Hjemmelaget HERMS-kontroller

Følgende utstyr er brukt:
  • Boks fra Clas Ohlson til å romme PID og SSR
  • Enkel ledningsklemme for å føre jord frem til støpslet - øvrige koblinger er klemt sammen
  • Skjæreplate fra Biltema
  • M6-skruer med vingemuttere fra Biltema. Boret med 5mm (tror jeg) bor gjennom skjæreplaten og bare skrudd skruene rett inn i bryteren og støpslet
  • Rex C100 PID fra Kina jeg hadde liggende. Modifisert for SSR-styring (fjernet relé og lagt styrestrømmen rett ut)
  • "Fotek" SSR fra Kina som jeg hadde liggende
  • Tilfeldig kjøleribbe vi hadde liggende. Kunne skrues rett fast i SSR'en (trenger muligens litt pasta)
  • Støpsel
  • Vannkoker med tvilsom termostat. Den skrur seg ikke alltid av når vi koker vann i den.
  • 3,5m 10mm kobberrør fra Biltema
  • En NØ-flaske til å tvinne røret rundt (indre diameter 70mm)
  • En boks chinchilla-sand til å fylle røret slik at det ikke kollapser
  • En nødstopp-bryter (NC) som jeg hadde liggende. Fra Kina. Mest for bling.
Bruker foreløpig TC-termometeret som fulgte med PID. Venter på PT100 med 1/2" NTP for å koble rett inn på T-stykket som sitter på utgangen av spiralen.

Tenkte å bruke en litt eldre pumpe jeg har liggende for å pumpe vørter gjennom. En slik olbrygging.no solgte før.

2017-02-14 10.55.58.jpg 2017-02-14 10.56.10.jpg 2017-02-14 10.56.15.jpg

Foten til vannkokeren er ikke skrudd fast til platen. Så det er ikke meningen den skal stå rett over boksen. :)
 
Ser veldig bra ut!

Jeg har planer om å lage et lignende oppsett, men da brukte ITC-310 min som temperaturstyring m/termostat. Regner med jeg skal kunne programmere denne for å få kjapp nok reaksjon. Denne skal tåle vann og høye temperaturer, men installerer denne nok i en thermowell for ekstra beskyttelse.

Det var nok tråd-jacking, over til relevant spørsmål!.

Hvordan gikk du frem med bøying av kobberrøret? Regner med det er de "vanlige" rå kobberrørene fra biltema du kjøpte?
 
Til erfaringsprotokollen. Når du kjøper en Rex C100-klone fra Kina så er det ikke en klone. Den ligner, men den har akkurat nok forskjellige innstillinger til at ting ikke fungerer. F.eks. er S1, input-instillingen, for PT100 ikke 1100 men 1000. I tillegg er skal LCK være 1000 for å kunne stille på ting og tang. Og ikke 0000 slik den japanske orginalen har.

Tok et par timer å finne ut av gitt. Rotet meg bort i innstillingene og greide å sette PID'en i kjølemodus også gitt. Rex c100 mangler også "factory reset", gitt. Så vær litt forsiktig når du roter rundt i menyene.

Klone liksom. Pfft. Neper.
 
Nødstoppen din er godkjent for 3A (3 A 240 V AC-15 A600 EN/IEC 60947-5-1). Dette er utstyr beregnet for styrestøm og ikke last.
 
Den er merket med 10 eller 16A (jeg husker ikke helt hva spesifikasjonen var) - 600V, tror jeg. Det er en nokså grov bryter. Den er kinesisk og dermed litt tvilsom - men vi har ikke merket noe varmgang i den når vi har testet (har bare kjørt den i 15 minutter under last). Det er også temmelig grove tilkoblingspunkter på den. Så den fremstår veldig som noe som skal tåle last. Hadde den vært for styrestrøm så _tror_ jeg at den har vært temmelig pinglete. Det er vel 1,5mm ledninger som er koblet til - men kunne fint vært 2,5mm.

Dog er det bare en pol som brytes så det å bruke den på et norskt IT-nett er ikke like meningsfylt som det ville vært et annet sted i verden.

Det meste vi trekker er 9A så derfor har jeg regnet det som trygt. Du mener jeg burde koblet den bort? Den er jo litt der for å se morsom ut (det har dog vært praktisk under test å ha en bryter lett tilgjengelig).
 
Sist redigert:
Nødstopp burde være allpolig hvis det går last gjennom den. Telemecanique er fransk og eid av Schneider og for meg ser det ut som det er en bryter av denne typen. Maks 3A så vær forsiktig.
 

Vedlegg

  • SNBDB_28485_90.JPG
    SNBDB_28485_90.JPG
    2,2 KB · Sett: 45
  • display.jpg
    display.jpg
    10,6 KB · Sett: 46
Hm. AC15 er vel elektromagnetisk belastning. Dette er jo en ren ohms last. Schneider sin er også oppgitt med "Fri luft termisk strøm 10A".
Jeg benytter selv en bryter med tre posisjoner for 1-0-Auto slik at jeg har muligheten til å tvangskjøre et 3000w element i tilfelle craftbeerpi styringa går til helvete av en eller annen grunn. Dvs jeg kjører en slik bryter på 13A og påstemplet samme verdi som bryter nevnt over. Hadde aldri gjort det på jobben, Men hjemme på ølbryggern noen timers tid... Det finnes rett og slett ikke slikt utstyr av den typen som tåler opp til 16A. Ikke som jeg vet om ihvertfall.
 
Hm. AC15 er vel elektromagnetisk belastning. Dette er jo en ren ohms last. Schneider sin er også oppgitt med "Fri luft termisk strøm 10A".
Jeg benytter selv en bryter med tre posisjoner for 1-0-Auto slik at jeg har muligheten til å tvangskjøre et 3000w element i tilfelle craftbeerpi styringa går til helvete av en eller annen grunn. Dvs jeg kjører en slik bryter på 13A og påstemplet samme verdi som bryter nevnt over. Hadde aldri gjort det på jobben, Men hjemme på ølbryggern noen timers tid... Det finnes rett og slett ikke slikt utstyr av den typen som tåler opp til 16A. Ikke som jeg vet om ihvertfall.
http://www.schneider-electric.no/no...tri-og-automatisering&parent-category-id=4800
 
http-trafikk går i klartekst og kan potensielt avlyttes. En bør uansett ikke bruke samme passord på flere steder og gjør en det er det ikke noe voldsomt problem om en forum-konto blir kompromittert.
 
Tilbake
Topp