JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Hei!

Mulig det har blitt svart på dette tidligere, men etter en kjapp gjennomgang kunne jeg ikke finne det.

Et humlespørsmål her. I oppskriften er det oppført 80g Amarillo 9,1% Alfa. Jeg har kun tilgang til humlen som er tilgjengelig hos Birger i Vestbrygg. Av det jeg har lest om subsitutt for amarillo er Cascade og Athanum nevnt, disse har henholdsvis alfa på 5,8% og 3,9%. Bør jeg vurdere å øke humlemengden, og hvilken av disse trror dere passer best i dette brygget?

Jeg har også et problem vedrørende meskingen. Mitt provosoriske meskekar har kun plass til 24l som med maltmengde på 6,675kg vil ha plass til 16l vann som jeg tenker en mesketemp på 67c. Jeg tenker å skylle ut i to omganger med 8l + 5l med henholdsvis 70c og 75c i temperatur.  Ser noen åpenbare, eller mindre åpenbare problemer med dette? Bør jeg vurdere å skalerere ned oppskriften?

Takker for hjelp.

Mvh Rikard
 
Hei igjen!

Fikk brygget vørteren med Cascade humle , der jeg skalerte opp bitterhumlen i henhold til forskjell i alfa. Fikk også grei utnyttelse av meskekaret, og endte faktisk på litt høyere OG enn planlagt(1068) da bryggeriet har fått litt høyere effektivitet etter et par småtweaks.

Akkurat hva OG er i henhold til oppskrift o.l. er ikke jeg så veldig interessert i, men det jeg er interessert i er den kraftige kryddersmaken som var i vørteret, da spesielt av stjerneanisen. Har noen av dere merket denne kraftige smaken på vørteret?

Jeg benyttet meg av 20 g revet appelsinskall, 15 gr nellik, 3 gr stjerneanis(malt), 20 gr korianderfrø(malt) og 10 gr (kanelstang(håndknust). Jeg testet om stjenreanisen og korianderfrøene ville"lekke" ut gjennom humleposen før jeg hev det i gryten, men det så ut som at det ikke var et problem.

Dersom det er slik at jeg har gjort noe tåpelig her, hvor mye vil kryddersmaken avta over tid? Mitt ambisiøse mål var å få servert dette brygget på julaften, men det er vel litt lite tid. Det skader jo uansett ikke å smake! :)

Erfaringer fra dere andre mottas med takk!
 
Vørteren til denne er litt heftig ja, min erfaring er at den runder seg av litt med tid og karbonering. -Men helt snill blir den jo aldri ;) Nå var det vel en måned med lagring på vår før den ble brukt i konkurranse, og det funka jo helt perfekt.
Pass på (siden du har litt høyere OG og) at den ikke gjærer for langt ned, da nelliken river godt om ølet blir for tørt.

-Frua til Arne M.
 
Brewed this on 24.10.12. Bottled 14.11.12. Tasted out of keg tonight. Deeeeelicious! Highly recommend this beer. I brewed it quite close to the original recipe with only minor modifications. Thanks to the original brewers for this wonderful Christmas beer! God jul.
 
Dette brygget ser jo veldig spennande ut! :)
Kor lang tid før jul er det forsvarlig å brygge det, og vil smak og aroma holde seg over tid?
Går det an å brygge dette i løpet av våren no, flaske det, og nyte det til jul...? :)
 
Eg har ikkje fått brygga dette ølet enno. Men etter det eg kan huske fra tråden, så seier bryggmesterane at krydderia i dette brygget ikkje toler veldig lang lagring. Ergo kan du sikkert vente til haustferien med å brygge denne.
 
Dan kandis skal nok gå bra, men jeg ville ikke brukt malt kanel


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Er det noen som har hatt plassproblemer i speidelen med denne maltmengden? Hvordan løste dere eventuelt utfordringen? Ser det er forslag om å snu øvre filteret og bruke kortere avstandsrør, men dette fordrer jo at man faktisk har et kortere avstandsrør for hånd. Tenkte jeg skulle brygge i morgen og gleder meg til å smake et svært spennende brygg!
 
