Oppmåling av vann ved kontinuerlig skylling i labb?

Jeg har laget et lite bryggeri ala TheElectricBrewery.com med LABB dunker.

Jeg er ute etter noen tips fra mer erfarne bryggere om hva som er den beste måten og måle opp vann ved kontinuerlig skylling.

Skal jeg måle opp meskevann, samt legge på vannet som går til pre-boil. For deretter å tømme vann i HLT helt? Eller finnes det en bedre metode?
 
Selv pleier jeg å ha for mye vann i HLT'en så jeg kan fortsette å skylle helt til jeg når ønsket pre-boil volum og gravity uten at jeg risikerer å gå tom for varmt skyllevann. ;)

Imidlertid anbefales det å stoppe skyllingen når vørteret som siles av når SG på 1.008 og PH blir for høy. Et refraktometer en ypperlig i det medfør. Hvis man er over målet for PBG (Pre-boil gravity) når skyllingen når 1.008 SG, legger man til vann (Rett fra HLT eller springen til kokekaret, ikke igjennom malten) til man når ønsket mål. Hvis man ligger under ønsket pre-boil gravity skulle man ha stoppet skyllingen tidligere, evt slenge oppi maltekstrakt.

Hvis du ikke er redd for å ha for lite skyllevann går det fint å måle opp ønsket skyllemengde og tømme HLT helt. Hvis du kjenner godt til effektiviteten av utstyret ditt funker det helt fint. Da bruker du totalt like mye vann som ønsket mengde før kok + det som absorberes av maltet + tap til slanger/dødrom under falsk bunn etc.
 
Sist redigert:
Tusen takk for et veldig godt svar.

Da har jeg bestilt meg refraktometer.

Da forstår jeg det slik at jeg måler SG på det som kommer fra meskekaret, samt måler det som er i kokekar inntil det når pre-boil gravity. Og
dermed glemmer helt bort antall liter til skylling og bruker PBG som hovedindikator når skyllingen skal stoppes.

Fant denne formelen for å regne ut. Så jeg får lage meg en jukselapp til bryggedag, samt en målestokk for å måle antall liter i meskekar. Da virker det som jeg har kontroll. Får vel også kjøpe litt spraymalt i tilfelle jeg skyller for mye også :)

pre-boil gravity = (post-boil gravity)*(post-boil volume)/(pre-boil volume)

(for the calculation, use everything after the decimal point for the gravities; ie. 1.050 = 50; 1.105 = 105)
 
Kan evt bare koke bort vannet man har skylt for mye med, og starte timeren når man har nådd preboil volumet. Men da må du vite boiloff-raten din. Eller stoppe kokinga, og måle, og evt trekke av noen prosent grunnet ekspansjon da vørteren er varm.
 
Veldig gode tips. Bryggeriet er helt nytt så jeg må teste litt for å finne ut de forskjellige variabler.

Er det noen standard prosentsats man bruker for å korrigere målingen av varm vørter?
 
ca 4% ( Ifølge Beersmith) fra varm til kald vørter. Men du må tenke på hvis preboil er beregnet kald eller varm vørter.
 
Man regner omtrent 4% krymping fra kokende vørter til den er nedkjølt til romtemperatur. Akkurat denne faktoren her syns jeg er den mest irriterende når det kommer til å regne på effektiviteten på utstyr, og man vil ha nøyaktige mål på volumforskjeller mellom romtemp/skylletemp/koketemp. :eek: Det enkleste er vel bare å neglisjere den.

Når det gjelder om man vil skylle til man når ønsket gravity eller ønsket mengde syns jeg det enkleste og beste bare er å skylle til du når ønsket mengde, for så å ta en SG måling. Om alt går etter planen SG'en også der du vil ha den. hvis ikke noterer du resultatet og gjør endringer i maltmengde til neste gang. Så velger du selv om du vil la det være som det er, eller justere med vann/maltekstrakt. Det tar som regel noen runder før man kjenner til effektiviteten til utstyret og treffer.:)

Bare husk at hvis du treffer ønsket pre-boil gravity og ikke har mengden du har planlagt med vil det også påvirke humleprofilen. Humlen påvirkes av både mengde og SG.
 
Tilbake
Topp