Oppgradering av sirkulasjon BB30

gle1

Norbrygg-medlem
Har lenge tenkt på en mulig løsning for sirkulasjon, og for å hindre at mesken flyter over. Ikveld ble det endelig montert og testet. Dette lover bra!

DSC_0149.JPG
Bryggeland sin 10toms silbunn passer akkuratt på meskerøret til BB30. Den skal få en runde med slip slik at håndtaken kan legges ned. Silbunnen er festet med gjengestang i bunn, ala speidel. Silbunnen m/spreder vil også stå på og bli brukt til skylling. Vil også lage til et rør som skal kobles på der termometeret er for whirlpool.

DSC_0146.JPG
Har hatt lyst på speidelpumpa lenge, siden den er så enkel å rengjøre, uten å måtte skru ut skruer o.l.

DSC_0148.JPG
Har kappet en silikonslange i 2 og brukt som pakning mellom meskerøret og silbunnen. På T-leddet skal jeg få lagd en spreder/manifold.

Planen er en PT100 føler der termometeret står nå.
 
Så fint ut det der, men jeg opplever at det blir bedre effektivitet av å røre, burde det gjøre det lettere for å kunne ta av toppen, og har du en måte å regulere flowen på ?
 
...har du en måte å regulere flowen på ?
Trenger vel ikke regulere flow (?) Dersom pumpen går for fult, slites den mindre. Det som er overskytende (ikke går gjennom mesk), vil flyte over på utsiden av silkaret og skape sirkulasjon i vørteren på utsiden - noe som er positivt... :)
[Edit] Skjønner ikke hvorfor hobbybryggerne skal ha så høy effektivitet (lav - er dårlig :) ). Kjør en 1/2 kg ekstra basemalt, og du slipper styret med å røre, du får et fyldigere øl og en enklere bryggehverdag.
 
Sist redigert:
[Edit] Skjønner ikke hvorfor hobbybryggerne skal ha så høy effektivitet (lav - er dårlig :) ). Kjør en 1/2 kg ekstra basemalt, og du slipper styret med å røre, du får et fyldigere øl og en enklere bryggehverdag.
Enig med deg delvis, men du får ikke fyldigere øl dersom du må kompansere med 1/2 kg ekstra malt fordi konverteringen av sukker til stivelse er mindre effektiv, er min påstand.

Det er effektiviteten eller manglende sådan i skylleprosessen som kan heve kvaliteten på ølet.

Jeg streber etter tilnærmet optimal konvertering av stivelsen, og så er jeg litt tilbakeholden med å skylle.
Lander på 80+ effektivitet på brygg med OG 1.050/60 eller lavere. Da ligger jeg mer enn 15 prosent lavere i utbytte enn kommersielle bryggerier...
Siste vørter ligger da gjerne på en SG rundt 1.020 og med en pH på 5.5-5.6. Jeg pH justerer mesken til optimal pH forøvrig, det har en del å si for smaken på ølet, spesielt lyse øl.
 
Helt enig i din delvise-enighet...
Konverteringen må fullføres. Jeg snakket om skylleprosessen :)
Dersom jeg har plass i kjelen, kjører jeg ofte NoSparge/ Ingen Skylling. Dersom jeg bruker den lille 36L kjelen med lite plass, kan jeg godt kjøre en 'LowSparge' / lite skylling med skylling av max 10% av det totale vannvolumet.
Gahr/Mike Murphy/BryggSelv skyller med ca 25% av det totale volumet, mens Brewolutionsettene anbefaler ca 40%
Det finnes ingen fasit - bare forskjellige bryggeprosesser :)
 
Tror forøvrig det er mulig å skylle ut mer bitterstoffer/tanniner enn du ønsker ut av mesken selv med mindre skyllevann, med unntak av partiskylling, den er det vanskelig å gjøre feil.

Har du kanaler i mesken pga. for rask skylling f.eks, vil vannet være i kontakt med mindre del av mesken og pH stiger i noe av mesken der kanalene går samtidig som SG på det som kommer ut blir lav, dårlig effektivitet.
Har ikke målt men tidlig i brygge karrieren opplevde jeg ihverfall dårlig effektivitet, før jeg helt forstod konseptet kontinuerlig skylling.

Kommersielle bryggerier som ligger på 95% effektivitet eller høyere justerer pH på skyllevann, tar pH målinger underveis og smaksprøver på det siste som kommer ut og forkaster dette hvis det ikke holder mål.
Altså svært god prosesskontroll som gjør utslag på bunnlinjen uten at det går for mye utover kvaliteten.

Litt tilbake til temaet røring i mesken, dette gjøres under konverteringen av sukker til stivelse for å forbedre prosessen på noen bryggemaskiner/oppsett.Sirkulering er mest effektivt for å holde temperatur/utjamne temperaturforskjeller.
Ved skylling rører du et par ganger ved partiskylling, men ikke ved kontinuerlig skylling, der vil røring gi uønsket effekt.
 
