1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

En tråd i 'Spesial juleøl' startet av Webmaster, 1 Nov 2010.

1. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei ja!

Skal passe graviteten på ølet med falkeblikk! Takker for tipset.

2. joel_stavanger

joel_stavanger
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brewed this on 24.10.12. Bottled 14.11.12. Tasted out of keg tonight. Deeeeelicious! Highly recommend this beer. I brewed it quite close to the original recipe with only minor modifications. Thanks to the original brewers for this wonderful Christmas beer! God jul.

3. Idar

Idar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette brygget ser jo veldig spennande ut! :)
    Kor lang tid før jul er det forsvarlig å brygge det, og vil smak og aroma holde seg over tid?
    Går det an å brygge dette i løpet av våren no, flaske det, og nyte det til jul...? :)

4. FrodeSy

FrodeSy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg har ikkje fått brygga dette ølet enno. Men etter det eg kan huske fra tråden, så seier bryggmesterane at krydderia i dette brygget ikkje toler veldig lang lagring. Ergo kan du sikkert vente til haustferien med å brygge denne.

5. Simonsen

Simonsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Går det bra med Dan kandisukker kjøpt på dagligvarer og kan man bruke malt kanel.

6. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dan kandis skal nok gå bra, men jeg ville ikke brukt malt kanel

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

7. olekjetil

olekjetil
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noen som har hatt plassproblemer i speidelen med denne maltmengden? Hvordan løste dere eventuelt utfordringen? Ser det er forslag om å snu øvre filteret og bruke kortere avstandsrør, men dette fordrer jo at man faktisk har et kortere avstandsrør for hånd. Tenkte jeg skulle brygge i morgen og gleder meg til å smake et svært spennende brygg!

8. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du kan dobbeltmeske, eller erstatte noe av pale og hvetemalten med hvete spraymalt, som inneholder 55% hvete og 45% maltet bygg.

9. dagwayne

dagwayne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har  brygget en batch på 25 liter for ca  3 uker siden. Fulgte oppskriften med enkelte modifikasjoner. 

Hadde i en halv lakris stang i stedenfor stjerneanis, samt at jeg byttet ure 10 min humlen med litt blanding av rest humle med lavere alpha verdi jeg hadde liggende.  Fungerte bra det.  Videre ble pomeranskall utelatt.  (Hadde ikke)

Har hatt det for etterkarbonering på flaske ei uke nå.  Tilsatte ca 1 full  teskje spraymalt/honningoppløsning, veeldig søt,  (Blandet med vann) til hver flaske.  Smakte påå en flaske etter 1 uke, men ennå ikke spor av karbonering.  Tar kanskje lenger tid å karbonere på flaske??  Ellers er smaken utrolig jule bra!!  Mye god krydder smak, og lukter godt av "Banan" .  Kona tok et glass til Pizza!!  "Veldig godt til Pizza!! "  WTF!!  Her må det opplæring til!!!!  ;-)

10. j0nnybe

j0nnybe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brygget Wit Jul for 3 uker siden, den har stått 1 uke i 20 grader og 2 uker på ca 16 grader.

Brygget den med BIAB, og stegmesket etter beste evne.
    OG ble vesentlig høyere enn oppskriften (1.062),  min ble 1.078. På gjæringsdunken endte jeg opp med 20 liter. Dette er 3 liter mindre enn oppskriften sier.
    Nå er FG 1.020, og det virker som den er ferdig gjæret.

Jeg vil ende opp med en øl på ca 7.5% istedenfor 6.5%.
    Blir dette greit slik?

Er det eventuelt ting jeg kan gjøre nå etter at den er ferdig gjæret for å justere?
    Jeg tenker på eventuelt tilsetting av 3 liter vann?
    Eller MÅ slik justering gjøres før gjæring?

