Oppdatert bryggutstyr, andre brygg.

Separat meskekar tar kanskje litt mer plass under bryggingen. Men, om du lager den kompakt nok vil den fint gå opp i kokekaret under lagring. Du trenger strengt tatt bare en avtapning fra bunnen av den ytterste bøtta enten på siden eller under. Samt en slange derifra til pumpa. Da slipper du å løfte ut maltrøret etter meskingen. Alt kan stå i ro til bryggingen er ferdig.
Men, det vil kanskje kreve litt omkobling av slanger underveis, eller et par treveisventiler.

Eleminerer du all dødplassen rundt mesken, så kan du gjøre noe med effektiviteten din. Mindre vann i mesken og mer til skylling er nok det som vil få mest utslag på effektivitet i ditt tilfelle.

Eventuelt kan du lage kun et forholdsvis lite hull i i bunnen av den ytterste bøtta, og henge den opp inne i kokekaret. Får du begrenset gjennomstrømmingen nok trenger du ikke å ha 10 liter i bunnen av gryta. Da kan du bruke gryta som en "wort grant" og pumpe tilbake i meskekaret bare det som renner ut. Bare å prøve seg frem. (Vil tro det er best å begynne med et lite hull og gjøre det større. Motsatt er nok mye værre :biersmile: )

En annen ting. Jeg vil tro at når du har så tynn mesk som du har vil det gjøre at enzymene vaskes ut, og i mindre grad kommer i kontakt med stivelsen. Da vil trolig konverteringen gå saktere.
Tester du med jod tinkur om konverteringen er fullført før du skyller? Kanskje du har noe å hente på lenger mesketid.

Takk for gode innspill, jeg skal prøve en gang med å ha  gjæringsdunken i en spesialtilpasset bøtte plassert oppi kjelen, da får jeg meskekaret innerst, dekket av et veldig lite lag med vørter på utsiden, etterfulgt av enda en plastvegg før kjelen med isolasjon kommer ytterst, kombinert med temperaturstyrt resirkulering bør jeg klare å holde en nøyaktig temperatur over tid. Jeg skal se om jeg klarer å redusere mengden vørter som er i bunnen av kjelen, for å øke mengden skyllevann.

Tanken er å gjøre som du sier, å pumpe tilbake det som kommer i bunnen av gryten. Helt nederst på bøttene skal jeg kun ha små hull, slik at skyllevann bruker en halvtime på å tømmes fra meskerøret. Men lengre opp skal jeg ha større hull. Når jeg da bruker pumpen vil vannstanden i den ytterste bøttene reguleres av seg selv. Får se om dette kommer til å funke som tenkte!

Hastighet på sirkuleringen blir alltid et kompromiss mellom hurtige temperaturendringer for steg/utmesk, og effektiv skylling/å unngå tett mesk. Det siste avhenger igjen av maltsammensetningen. Er det bare bygg med skall, går det meste greit. Er de mye hvete, rug eller havre, blir det straks mer følsomt.

Høres ut som dette kan bli bra. Får du regulert inn bøtta til å tømme ca. 1l/min, skulle det fungere optimalt for skyllingen. Har du i tillegg noen hull for overflow, kan du ha større hastighet på pumpa uten å tørrkjøre den.

Ett minus jeg kom på nå. Hullet for overflow må nesten gå gjennom både indre og ytre bøtte, for at du ikke skal øke hastigheten gjennom malten.
Da må den også ligge høyere enn maltsenga, hvis ikke risikerer du at den tørker ut.
Du også må fylle vann i maltrøret opp til overflow nivået pluss kanskje en liter i gryta under, for at ikke pumpa skal kjøres tørr.
Resultatet er at du må meske med samme mengde vann uansett mengde malt. Kanskje du kan ha hull på forskjellige nivå og tette de som ikke er i bruk.

