den IPA'en jeg linket til, du har på flaske?

Samtidig lurer jeg på hvilken av disse to som er mest "forskjellig" fra det brygget jeg satt (det denne tråden ble startet med)? Vil gjerne prøve å unngå å sette "samme" brygget som jeg allerede har satt :)

Edit: Vil også helst sette den av disse to som, ikke overraskende, er lettest å lykkes med  :roedme:
 
Jeg tørrhumlet min med Cascade, jeg foreslo Amarillo da det var brukt i settet fra før. (Begge er Amerikanske humler)
Min IPA er ikke fra et slikt sett.
 
Tilbake
Topp