Oppskrift juleøl

Hei!
Skal brygge øl til jul. Dette blir mitt første allgrain-brygg. Noen her som kan hjelpe meg med å komponere en oppskrift til 20 liter?

Ønsker at ølet skal være lyst i fargen, og med rundt 5-7% alkohol.
Gjæringen skal foregå i et rom med 14-16 grader. Ønsker smak av nellik og appelsin. Hvordan og når bør jeg ha oppi dette?
I fryseren har jeg ca 20 gram hver av Tomahawk, Simcoe og Centennial. Er dette noe jeg kan bruke?
 
Du beskriver at du vil ha et lyst juleøl med nellik og appelsin
Nellik og appelsin er en god kombinasjon som ville passet bra i et mørkt juleøl,
men jeg tror nellik ville kræsjet i et lyst øl
 
Jeg syntes heller du skal sette sammen et øl selv
Er det noe du lurer på er det bare å spørre her
 
Det bli aldri jul uten mørkt maltrikt øl


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Brygget må ikke være lyst. :) Har sett litt på andre oppskrifter nå. Ser ut som Pilsner-malt og Munich-malt går igjen i juleøl. Samme gjør sjokolade-malt. Mulig å få til noe bra med dette? US-05 har gjort jobben for meg tidligere i denne temperatueren, så kan være enklest å bruke den igjen. Brygger med BIAB-metoden og vet ikke hvor god kontroll jeg har på mesketemperaturen. Håper at det er mulig å få til et enkelt meskeskjema i første omgang.

Malt:
5 kg pilsner malt
0,5 kg munich malt
0,2 kg sjokolade malt

Mesk 60 minutter - 66 grader?

Humle:
Er det mulig å bruke noen av de jeg har liggende? (Tomahawk, Simcoe og Centennial)
Evt andre forslag?

Krydder (Kokes sammen med siste humlen?):
30 gr appelsinskall
? gr nellik

Gjær:
US-05 (evt nottingham for å prøve noe nytt?)

Tanker?
 
Hei!
Skal brygge øl til jul. Dette blir mitt første allgrain-brygg. Noen her som kan hjelpe meg med å komponere en oppskrift til 20 liter?

Ønsker at ølet skal være lyst i fargen, og med rundt 5-7% alkohol.
Gjæringen skal foregå i et rom med 14-16 grader. Ønsker smak av nellik og appelsin. Hvordan og når bør jeg ha oppi dette?
I fryseren har jeg ca 20 gram hver av Tomahawk, Simcoe og Centennial. Er dette noe jeg kan bruke?

Versågod.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...esort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Denne maltblandingen har jeg selv brukt et par ganger, og så la jeg inn den humlen du har i fryseren. Du kan jo leke videre selv med oppskriftskalkulatoren. Nelliken kan du like gjerne (helst) droppe.

Spar en flaske til meg hvis du bruker oppskriften.
 
Litt Crystal malt må også til
5 -10%
Oppskriften til Michelsen ser snadder ut
Jeg tør driste meg til ett gram nellik / liter
Du kan igrunn bruke den humle du vil
bare ikke for mye


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ville hatt litt kraftigere maltbase, ie noe Cara/crystal malt, nelliken kan gjerne skippes.... alternativt et par kanelstenger og en vaniljestang for julesmaken og noe mer appelsinskall (revet på råkostjern). Ville også brukt en typisk engelske/tyske humlebase (EKG, Fuggles, etc)
 
Nå står 20 liter til gjæring.
OG: 1081
6000 gr Muntons pale ale
350 gr Castle malting special b
350 gr Warminister mørk crystal
530 gr Castle malting ambre / abbey
200 gr Muntons sjokolade

60 min 20 gr EKG
15 min 30 gr EKG
5 min 30 gr EKG + 30 gr bitter appelsinskall

Gjær: safeale US-05. Temperatur i rommet 13 grader.

Har et par spørsmål. Mener å ha lest at temperaturen med fordel kan økes mot slutten av gjæringen. Er dette sant? Og når bør jeg eventuelt gjøre det? Etter 1 uke?
Lurer også på om jeg har lite eller mye humle i ølet, og da om tørrhumling kan være en god ide? :)
 
Typisk rundt tredje/fjerde dagen er gjæringa på topp og temperaturen i karet en grad eller tre høyere enn romtemperatur.
Da kan du øke romtemperaturen slik at øltemperaturen ikke går ned når gjæringa avtar.
-Har blitt frarådet tørrhumling når man bruker krydder i juleøl.
 
Tilbake
Topp