Oppbevaring/lagring av gjær og humle

Hei,

Er ny til brygging og har et par spørsmål vedrørende lagring/oppbevaring av gjær og humle
har følgende spørsmål:

1. Skal tørrgjær og flytende gjær oppbevares i kjøleskapet?
2. Uåpnet humlepose (vakumpakket) - kan den oppbevares i vanlig rom, eller må den ligge tørt og kaldt (typisk bod)
3. Åpnet humlepose - pellets - har lest at den kan oppbevares i fryseren - men må den da ligge på et norgesglass eller er en plastikkpose/boks nok
4. Ser at petiit selger 500gram med tørrgjær - er det lurt å kjøpe en slik, kontra 11 grams poser, det er 1/3 av prisen - men hvis det går utover kvaliteten på gjæren så er det ikke verd det - hvordan vil en oppbevare en åpnet 500 grams gjærpose

Et siste spørsmål, gjelder lagring på flaske. Har nettopp laget mitt første brygg, det har nå stått 3 uker på flaske - første uka 21 grader, deretter 2 uker i boden (12-13 grader) - prøvde første flaske i går, og det var en god opplevelse. uansett, har lest at ølla blir bedre dess lengre den står og lurer da på om det skal stå i kjøleskap (4 grader) eller er 12 grader bedre?

Takker for et utmerket forum, her er det gode og direkte svar - akkurrat det en trenger når en starter opp

Sigve

1) ja
2) helst skal humlen oppbevares i fryseren og vacuumpakket.
3) åpnet humle lagres i fryseren i tett beholder.
4) 500 grams pakker med tørrgjær er rimeligere enn små (11 grams) men etter åpning er det vanskelig (umulig) å holde gjæren steril
og det er stor sjanse for å ødelegge gjær og i verste fall brygg, og da blir det dyrere også. jeg personlig satser på små pakker gjær.

Greit å lagre ølet ved bod-temperatur, og så i kjøleskapet før konsum:)

Velkommen i Norbrygg, Sigve!

1) Jeg pleier å oppbevare begge deler i kjøleskapet. Pass på at du ikke legger det helt bak, der kjøleledningene går, for der kan det tidvis fryse og skade gjæren.
2+3) Pleier å lukke posen tett med minst mulig luft i, og teiper igjen posen. Ved oppbevaring i fryseren gir dette fortsatt godt duftende humle også over lengre tid (mange måneder)
4) Enig med Magne. Slike forpakninger er vel heller tenkt å brukes av mikrobryggerier, som standardgjær eller evt back-up gjær.

hallo,
hvis en får en vakumpakke fra en nettbutikk. som er en liten rift i så den ikke er lufttett lenger. er det no vits i å si ifra. har en rett til å få ny. eller må jeg bruke opp 250gram northen brewer i løpet av noen uker.

Jeg vet ikke om det er beste måten å oppbevare på, men jeg har oppbevart tørrgjær i fryseren og hatt utgjæring på 76-87 % . Så det ser ikke ut til å ha tatt så mye skade skade.

oleeven skrev:
hallo,
hvis en får en vakumpakke fra en nettbutikk. som er en liten rift i så den ikke er lufttett lenger. er det no vits i å si ifra. har en rett til å få ny. eller må jeg bruke opp 250gram northen brewer i løpet av noen uker.

Jeg har tidligere oppbevart humle i åpnete poser i månedsvis uten å merke noe galt med ølet. Og jeg har oppbevart det i kjelleren, ikke hatt det i fryseren.

I forbindelse med at jeg skal ta inn humle for videresalg (se egen tråd om bryggebryggeren) kan jeg jo ikke fortsette med det. Fryseboks er i bestilling.
Jeg har planer om å kjøpe inn humle i 5 kgs pakker for så å stykke opp dette i 100g poser. Det beste (og dyreste) ville være om jeg samtidig kjøpte inn utstyr til vakuumering. Jeg hadde også tenkt å kunne tilby både malt og humle i løs vekt, slik at kundene kunne levere oppskriftene (f.eks utskrift fra beersmith). trenger man 249 g Carafa III eller 28 g EKG til et brygg er det jo ikke noe mer arbeid forbundet med å veie ut eller beregne prisen for dette i forhold til kjøp og salg av 1.00 kg eller 100 g. Og dere brukere blir ikke sittende igjen med 2 og 3 år gammel humle dere er usikre på om er oksydert.
Harald

Harald skrev:
oleeven skrev:
hallo,

Jeg har tidligere oppbevart humle i åpnete poser i månedsvis uten å merke noe galt med ølet. Og jeg har oppbevart det i kjelleren, ikke hatt det i fryseren.

I forbindelse med at jeg skal ta inn humle for videresalg (se egen tråd om bryggebryggeren) kan jeg jo ikke fortsette med det. Fryseboks er i bestilling.
Jeg har planer om å kjøpe inn humle i 5 kgs pakker for så å stykke opp dette i 100g poser. Det beste (og dyreste) ville være om jeg samtidig kjøpte inn utstyr til vakuumering. Jeg hadde også tenkt å kunne tilby både malt og humle i løs vekt, slik at kundene kunne levere oppskriftene (f.eks utskrift fra Beersmith). trenger man 249 g Carafa III eller 28 g EKG til et brygg er det jo ikke noe mer arbeid forbundet med å veie ut eller beregne prisen for dette i forhold til kjøp og salg av 1.00 kg eller 100 g. Og dere brukere blir ikke sittende igjen med 2 og 3 år gammel humle dere er usikre på om er oksidert.
Harald

Kjempeflott initiativ!

Jeg vil råde deg til å investere i vakuum-utstyr, det gjør at humlen holder seg langt bedre.

Hva med å bruke støvsuger til vakumering? (bare pass på så åpningen til posen ikke er for stor - da "flyr" humla  ;D )

Tilbake
Topp