Sist redigert:
Så fint ut det der, men jeg opplever at det blir bedre effektivitet av å røre, burde det gjøre det lettere for å kunne ta av toppen, og har du en måte å regulere flowen på ?
Flowen reguleres med regulatoren på pumpa. Planen er ikke å kjøre maks flow, slik at det renner over silbunnen. Flow skal være som før, men silbunnen fungerer som en sikkerhet mot at malt havner over i vørteren når jeg har mye malt i. At den også fungerer som en spreder/manifold ved mesking og skylling er bare en bonus.

Helt enig i din delvise-enighet...
Konverteringen må fullføres. Jeg snakket om skylleprosessen :)
Dersom jeg har plass i kjelen, kjører jeg ofte NoSparge/ Ingen Skylling. Dersom jeg bruker den lille 36L kjelen med lite plass, kan jeg godt kjøre en 'LowSparge' / lite skylling med skylling av max 10% av det totale vannvolumet.
Gahr/Mike Murphy/BryggSelv skyller med ca 25% av det totale volumet, mens Brewolutionsettene anbefaler ca 40%
Det finnes ingen fasit - bare forskjellige bryggeprosesser :)
Jo mindre man skyller med, jo tynnere blir vel mesken? Hva er mest optimalt, 4-5l/kg malt, for å da skylle med 6-10 liter, eller 3-4L/kg for å så skylle med 12-15liter?
 
Woops, beklager, den gikk i glemmeboken :)

Pumpe: brukt, 1000kr, (1500kr ny)
http://bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24

SIlbunn: ca 400kr inkl frakt
http://bryggeland.no/silbunn-10-tom-med-vinkelgjennomforing.html

Rør: ca 150kr
http://www.ebay.co.uk/itm/111774414338

Rørklammer:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorklammer-2000032253/

T-ledd, kuleventil, klemringskobling, silikonslange og nippler hadde jeg liggende. Fås billig fra kina. Ca 100kr totalt.

Uten pumpe så kommer det på ca 650-700kr, så kan du plusse på 1500kr for pumpa ;)
 
Sist redigert:
Hvor mye arbeid var det å tilpasse og montere hele sulamitten? :) Og hvordan har du festet røret helt oppe? Har du brukt lim? :)
 
Hvor mye arbeid var det å tilpasse og montere hele sulamitten? :) Og hvordan har du festet røret helt oppe? Har du brukt lim? :)
Monteringen gikk fort, det var planleggingen som tok tid :p Eneste som mangler er å pusse ned silbunnen med en vinkelsliper slik håndtaket passer 100%, og ikke 90% :) Røret er festet med et lite beslag av 1mm stål som er bøyd til, for å så bli presset opp mellom plastikkringen og stålet. Dette gjorde jeg for å slippe å borre hull i stålet, mtp videresalg hvis det skulle bli aktuelt, det er ikke brukt lim.
 
Takk for svar. Utrolig bra gjennomført! Har du fått prøvd det ut i et brygg enda? :)
Takk skal du ha :) Jeg fikk prøvd det ut på en pils sist fredag. Men min superidè om å ha malten i maltrøret før jeg senket det ødela hele bryggedagen. Ble bare stuck mash og søl over alt :p. Men jeg fikk ihvertfall testet den ene funksjonen, og det var at ved stuck mash, så renner det ingenting malt over :D Jeg tror jeg skal få på et manifold/spreder til neste bryggedag, for ved lav flow på skyllevannet, så rant alt vannet kun i en liten stråle, på samme plass over malten. Så var det litt knot med håndtaket, siden det ikke passer 100%. Men etter de endringene så tror jeg det blir toppers :)
 
Det hørtes ut som en lur idè. :D Å fordele vannet over mesken er vell nødvendig for å unngå kanaler ja. Du må holde tråden oppdatert, for dette er veldig interessant. :)
 
Det hørtes ut som en lur idè. :D Å fordele vannet over mesken er vell nødvendig for å unngå kanaler ja. Du må holde tråden oppdatert, for dette er veldig interessant. :)
Det skal jeg gjøre ;) kan oppdatere etter videre brygg og forbedringer :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Da har jeg kjøpt en 10" silbunn fra Bryggeland og tørrprøvet den. Passer perfekt. Tror ikke jeg trenger å skru den fast eller tilpasse håndtaket på silkaret. Håndtaket er fleksibelt og lar seg presse ut slik at sila kommer mellom. Der blir sila stående fast i lett klem mellom håndtaket og toppen på silkaret.

Men, "proof of the pudding is by eating it", så jeg får vente med å konkludere til jeg har brygget. Neste brygg blir etter jeg mottar ny sirkulasjonspumpe fra Olbrygging. Den forige brant motoren på. Antar at løsningen debuteter med en Hobgoblin klone jeg har planlagt.
 
Ser bra ut dette! Er selv på nybegynnerstadiet enda, fått 6 brygg med BB30 uten å modifisere noe særlig, kun brukt pumpe, brygget sist med 7.5Kg malt å ble i overkant mye slik at det rant over maltrøret bare man snudde ryggen til og kranen gikk tett under sirkulering. Har selv bestilt en falsk bunn på 23 cm for å prøve å ha ned i maltrøret på et hvis samt en god del rørdeler :) fortsatt under planlegging.
 
Tilbake
Topp