JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Dette ser ut som eit spennande brygg! Eg har lyst til å prøve å sette det i løpet av helga. Eg har det meste av ingrediensane lett tilgjengeleg, men akkurat denne humlen og gjæren vil det ta lengre tid å få tak i. Er det nokon som har eit forslag til kva eg kan bytte det ut med, dersom t.d. vareutvalet til Vestbrygg.no er det eg har å ta av?  8)

Kan t.d. Amarillo-pellet 9,1% byttast ut med ein Hallertau Northern Brewer 9,82%?
Kan eg byte ut Wyeast Belgian Wit med t.d. ein WLP300 Hefeweizen?

Dessutan: Om nokon har tips til kvar eg kan kjøpe pomeran(-skal) og korianderfrø i Bergensområdet, så tek eg gladeleg imot tips!  8)
 
Kurtber skrev:
Kan t.d. Amarillo-pellet 9,1% byttast ut med ein Hallertau Northern Brewer 9,82%?
Kan eg byte ut Wyeast Belgian Wit med t.d. ein WLP300 Hefeweizen?

Jeg foreslår å bytte ut Amarillo med enten Cascade eller Centennial, noe amerikansk. Om du har tilgang til Whitelabs-gjær, vil jeg anbefale WLP400 Belgian Wit.
 
Petter F skrev:
Kurtber skrev:
Kan t.d. Amarillo-pellet 9,1% byttast ut med ein Hallertau Northern Brewer 9,82%?
Kan eg byte ut Wyeast Belgian Wit med t.d. ein WLP300 Hefeweizen?

Jeg foreslår å bytte ut Amarillo med enten Cascade eller Centennial, noe amerikansk. Om du har tilgang til Whitelabs-gjær, vil jeg anbefale WLP400 Belgian Wit.

Tusen takk for forslag! WLP400 ikkje tilgjengeleg, men eg har tilgang til Cascade 6,3% og Chinook 11% (òg amerikansk). Menyen min er her: http://www.vestbrygg.no/
 
Hei Kurtber

Om du bytter ut witgjæren med en annen gjærtype vil ølet bli ganske annerledes.
Akkurat den gjærtypen er ganske særegen.
Men, det kan godt hende at du ender opp med et godt og spennende brygg, også med en annen gjærtype.

Hos vestbrygg tror jeg kanskje jeg ville brukt Wlp530 Abbey ale.
 
Tusen takk for gode råd før eg skal på butikken! :)

Er det forresten mogleg å kompensere for ein låg alfaprosent (på Cascaden jf. Amarilloen) ved å tilsetje større mengder, eller blir det fåfengt? :)
 
Kurtber skrev:
Tusen takk for gode råd før eg skal på butikken! :)

Er det forresten mogleg å kompensere for ein låg alfaprosent (på Cascaden jf. Amarilloen) ved å tilsetje større mengder, eller blir det fåfengt? :)

Det er absolutt mulig:)
Her har du et bryggeprogram hvor du kan sette opp oppskriften.
Det hjelper deg også med humleberegningene.
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
 
Hei,

Jeg har forsøkt å søke litt, men siden alle opererer litt forskjellig: Kandissukker, snakker vi store krystaller som eldre bruker som sukkertøy, eller mener man brunt sukker i dette tilfellet? Eller demerara? Eller legger jeg for mye tankekraft i dette?

Lurer forresten på om det er Wit Jul som gjør at samtlige bryggebutikker i Oslo var utsolgt for Wit-gjær nå? Det hadde visstnok gått unna i dag. Heldigvis fant jeg er bortgjemt rør som står og surrer på kjøkkenbenken.
 
Det brukes kandissukker av belgisk type. Vin og Bar har flere varianter:
http://vinogbar.no/advanced_search_result.php?keywords=kandi&search_in_description=1&inc_subcat=1&x=0&y=0
 
En ting til: Leste på Bryggselv nå at når man erstatter flaket hvete med umaltet hvete, så bør man nedjustere mengden umaltet hvete til halvparten og bruke hvetemalt på resten. Vil det da si at jeg må tenke motsatt her om jeg har tenkt til å bruke flaket hvete? Altså erstatte umaltet hvete og halvparten av hvetemalten med flaket hvete. I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt å bytte hele mengden umaltet hvete med hveteflak direkte.

Øl blir det vel uansett, forhåpentligvis.
 
