1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

En tråd i 'Spesial juleøl' startet av Webmaster, 1 Nov 2010.

1. Lucifer

Lucifer
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Wlp400

2. Migemaur

Migemaur
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen av dere som har brygget det som smakte på ølet før det gikk på flasker til videre lagring? Skal flaske ølet nå, men synest det smaker rett og slett grusomt. Veldig surt og bittert, med en ubehagelig ettersmak. Forøvrig ingen tegn til infeksjon. Har vanskelig for å tro at lagring ordener dette? Som beskrevet lenger opp slet jeg veldig med bryggingen, frykter at dette ølet går i sluket...

3. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Opplevde det samme som deg da jeg skulle flaske. Syns det hadde en bismak av vademecum eller noe lignende, men flasket allikevel.
    Prøvesmakte på en flaske etter 5 dager med karbonering og usmaken var allerede betydelig dempet. Tenkte å smake igjen nå om et par dager nå som den har stått 4 uker på flaske for å se hvordan den har utviklet seg..

4. Migemaur

Migemaur
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vademecum ja, det kan stemme. Kanskje jeg må flaske så mange jeg gidder å la resten gå i sluket. Når du karbonerer, setter du ølet varm som vanlig, eller på 10 grader som beskrevet i oppskriften?

5. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Karbonerte i vanlig romtemperatur, før jeg satt det kjølig. Jeg var veldig nær å helle det i sluket selv, men bestemte meg for å flaske hele batchen bare for å prøve. Har planer om å lagre den fram til jul så hvis usmaken fortsetter å avta så blir det nok bra.

6. Jumbalaya

Jumbalaya
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Smakte på ølet da vi skulle flaske og jeg syns det smakte flytende nellikspiker. Skal prøvesmake én flaske i dag etter at de har stått to uker til karbonering.

7. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Prøvesmakte en flaske nå nettopp, det spørs nok om ikke dette ølet går i vasken.
    Fortsatt en kraftig smak som minner om vademecum. Så og si udrikkelig:/
    Heldigvis har jeg to batcher til med juleøl

8. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville ventet med å helle den ut. Lagde samme i oktober i fjor og den ble bra til jul. Enda bedre til påske.

Sendt fra min HTC One

9. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

I oppskriften står det 15g nellik. Selv tolket jeg dette som malt nellik og ikke nellikspiker. Hva har dere andre brukt?
    Kan se for meg at malt nellik kanskje vil være mer intens, blande seg mer med vørteren og også lettere bli med over i gjæringskaret..?

10. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oops! Har gjort samme tabba med hvit pepper (ren latskap), og resultatet gikk til draugen. Blir overrasket om det blir drikkandes dessverre.

11. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tolket dette som nellikspiker. Selv om jeg halverte alle kryddermengdene, synes jeg det smaker veldig mye nellik. Dog ikke vademecum..

12. Jumbalaya

Jumbalaya
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi brukte nellikspiker.
    Prøvesmakte i går etter 2 uker på flaske og må si det virker veldig lovende! Nelliken er det krydderet det smaker mest av, liten antydning til vademecum (tror det er smaken av nellik) men regner med at det dabber litt av under modningen.

13. Migemaur

Migemaur
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brukte også nellikspiker, men kuttet det litt ned da 15 g virket voldsomt.

14. Idar

Idar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eg brygga dette i fjor, med gitte mengder krydder (ja, nellikSPIKER, ikkje malt nellik...), men eg syns det vart for mykje smak for min del... Men, til alt hell vart det godt mottatt av både Svigermor og en svoger, så det gjekk ikkje i vasken! :) Eg kom over ei flaske (den siste!) her på tirsdag, og smakte på den. Smakte veldig godt! :) Trur smaken har satt seg veldig fint, har stått i mørk steinkjellar sidan august i fjor, det kan nok ha litt å bety... :) Vurderer å prøve den igjen, men med litt mindre krydder. Skjønt, det er kanskje litt seint med tanke på tid igjen til jul... Neste år, kanskje! :)

15. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vel, da har ihvertfall JEG lært noe til neste gang jeg eventuelt vurderer å brygge denne.
    Spiker er stikkordet :p

Idar liker dette.
  16. Lucifer

Lucifer
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tappet min over igår og smakte på testrøret etter måling. Forventet en vond smak før lagring etter å ha lest her, men til min store forundring smakte den veldig godt faktisk :) Blir spenende å se hvordan den blir.
    Håper nissen lar bilen stå for denne ble 7,1%

Ole Mørkved liker dette.
  17. Halvliter

Halvliter
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenkte å prøve meg på denne nå i juni.

Hvordan tålte brygget deres å lagres over tid?

Tenkte å servere denne i desember.

18. Panerai

Panerai
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenkte også å brygge denne i år, men jeg tror jeg venter til september/oktober med å brygge den. Men jeg er veldig interessert i hvordan det blir og tips og triks.

19. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brygget denne i oktober 2013. Var grei til jul, men best i februar /mars. Så i år brygges den i august.

Sendt fra min HTC One

20. johanj

johanj
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette er en sikker vinner! Jeg har brygget tett for jul og det ble bra, et år senere smakte den annerledes, men meget bra (ved langtidslagring er det bedre å ettergjære på flaske!). Har vært en av syv sorter hjemme hos oss i flere år. Når kryddertilsetningene kommer i gryten og dampen sprer seg kommer jeg i skikkelig julestemning. Litt lagring runder av kryddersmaken og gir mer balanse i ølet. Jeg har brukt hele krydder, finmalte krydder, og de siste årene har jeg brukt hele krydder og kvernet dem i fruens lille elektriske kaffekvern.... godt resultat ølmessig, men kaffen ikke ble helt den samme etterpå....
    Noen liker krydderøl, andre ikke, men det er ingen grunn til å tvile på denne oppskriften... å julen varer ihvertfall helt til påske!

Del denne siden