Oppgradering til grainfather

En liten enkel oppgradering til grainfather under mash, tanken er at vørteren vil bli spredd mer utover kornet og da ikke vil lage veier i mesken. Bruker da ikke topp silen.
Vet ikke om det vil gi noe ekstra utbytte men artig og prøve
 

Vedlegg

  • 1CAF156A-CBE5-4141-8806-5B5AFAA77BC6.jpeg
    1CAF156A-CBE5-4141-8806-5B5AFAA77BC6.jpeg
    21,3 KB · Sett: 261
Sist redigert:
En liten enkel oppgradering til grainfather under mash, tanken er at vørteren vil bli spredd mer utover kornet og da ikke vil lage veier i mesken. Bruker da ikke topp silen.
Vet ikke om det vil gi noe ekstra utbytte men artig og prøve

Poenget med den greia der er å blande mest mulig oksygen inn i vørteren like før du tilsetter gjæren. Det er den absolutt eneste gangen under bryggeprosessen du ønsker å få oksygen blanda inn. På alle andre tidspunkter er det om å gjøre så langt mulig å redusere oksygeninnblandinga. Så jeg ville ikke gjort det der - om du ikke senker den ned i vørteren da, selvfølgelig. Og det er kanskje det du gjør?
 
Ok da sier vi det slik, dette er som nevnt under mesk hvis du har sett på de litt større brygge maskinene på markedet så har de samme funksjon med mer og skylle mesken over kornet under mesking.
 
Ok da sier vi det slik, dette er som nevnt under mesk hvis du har sett på de litt større brygge maskinene på markedet så har de samme funksjon med mer og skylle mesken over kornet under mesking.
Men har du tørrlagt malt i maltsengen da? Hvis all malt står under vørter så får du ikke kanalisering med mindre du pumper for hardt. Og da har et ikke noe å si om man sprer vørter over, eller bare har ett utløp.
 
Nei det er nok helt riktig og den har veldig liten funksjon bortsett fra og la slangen ligge i bunn så fungere den litt som en fontene. Samme funksjon som fontenen som er på Brewtools sin løsning. Har ikke noe tro på det den gjør den minste forskjell på noe som helst men det var moro og prøve noe annet, for og se om det ga noe effekt.
 
Ok da sier vi det slik, dette er som nevnt under mesk hvis du har sett på de litt større brygge maskinene på markedet så har de samme funksjon med mer og skylle mesken over kornet under mesking.

Ja, og under mesk bør du unngå all unødig plasking. At det er bryggemaskiner som er konstruert sånn at de fungerer som reine fontener, gjør ikke saken bedre.

Nå er det riktignok langt verre å få ølet i kontakt med luft under tappeprosessen, og om du ikke er forsiktig der, spiller det nok liten rolle hva du gjør under meskinga. Men om du gjør det du kan for å unngå oksygeninnblanding under tapping, gir det god mening å gjøre det du kan for å unngå det under meskinga, også.
 
Ja, og under mesk bør du unngå all unødig plasking. At det er bryggemaskiner som er konstruert sånn at de fungerer som reine fontener, gjør ikke saken bedre.

Nå er det riktignok langt verre å få ølet i kontakt med luft under tappeprosessen, og om du ikke er forsiktig der, spiller det nok liten rolle hva du gjør under meskinga. Men om du gjør det du kan for å unngå oksygeninnblanding under tapping, gir det god mening å gjøre det du kan for å unngå det under meskinga, også.

Vel etter mesk så tilsetter jeg ren oksygen rett i vørteren før jeg har i gjæren, så spiller nok veldig liten rolle!
 
Vel etter mesk så tilsetter jeg ren oksygen rett i vørteren før jeg har i gjæren, så spiller nok veldig liten rolle!

Da tar gjæren seg av oksygenet; gjær er en djevel på det, fordi den trenger det. Men oksygenet som blandes inn i mesken, reagerer med diverse stoffer, og disse oksidasjonsproduktene vil bidra til usmakutvikling i det ferdige ølet, og gjøre det mindre holdbart.

Nå er det ingen grunn til å bli hysterisk om en kommer til å plaske litt i mesken, men det er et vanlig og godt råd å unngå det så langt mulig. Og å bruke en dings som er konstruert for å blande inn oksygen, virker litt unødvendig:).
 
Da tar gjæren seg av oksygenet; gjær er en djevel på det, fordi den trenger det. Men oksygenet som blandes inn i mesken, reagerer med diverse stoffer, og disse oksidasjonsproduktene vil bidra til usmakutvikling i det ferdige ølet, og gjøre det mindre holdbart.

Nå er det ingen grunn til å bli hysterisk om en kommer til å plaske litt i mesken, men det er et vanlig og godt råd å unngå det så langt mulig. Og å bruke en dings som er konstruert for å blande inn oksygen, virker litt unødvendig:).


Vel det som er gøy med og brygge bortsett fra og drikke ølet er jo og prøve ut nye ideer som man får noen funker noen funker ikke og andre har ingen påvirkning som jeg føler denne ideen hadde, men uten og prøve lære man ikke noe.
 
Tilbake
Topp