oppskift til frydenlund bayer

Sist jeg snakket med produktutviklingssjefen til Ringnes så var han veldig lite åpen på det området.
Sånn som han snakket virket det for på meg som han ikke brukte krystallmalt, men heller holdt seg mer til kun bayermalt. Ikke mye, men han var overraskende lite åpen for spørsmål fra hjemmebryggere, noe jeg synes var litt overraskende, og trist.

Litt off topic men hørte en gang at det faktisk er oppskriften til Arendals bryggerier. Det var gutta i Arendals bryggeris  venner som hevdet dette. Det skal ha vært etter oppkjøpet og nedleggelsen at de gjenbbrukte oppskriften.

oyroy skrev:
Sist jeg snakket med produktutviklingssjefen til Ringnes så var han veldig lite åpen på det området.
Sånn som han snakket virket det for på meg som han ikke brukte krystallmalt, men heller holdt seg mer til kun bayermalt. Ikke mye, men han var overraskende lite åpen for spørsmål fra hjemmebryggere, noe jeg synes var litt overraskende, og trist.
Sist jeg var på Ringnes var med en gruppe hjemmebryggere. Ble motatt med åpne armer av bryggerimesterne og fikk svar på alt vi lurte på, fikk smake ufiltrert pilsner, samt et par eksperimentelle øl, samt en rundtur i selve bryggeriet. det eneste vi ikke fikk se var mikrobiologi labratoriet. Tror vi var der i 3-4 timer og jeg storkoste meg.

Skal du lage en bayer ville jeg gått for:
40% pilsmalt
40% munich malt
20% mørk karamell malt

perle humle til 20 IBU
OG 1045
tysk lagergjær eller fermentis saflager 34/70

Jeg ville prøvd med wlp833, 48% pilsner, 48% munich light (15 ebc) og 4% caramunich. Mesking på 66 grader, og jeg ville ikke mesket krystallmalten før 5-10 minutter før meskingen var ferdig.

Mesking på 66 grader (max) i 90 minutter. Dette vil gi et meget fyldig øl. Jeg ville lagt meg på 1.048, og ikke brydd meg så mye om butikkstyrken :)

Hansenbrygg skrev:
Mesking på 66 grader, og jeg ville ikke mesket krystallmalten før 5-10 minutter før meskingen var ferdig.

Det er et ganske spesielt meskeskjema, som er arbeidskrevende i et hjemmebryggeri og så godt som umulig i et industribryggeri. Hva er grunnen til at du ville valgt det?

Ville kanskje ikke kjørt karamell-malt/crystal i en munich dunkel da dette (såvidt jeg vet) tradisjonelt sett ikke er en vanlig ingrediens. Tror det vil bli godt øl, men smaksmessig vil ølet kanskje bli mer som en bock eller Oktoberfest.  Bayer har en særegen kompleks smak som kommer fra melanoidiner og såkalte "maillard-reactions".

Jeg ville heller kjørt bortimot 100% munich-malt, evt. noe aromatic eller melanoidin-malt. Kanskje noe carafa special II for fargen sin del.

Det er ikke så arbeidskrevende å tilsette krystallmalten på slutten av mesketiden. Jeg ville gjort det for å ikke få så mye av den beske smaken en del mørkere krystallmalt har som jeg mener for lett kan skinne igjennom i øl av denne typen. Men et forsøk uten krystallmalt kunne nok også blitt bra eller bedre.

Synes du Caramunich har besk smak? Sikker på at du ikke forveksler den beskheten du har smakt med noe annet?

Brygga en bayer rundt juletider, brygget med 99%lys munich og 1%carafa spesial III for å få farge, hallertauer humle til 20 IBU, gjæret med wlp german lager X. Denne begynner nå å bli nydelig og fargen er rødbrun og fin.

Tilbake
Topp