Kommer nok til å holde meg rundt 25l ferdig øl i den nærmeste framtiden, blir å oppgradere systemet på litt lengre sikt. Plastikk er bare midlertidige ;)

Men hvorfor ønsker jeg ikke å øke hastigheten igjennom malten, nå kjører jeg jo 5l/m igjennom uten problem, tenker å beholde den gjennomstrømmen, men øke vannmengden i malten pga av vannlås systemet. Om det blir noe problem struper jeg bare pumpen litt.  om overflow er på indre bøttene også vet jeg jo ikke hva som går igjennom malten og ikke

Så lenge du ikke får problemer med tett mesk. Kan du sirkulere så fort du bare vil. Men det er ikke noe poeng at alt vannet skal komme i kontakt med malten under sirkuleringen.
Poenget er å holde riktig nivå på vannet i maltrøret slik at malten ikke renner tørr, og å ha riktig blandingsforhold mellom meskevann og korn. (Mellom 1:2 og 1:2,5 er anbefalt de fleste steder)
Malten har et visst overflateareal, hvis du har mindre vann vil vannet ha høyere konsentrasjon av enzymer, og enzymene kommer dermed i mer kontakt med kornet.
Dette gjør at konverteringen blir mer effektiv.

Når du skyller er det derimot viktig at vannet ikke renner utenom kornet. Så da må det tilføres skyllevann i riktig tempo slik at det ikke renner over, samtidig med at det ikke tørker ut før alt vannet er tilsatt.
Men, dette gjelder bare ved kontinuerlig skylling. Da passerer skyllevannet kornet bare en gang, og lavt tempo er viktig for høyt utbytte.

Hvis dette er vanskelig å få til, er et godt alternativ å batchskylle slik Brede foreslo lenger opp.
Det gjør du ved å tappe av all vørteren fra meskingen til f.ex et gjæringskar. Så tilsette skyllevann og sirkulere en viss tid. Tappe av og gjenta.
Får du brukt så lite av vannet til mesking at du har nok vann igjen til to slike skyllinger, bør du komme veldig greit i mål effektivitetsmessig.

Et kjapt regnestykke for 25l batch kan være f.ex til 7kg korn
15l vann i mesken gir 10l vørter fra første avrenning (5l sitter nok igjen i kornet)
Skyll og sirkuler med 2 x10l vann og du har 30l til kok.
3l avdampes og 2l sitter igjen i trub. Har du høyere avdamping kan du bruke mer vann til skylling.

Bra info! Sist Mesket jeg med 19l og skyllet med 14l. Jeg har en veldig stor kjele med masse avkok. Skal dermed endre til 19l skyllevann neste gang. Har effektiv ventilasjon så damp er ikke noe stress.

7kg malt er omtrent 20l, med 19l vann vi ikke pumpen gå tørr, er ikke plass til alt vannet + malt i meskerøret. Det vil alltid være 5l vann mellom de to bøttene i bunnen. Her tenker jeg å finne på noe lurt så det volumet redusere uten å påvirke noe. De resterende literen vil dermed ligge i kjelen så pumpen har noe å hente opp.

Jeg mesker med pose og pumpe for å sirkulere vørteren.

Bør malten ligge i kar over vørteren og så skylle vørteren fra pumpa over malten?
Under hele meskingen eller bare i en kort periode for å skylle etter meskingen?

ohenrikh skrev:
Jeg mesker med pose og pumpe for å sirkulere vørteren.

Bør malten ligge i kar over vørteren og så skylle vørteren fra pumpa over malten?
Under hele meskingen eller bare i en kort periode for å skylle etter meskingen?

Posen med malt må ligge nede i vannet under meskingen. Sirkulere kan du gjøre under hele meskingen for å ha mest mulig jevn temperatur i hele mesken. Men, vet ikke om det er så veldig viktig for effektiviteten av meskeprosessen.

Så kan du velge om du vil tappe av vørteren til et annet kar og tilsette skyllevannet i malten før du tar ut posen. Eller om du vil først løfte ut posen og så skylle gjennom den med skyllevannet.

Jeg tror den første metoden gir best effektivitet. Spesielt hvis du bruker pumpa til å sirkulere skyllevannet en stund før du løfter ut posen.

