Oppgradering av utstyr

Jeg startet å brygge all-grain for et par mnd siden på en enkel 36L tykkbunna kjele med BIAB teknikk.
Til oppvarming har jeg til nå brukt komfyren, både til varming meskevann, skyllevann og til koking.
Jeg har stort sett brukt omlag 2/3 av vannet i kjelen til meskinga og den siste 1/3 til skylling (har da tatt posen over i et gjæringskar, helt skyllevann over og latt den stå i 10 min. Har etterpå latt den renne fra seg og klemt ut noe ekstra vørter).
Dette oppsettet har fungert helt fint som et utgangspunkt og jeg har nå blitt ganske vant med prosessen.

Jeg ser imidlertid noen problemer som jeg ønsker/må få gjort noe med:

Oppvarming og temperaturkontroll.
Det er nå på tide å forlate komfyren etter å ha benyttet den under nåde inntil nå.
Jeg kjøpte en frittstående induksjonsplate på biltema (2,2kw) og en grilltenner (500W). Jeg testa dette da jeg brygga sist, men ble ikke fornøyd. Oppvarminga tok 2-3x lengre tid enn med komfyren og plata slo seg av hele tiden pga overoppheting (regner jeg med).

Det enkleste er kanskje å skaffe en varmekjepp med en del større effekt (type 3kW) og bruke biltema plata i tillegg.
Jeg kunne likevel tenkt meg å styre temperaturen med PID, men da må en vel bruke elektriske varmeelementer?
Og for BIAB vil jeg vel da også måtte ha en falsk bunn e.l. for å holde posen unna elementet?


Trub
Synes det er vanskelig å beregne volum med BIAB pga varierende mengder trub. Tenker på å ta hull på kjelen for en kran, også ha en bazooka/metal strømpe på innsiden. Hvis jeg da mesker med "normal" vannmengde (2,5L/kg) så burde jeg vel kunne resirkulere mesken for å minimere trub'en. Kan da ved endt mesking tappe av vørteren i et gjæringskar, kvitte meg med malt (og trub), skylle kjelen, og helle vørteren tilbake i kjelen for koking.
Vil noe slikt fungere?
Eller er det andre måter jeg vil kunne oppnå samme effekt?


Jeg ønsker ikke at bryggeriet skal bli voldsomt mye større, liker et kompakt system :)
Håper også å unngå veldige utgifter for å gjøre disse oppgraderingene, om mulig.


Er det noen som har noen konkrete forslag til hvordan dette enklest kan løses?
 
Jeg og noen venner som har startet med BIAB synes vi har løst trub problemet greit.

Da jeg gikk fra kjøleboks system til BIAB merket jeg økt trub i kjelen og mye vørter som ble igjen i bunnen av kjelen. Det har vi løst ved å la vørteren hvile ca 20-30 min etter nedkjøling før vi overfører til gjæringsdunk. Da har det meste lagt seg på bunnen. Når vi begynner å se trub i bunnen filtrer vi gjenværende vørter gjennom en finmasket pose (en liten BIAB pose). Vi får klar vørter og nesten ingenting går tapt, vi sitter vanligvis igjen med 25 liter vørter når vi bruker 36L kjele.
 
Jeg bruker protafloc under koking, og lar vørteren hvile 30+ min etter kjøling før overføring.
Det meste ligger da på bunnen som du sier, men anslår at det som regel er mellom 3 og 5 liter igjen i kjelen når jeg begynner å få med trub over gjæringskar.
Får prøve å filtrere det som da er igjen gjennom en finmasket pose som du sier, kanskje jeg kan hente ut litt mere slik.
Hva bruker dere til varmekilde for kjelen deres foresten?
 
Jeg pleier å resirkulere vørteren gjennom BIAB-posen, og skyller etterpå skyllevannet gjennom BIAB-posen. Dette merker jeg gir en renere væske før koking.

Under koking tilsetter jeg Irish Moss. Jeg mener jeg merker forskjell på mengde trub de gangene jeg har glemt Irish Moss, men det kan være andre faktorer som spiller inn også.

Etter kjøling gjør jeg stort sett som golo: rører rundt med desinfisert sleiv for en slags whirlpooling og lar dette stå i en drøy halvtime sånn at at truben bunnfeller. Filtrer gjennom sil når jeg heller på gjæringsdunk. Tapper med hevert, sånn at åpningen på heverten er noen cm under vannflaten hele tiden.

Får klar vørter og 2-3 liter trub igjen i kjelen (litt avhengig av humlemengde i vørteren), med kon i midten.

Hvis golo klarer seg med bare å la vørteren hvile i en halvtime etter bunnfelling kan det hende jeg gjør mye unødvendig ekstraarbeid.

Jeg bruker 2KW induskjonsplate fra Jula og biltema 25l hyttekjele isolert med liggeunderlagt. Dette går som regel fort nok og blir ikke veldig mye venting , men har bestilt 2 kW dyppvarmer for å lettere varme opp vannet til strike temp, og for å lettere bringe vørteren til kok.
 
Eg tømmer bare alt i gjæringskaret, får klart øl likevel. Men eg bruker humleposer, så det er lett å plukke ut humlen. Funker fint med pellets og.

Trub legger seg vel bare i bunnen av gjæringskaret?
 
Jeg bruker 2kW induksjon men vurderer å gjøre det samme som Kristoffer J og kjøpe dyppvarmer for å korte ned oppvarmingstiden.

Jeg pleide også å sitte igjen med 3-5 liter i kjelen før jeg begynte å filtrere gjennom finmasket meskepose.
 
Johnohod skrev:
Eg tømmer bare alt i gjæringskaret, får klart øl likevel. Men eg bruker humleposer, så det er lett å plukke ut humlen. Funker fint med pellets og.

Trub legger seg vel bare i bunnen av gjæringskaret?

Ja samme her. Tømmer (nesten) alt i gjæringskaret. Kjører den avkjølte vørteren gjennom en rustfri sil. Om man lar kjelen vente i 30 min etter den er avkjølt ligger trub i bunn. Denne kjører jeg også gjennom sila. Når sila er full av gugge lar jeg den dryppe litt fra seg, tømmer gugga i vasken og tar resten av truben. Den siste halvliteren går i vasken (der ligger det noe humlerester, irish moss osv).

Får ikke krystallklart øl, men det ønsker jeg ikke heller! Litt tåke skal det være i et hjemmebrygg, vil ikke at det skal se ut som industripils  :)
 
Flere fine forslag her.
Jeg har vel egentlig tenkt at BIAB posen ikke er finmasket nok, i og med at det er det samme materialet som har sluppet truben igjennom i første omgang.
Men dette er noe jeg kommer til å prøve neste gang jeg brygger. Er i så fall en enkel løsning på problemet :)

Vil helst ikke dumpe alt av trub i karet pga mere uklart øl og at gjærvask blir en betydelig større jobb.

I forhold til oppvarming er det nok som jeg sa initielt enkelst å supplere med en dyppvarmer ja. Må bare finne en som har høy nok effekt og som kan sendes til Norge.
Blir værre med PID styring da, men får ta en ting om gangen. Kan evt. ta på hull på kjelen for permanent termometer istedet. Burde gi meg litt bedre kontroll over temperatur iallefall.
 
Tilbake
Topp