JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Wit Jul
Poeng i konkurransen: 43,5 av 50
OG: 1.062 SG
FG: 1.012 SG
Farve (beregnet): 49 EBC
Beregnet bitter: 28 IBU, med formel 'Tinseth'.
Vørtermengde: 26 l
Sluttvolum:   23 l

Malt & sukker
2500 gram 35,3 % Pale-malt        5 EBC
2000 gram 28,3 % Hvetemalt        3 EBC
1000 gram 14,1 % Krystallmalt   150 EBC
1000 gram 14,1 % Hele hvetekorn   3 EBC
175 gram  2,5 % Sjokolademalt  900 EBC
400 gram  5,7 % Kandissukker   200 EBC
gram % EBC

Vann
23 l til innmesking
6 l til skylling

Meskeskjema
15 min 52 °C
35 min 63 °C
40 min 73 °C
15 min 78 °C
Kommentar til mesking: Brygget på Speidel Braumeister (RIMS)

Humle
25 gram Amarillo Pellet 9,1 %-alfa 70 min
25 gram Amarillo Pellet 9,1 %-alfa 10 min
30 gram Amarillo Pellet 9,1 %-alfa  1 min


Krydder og andre tilsetninger
20 gram Appelsinskall koketid 1 min
20 gram Korianderfrø  koketid 1 min
15 gram Nellik        koketid 1 min
15 gram Kanelstang    koketid 1 min
5 gram Stjerneanis   koketid 1 min
5 gram pomeransskall koketid 1 min

Koketid
Total koketid vørter: 80 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 3944-Belgian Witbier Flytende 1l
Kommentar til gjær: Lagde gjærstarter med maltekstrakt

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    7 dager ved 20    grader
Modning/sekundærgjæring 14 dager ved 15-20 grader
Lagring                 27 dager ved 10    grader

Øvrig informasjon
Filtrert: Nei
CO2: Naturlig
Bryggedato: 12.09.2010
Tappedato:   3.10.2010[/tt]
 
Gratulerer med seieren, gutter. Denne skal brygges! Hva er "hele hvetekorn" i denne sammenhengen, hvor har dere fått tak i det og hvordan ble det behandlet? På lik linje med resten av maltet?
 
Jeg tror tanken var umaltet hvete, men at de ikke fikk tak i flaket hvete i dette tilfellet, så du kan nok bruke det istedet.
Både hel hvete og flaket hvete kan du få tak i på helsekost, men det er billigere med flaket hvete hos de som forhandler hjemmebryggerutstyr og -ingredienser.
 
Jeg er overrasket over humlevalget her, noe som sannsynligvis er bra. :) Noen kommentarer fra bryggerne eller dem som har smakt brygget? Hva ble tenkt, og hvordan virket det?
 
Helt hva som egentlig ble tenkt vet jeg ikke, da mye av planlegginga av hva vi skal bruke i ølet og hvorfor foregår inne i hodene til Arne og Fredrik og så blir vi andre gledelig overrasket når utfallet blir bra. Nå som jeg tenker over det, føler jeg at Amarillo er noe som klarer å "hold his own" når den møter et tonn andre smaker, noe som var fordelaktig når vi putta i så mye krydder osv nam.

Siden jeg egentlig ikke har peil (i forhold til sjefene i vårt lille "bryggeri") skal jeg la Arne si noe fornuftig, men en ting vet jeg: Det smaker skikkelig godt!
 
Tanken bak brygget var i utgangspunktet å lage en wit-bock, hovedsaklig fordi jeg aldri har hørt om det før. En wit er allerede krydret, så vi tenkte det kunne passe bra å kjøre på med ekstra krydder i tillegg for å gjøre det skikkelig «julete». Amarillo ble valgt som humle for å gi ølen enda mer smak, og for å ha noe å balansere opp mot krydderet. Wit-gjæren gjærer svært godt, så vi kom helt ned på 1.013 selv med en kilo krystallmalt -- vi hadde tenkt å ha den litt høyere, men er absolutt fornøyd med resultatet sånn som det ble :) Vi endte opp med en øl med masse smaker, sannsynligvis det mest komplekse vi har laget. Kryddersmaken er kraftig og du kjenner både julekrydderne og «wit-krydderne», men det er også tydelig humlesmak, en kompleks maltprofil hvor du kjenner hveten godt, og mye aroma fra gjæren. Ettersmaken er temmelig tørr og full av jul.

Som Lars sier hadde vi egentlig tenkt å bruke flaket hvete, men fikk ikke tak i det på kort varsel, så da ble det hele hvetekorn fra Regal, kjøpt på Meny. Vi skrudde opp mesketiden litt for å få utbytte av dette, man skal visstnok få enda bedre utbytte av det ved å koke/minimeske dem litt separat først, men det gjorde vi da altså ikke.
 
bare for info
De selger møllerens helkorn hvete på Rema 1000 her i Oslo.

Billiger en flaket hvete og funker bra (høres det ut, har ikke smakt på denne Wit Jul selv)
 
Jeg kjøpte flaket hvete på Helios i Trondheim i sommer en gang. Tror 1 kg kostet noen og tredve kroner.
 
Nice! Vi syns det er så gøy at andre vil prøve seg på juleølloppskrifta vår! Vi er på Klostergården nå og brygger Wit Jul med Jørn. Stor stas!
 
Oi, utrolig gøy! Håper resultatet blir bra :-D

Til nå er det faktisk satt tilsammen fem batcher Wit Jul, av ymse bryggere. Dette er det aller festligste ned å vinne!
 
Ja det var et skikkelig godt øl dere har satt sammen  ;)

Et par spm.

Lot dere krydderet trekke i vørteren under kjølingen?
Er 20 grader temperatur i rommet, eller temperatur målt i selve ølet under gjæring?

Hadde forresten vært morsomt å sammenligne de ulike bryggene  :)
 
Pratet med Arne Martin i ettermiddag, som da var i full gang med å brygge dette vinnerølet sammen med Jørn (og sannsynligvis Fredrik, og kanskje enda flere...) på  200-liters Speidelen på Tautra, tør vi håpe på rapport og bilder? :)
 
Vi ska brygga den här på Torsdag på Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug i Oslo.

Det verkar som ett spännande recept, och gott val av humle.    :)
 
Arne og Fredrik og Ragnhild og jeg har kosa oss på Tautra i dag (og går kveld) ja. Ble tatt "litt" bilder, så det skal absolutt la seg gjøre etterhvert. Litt festlig at vi ikke tenkte på å ta krydderet i poser, det likte ikke pumpa på Speidelen helt stakkars. Ellers vellykka brygging!

Geidvulaire: oi! Festlig. Lykke til :)
 
Hva ble poengsummen for dette ølet? Mulig å legge det inn sammen med oppskriften i første post?

Edit: - og hvor handlet dere krydderene?  :)
 
Tilbake
Topp