Da har jeg brygget mitt tredje brygg og med god hjelp fra folk på dette forumet har effektiviteten på ølbryggern min gått fra 48% til 86% idag!!
Edit: Effektiviteten regnet utifra hva jeg har i gjæringsbøtten ble 73%, ikke helt optimalt men stor forbedring siden sist!

Gjorde litt endringer på ventilasjonen og denne gangen ble tilnærmet all damp dratt ut av rommet. Ser kanskje litt suspekt ut fra utsiden da dampen vises temmelig godt ut igjennom vinduet..

Vedlegg

• DSC08691.JPG
    DSC08691.JPG
    764,3 KB · Sett: 891
  • DSC08692.JPG
    DSC08692.JPG
    853,7 KB · Sett: 882
  • DSC08696.JPG
    DSC08696.JPG
    987,3 KB · Sett: 885
Jeg liker ditt oppsett av kjelen

Jeg prøver nå å få satt opp en HERMS til min kjele, og har noen spørsmål.

Hva bruker du de forskjellige utgangene i kjelen til ?
og Hvorfor ser de ut som de gjør?

index.php

Jeg svarte deg feil sted, men tok et nytt bilde som viser oppsettet nå etter 3 brygg. Dette oppsettet fungerer veldig bra synes jeg, klarer å pumpe ut omtrent alt vannet fra en 78l kjele ved å tippe den litt de siste sekundene.

Edit: skrivefeil

Vedlegg

• DSC08702.JPG
    DSC08702.JPG
    734,1 KB · Sett: 853
Takk for svar det virker som gjennomtenkt og veldig bra.

Jeg har nå bøyd til et rør og prøver å sage spor i det, tar sin tid :)
Håper bare jeg får bort alle spon etter sagingen.

Starter med å kjøre vørteren tilbake på toppen av kjelen, så får jeg heller utvide med ekstra gjennomgan etter hvert.

Første brygget jeg gjorde var uten koblinger, med slanger og kobberrør over kanten på topp. Fungerte i grunn helt fint, men så litt jalla ut.

Jeg brukte en stikksag på kobberrøret, ganske effektivt.

Har forøvrig oppgradert utstyret nok en gang. Denne gangen har jeg bestilt en 50l kjele og en blichmann flaskbunn.
Tenkte derimot å videreføre prinsippet med en vannlås og har kjøpt silikonslanger med OD på 25mm.

Vanlig 50L kjele fra bryggselv med falskbunnen til blichmann? Har hørt en annen her gjorde det samme, men vil gjerne se bilder av resultatene.. :)

Passet perfekt! Trenger ikke silikonslangen som jeg kjøpte til å tette rundt. Er omtrent 2 cm frihøyde under falskbunnen.

Under brygging vil meskekjelen være plassert høyere enn kokekjelen. Vannet skal sirkuleres via begge kjelene under mesking, og 10-15% av vannmengden vil hele tiden ligge i kokekjelen. Har ikke hørt om noen som har gjort akkurat dette, men håper det vil fungere bra.

Vedlegg

• DSC08712.JPG
    DSC08712.JPG
    679,3 KB · Sett: 586
  • DSC08710.JPG
    DSC08710.JPG
    998,5 KB · Sett: 584
Fikk testet den nye meskekjelen idag og det fungerte kjempebra! Vannlåsen fungerte utmerket, nivået holdt seg stabilt. Ved å stille om en ventil på vannlåsen blir den i prinsippet en hevert og gjorde det veldig enkelt å tømme meskekjelen.

Vedlegg

• DSC08758.JPG
    DSC08758.JPG
    891,9 KB · Sett: 505
Det tok ikke mer enn 3 brygg før jeg fant ut at det er noe herk med kokeplater under kjelen! De blir sabla varme, lite effektive, bruker lang tid på oppvarming og forlenger kjøleperioden da de gir fra seg masse varme etter de er skrudd av.

Har nå byttet til 2 x 3kW varmeelement i kjelen som skal testet på 60L til helgen. Slenger med en bilde av kjelen som for tiden fungerer som barnehage for gjæren min.

Vedlegg

• IMG_20140306_220617.jpg
    IMG_20140306_220617.jpg
    936,5 KB · Sett: 439
Tilbake
Topp