Du kan dobbeltmeske, eller erstatte noe av pale og hvetemalten med hvete spraymalt, som inneholder 55% hvete og 45% maltet bygg.
 
Jeg har  brygget en batch på 25 liter for ca  3 uker siden. Fulgte oppskriften med enkelte modifikasjoner. 

Hadde i en halv lakris stang i stedenfor stjerneanis, samt at jeg byttet ure 10 min humlen med litt blanding av rest humle med lavere alpha verdi jeg hadde liggende.  Fungerte bra det.  Videre ble pomeranskall utelatt.  (Hadde ikke)

Har hatt det for etterkarbonering på flaske ei uke nå.  Tilsatte ca 1 full  teskje spraymalt/honningoppløsning, veeldig søt,  (Blandet med vann) til hver flaske.  Smakte påå en flaske etter 1 uke, men ennå ikke spor av karbonering.  Tar kanskje lenger tid å karbonere på flaske??  Ellers er smaken utrolig jule bra!!  Mye god krydder smak, og lukter godt av "Banan" .  Kona tok et glass til Pizza!!  "Veldig godt til Pizza!! "  WTF!!  Her må det opplæring til!!!!  ;-)
 
Jeg brygget Wit Jul for 3 uker siden, den har stått 1 uke i 20 grader og 2 uker på ca 16 grader.

Brygget den med BIAB, og stegmesket etter beste evne.
OG ble vesentlig høyere enn oppskriften (1.062),  min ble 1.078. På gjæringsdunken endte jeg opp med 20 liter. Dette er 3 liter mindre enn oppskriften sier.
Nå er FG 1.020, og det virker som den er ferdig gjæret.

Jeg vil ende opp med en øl på ca 7.5% istedenfor 6.5%.
Blir dette greit slik?

Er det eventuelt ting jeg kan gjøre nå etter at den er ferdig gjæret for å justere?
Jeg tenker på eventuelt tilsetting av 3 liter vann?
Eller MÅ slik justering gjøres før gjæring?
 
Knapp tid til jul nå, men har veldig lyst til å prøve en variant av dette. Har ikke greid å få tak i wit-gjær, tror dere jeg vil få et godt juleøl hvis jeg bruker safale 05 i stedet? Hvis jeg brygger i dag, blir det ferdig karbonert til jula? Tenkte primærgjærimg i to uker før flasking. Håper noen har mulighet til å svare rakt da jeg nesten bare må sette igang ;) ?
 
Det blir litt mange kompromisser spør du meg. I en belgisk ale, bør man ha riktig gjør for å få frem de smakene man ønsker.

Men dersom du lager denne oppskriften med Safale 05, kan du godt få en god øl. Det er en godt humlet oppskrift dette, som jeg tror står godt med en wlp 007 eller wlp 001(for en "renere" smaksprofil.) gjær, dersom du kan få hendene dine på det. Men jeg ville hvertfall droppet krydderiet helt, da det ellers kommer til å smake hostesaft til langt ut i februar.

Så oppsummert: Dersom du tweaker oppskriften litt,(mer humle, ingen krydder, litt mindre spesialmalt- mer pale malt, helst en fersk gjær(s-05 fungerer det og)) vil du kunne brygge dette nå og ha det ferdig til jul.
 
Tusen takk :) er bare mitt 4. Brygg dette, så kunnskapen er rimelig tynn fortsatt! Bestilte wit-gjær fra bryggeland for to mnd siden, men det har aldri kommet. Eneste jeg kan få tak i nå er desverre safale tørrgjær, så da må det bli det. Da dropper jeg krydderet og humler litt mer - denne oppskriften får bli lagd i sin helhet neste år :)
 
Da anbefaler jeg deg å brygge den så tidlig som mulig, kanskje allerede før sommeren. Sett de så på flaske et halvt års tid, og det blir et fantastisk brygg til juletider. Jeg lagde denne oppskriften i fjor oktober, det ble et godt øl til jul , jeg lagret en del til påske og da kom ølet virkelig til sin rett. Jeg har fremdeles 5liter stående som skal fortæres om en tre ukers tid, gleder meg!
 
Tilbake
Topp