Kurtber skrev:
Dette ser ut som eit spennande brygg! Eg har lyst til å prøve å sette det i løpet av helga. Eg har det meste av ingrediensane lett tilgjengeleg, men akkurat denne humlen og gjæren vil det ta lengre tid å få tak i. Er det nokon som har eit forslag til kva eg kan bytte det ut med, dersom t.d. vareutvalet til Vestbrygg.no er det eg har å ta av?  8)

Kan t.d. Amarillo-pellet 9,1% byttast ut med ein Hallertau Northern Brewer 9,82%?
Kan eg byte ut Wyeast Belgian Wit med t.d. ein WLP300 Hefeweizen?

Dessutan: Om nokon har tips til kvar eg kan kjøpe pomeran(-skal) og korianderfrø i Bergensområdet, så tek eg gladeleg imot tips!  8)

Hel koriander får du kjøpt i det fleste dagligvareforetninger. Pommeranskall hadde de tidligere på apoteket, men nå har de kunn malt pommeranskal der. Jeg fikk tak i pomeranskall på Petit agentur. Bestillte på nettet, og hadde det hjem i posten på 2 dager :ilike:
 
Hei!

Er det noen som vet om Bittert apelsinskall fra Petit blir det samme som å bruke pomeranskall? Skal brygge en Whit jul i dag og trodde jeg hadde bestilt pomeranskall... :attevar:
 
Thomas Vold skrev:
Hei!

Er det noen som vet om Bittert apelsinskall fra Petit blir det samme som å bruke pomeranskall? Skal brygge en Whit jul i dag og trodde jeg hadde bestilt pomeranskall... :attevar:

Arne M skrev:
Krydderne er kjøpt på matbutikk. Det bitre appelsinskallet er kjøpt tørket fra petit, mens det søte appelsinskallet er helt vanlig revet appelsinskall.

Hadde en utrolig festlig dag på Tautra! Vi har akkurat fått liv i http://episkebryggeri.no, bilder og info om bryggingen kommer der i løpet av uka.
 
Thomas Vold skrev:
Hei!

Er det noen som vet om Bittert apelsinskall fra Petit blir det samme som å bruke pomeranskall? Skal brygge en Whit jul i dag og trodde jeg hadde bestilt pomeranskall... :attevar:

Bitterappelsin er det samme som pomerans. Men jeg hadde mye heller brukt ferskt appelsinskall. Det gir en langt bedre aroma enn det tørre.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Syntes dette virker som et spennende øl som jeg vil prøve meg på i år.
Skal enstegsmeske og har forstått det slik at da bør umaltet hvete erstattes av flaket hvete.
Kan jeg da erstatte like mange % umaltet hvete i oppskriften med flaket hvete, eller må jeg justere dette?

Skal som sagt enstegsmeske ved 66-67 grader. Skal jeg da meske i 105 minutter, som er mesketiden på flerstegsmeskingen, eller kan jeg meske i 90 minutter?
 
Ole Christian skrev:
Skal enstegsmeske og har forstått det slik at da bør umaltet hvete erstattes av flaket hvete.
Kan jeg da erstatte like mange % umaltet hvete i oppskriften med flaket hvete, eller må jeg justere dette?

Jepp.

Ole Christian skrev:
Skal som sagt enstegsmeske ved 66-67 grader. Skal jeg da meske i 105 minutter, som er mesketiden på flerstegsmeskingen, eller kan jeg meske i 90 minutter?

90 minutter skulle holde i lange baner.
 
Takk :)

Har hittil bare brygget med tørrgjær. Kan jeg ersatte Wyeast 3944-Belgian Witbier med (hvilken) tørrgjær, eller er dette "sparket i rumpa" for å begynne med flytende gjær?
 
Tja, såvidt jeg vet finnes ikke wit-gjær som tørrgjær. Det kan bli veldig godt øl om du bruker f.eks SafBrew T58, men det vil ikke bli helt det samme. Jeg vil anbefale å bruke flytende gjær (Wyeast 3944 kan evt. erstattes med White Labs WLP400).
 
Han jeg handler råvarer av har ikke Amarillo humle. Virker som det er vanskelig å få tak i Amarillo humle. Den bryggselv har er fra 2011, så den begynner å bli gammel(?).
Kan jeg bruke kun Cascade humle, eller bør jeg velge noe i tillegg?

Edit:
Etter å ha lest tråden på nytt ser jeg at jeg kan bruke Cascade eller Centennial istede for Amarillo.
 
Tilbake
Topp