11. dagwayne

dagwayne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ville ikke gjort noe med den hvis jeg var deg.  Det er nok bedre å justere dette under selve bryggingen,

12. camillok

camillok
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Knapp tid til jul nå, men har veldig lyst til å prøve en variant av dette. Har ikke greid å få tak i wit-gjær, tror dere jeg vil få et godt juleøl hvis jeg bruker safale 05 i stedet? Hvis jeg brygger i dag, blir det ferdig karbonert til jula? Tenkte primærgjærimg i to uker før flasking. Håper noen har mulighet til å svare rakt da jeg nesten bare må sette igang ;) ?

13. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det blir litt mange kompromisser spør du meg. I en belgisk ale, bør man ha riktig gjør for å få frem de smakene man ønsker.

Men dersom du lager denne oppskriften med Safale 05, kan du godt få en god øl. Det er en godt humlet oppskrift dette, som jeg tror står godt med en wlp 007 eller wlp 001(for en "renere" smaksprofil.) gjær, dersom du kan få hendene dine på det. Men jeg ville hvertfall droppet krydderiet helt, da det ellers kommer til å smake hostesaft til langt ut i februar.

Så oppsummert: Dersom du tweaker oppskriften litt,(mer humle, ingen krydder, litt mindre spesialmalt- mer pale malt, helst en fersk gjær(s-05 fungerer det og)) vil du kunne brygge dette nå og ha det ferdig til jul.

14. camillok

camillok
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tusen takk :) er bare mitt 4. Brygg dette, så kunnskapen er rimelig tynn fortsatt! Bestilte wit-gjær fra bryggeland for to mnd siden, men det har aldri kommet. Eneste jeg kan få tak i nå er desverre safale tørrgjær, så da må det bli det. Da dropper jeg krydderet og humler litt mer - denne oppskriften får bli lagd i sin helhet neste år :)

15. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da anbefaler jeg deg å brygge den så tidlig som mulig, kanskje allerede før sommeren. Sett de så på flaske et halvt års tid, og det blir et fantastisk brygg til juletider. Jeg lagde denne oppskriften i fjor oktober, det ble et godt øl til jul , jeg lagret en del til påske og da kom ølet virkelig til sin rett. Jeg har fremdeles 5liter stående som skal fortæres om en tre ukers tid, gleder meg!

16. camillok

camillok
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for tipset, det skal jeg jammen gjøre :)

17. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor tilsettes kandisukker? Er det kun for høyere OG eller gir det noen andre egenskaper?

18. Migemaur

Migemaur
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, løfter opp denne litt da jeg ønsker og brygge dette ølet til jul i år.
    Lurer på dette med kandis, ser det står kandis 200 EBC hvor finner jeg det? Er det vanlig hvit kandis?
    Wyeast 3944 finner jeg kun i activator pakker, lager man er gjærstarter som normalt av den, eller pitcher man som beskrevet på activator pakken?

19. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

200 EBC angir fargen. Dette er mørkebrunt kandissukker.

Lag starter som med wlp-gjær. Du kan godt aktivere wyeast-pakken før den går i starteren, men det har neppe mye å si.

20. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

400g sukker kommer ikke til å påvirke fargen i stor grad på denne malt-billen. Du får ferdig kandisukker-sirup på bryggesjappene, men du kan også lage sjøl. Dine valg:

1) Kjøp på sjappa (feks http://www.bryggselv.no/products/candy-sirup-mrk-1-liter-135kg)
    2) Bruk hvitt sukker
    3) Lag sirup: 400g sukker og nok vann til å få det flytende + 1/2ts gjærnæring. Varm til et termometer måler 135C, spe på litt kaldt vann, varm til 135C, litt kaldt vann, 135C, kjøl ned. Dette gir en nokså brun og karamell-aktig sirup. Hold den lengre eller på høyere temperatur for mer farge, men med høy temperatur må du være forsiktig med å ikke brenne sukkeret. Det kan være en idé å tynne ut sirupen med vann når den er ferdig, så du klarer å helle den i kald tilstand.

Tilsett på slutten av kok, eller la ølet gjære en dag eller to, og tilsett deretter. Å tilsette i kok er det enkleste - da trenger du heller ikke å kjøle ned om du lager egen sirup.

Del denne siden