JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Skal denne primes med sukker? Hvor mye? Hvorfor står det sjeldent noe om det i oppskriften?

Generelt står det sjelden i oppskrifter fordi det ikke bare kommer an på oppskriften/ølstilen, men varierer mye med hensyn til hvor varmt du har gjæret. Videre er det ikke alle som karbonerer med sukker, og foretrukket kullsyrenivå er ofte individuelt. Det ligger en god artikkel om emnet i forumets medlemsseksjon. Hvis du ikke er interessert i å vite hvorfor, men kun ønsker et tall for hvor mye sukker du trenger, kan en kalkulator hjelpe, for eksempel denne.
 
Hei
Vi er ganske nybegynnere og prøvte oss på dette prisbelønnte ølet. Vi ser at ølet fremdeles gjærer godt, det har stått 4 uker til gjæring nå. Bør vi vente med å flaske ølet til det ikke bobler mer, eller kan vi trykkt flaske nå?
 
Gjærer det fortsatt kan det være lurt å vente.
Hvilke måleresultater har dere på gravity (SG) den siste tiden?
 
Tror noe må ha gått galt da. Forandrer ikke SG seg over tid så har vel gjæren sluttet å jobbe.
Med siste tiden, hvor lang tid er det?
Smaker det for søtt og alternativet er å tømme det ut så får dere finne på noe.
En med mer peiling enn meg har kanskje tips å komme med.
 
Satte denne idag. Lukta sjikkeli jul ☺ Endte på ca 40l vørter med 12,2kg malt i spedel 50l. OG ble 1.068, gjæres med wyeast 3944. Etter oppskriften å dømme skal den være ferdig ca til jul. Blir spennende å se
 
Hva kan man bruke som isteden for wyeast 3944(?) ser de var utsolgt for den på bryggselv? Orker ikke lese igjennom 6 sider :)
 
Noen av dere som har brygget det som smakte på ølet før det gikk på flasker til videre lagring? Skal flaske ølet nå, men synest det smaker rett og slett grusomt. Veldig surt og bittert, med en ubehagelig ettersmak. Forøvrig ingen tegn til infeksjon. Har vanskelig for å tro at lagring ordener dette? Som beskrevet lenger opp slet jeg veldig med bryggingen, frykter at dette ølet går i sluket...
 
Opplevde det samme som deg da jeg skulle flaske. Syns det hadde en bismak av vademecum eller noe lignende, men flasket allikevel.
Prøvesmakte på en flaske etter 5 dager med karbonering og usmaken var allerede betydelig dempet. Tenkte å smake igjen nå om et par dager nå som den har stått 4 uker på flaske for å se hvordan den har utviklet seg..
 
Vademecum ja, det kan stemme. Kanskje jeg må flaske så mange jeg gidder å la resten gå i sluket. Når du karbonerer, setter du ølet varm som vanlig, eller på 10 grader som beskrevet i oppskriften?
 
Karbonerte i vanlig romtemperatur, før jeg satt det kjølig. Jeg var veldig nær å helle det i sluket selv, men bestemte meg for å flaske hele batchen bare for å prøve. Har planer om å lagre den fram til jul så hvis usmaken fortsetter å avta så blir det nok bra.
 
Smakte på ølet da vi skulle flaske og jeg syns det smakte flytende nellikspiker. Skal prøvesmake én flaske i dag etter at de har stått to uker til karbonering.
 
Prøvesmakte en flaske nå nettopp, det spørs nok om ikke dette ølet går i vasken.
Fortsatt en kraftig smak som minner om vademecum. Så og si udrikkelig:/
Heldigvis har jeg to batcher til med juleøl
 
Jeg ville ventet med å helle den ut. Lagde samme i oktober i fjor og den ble bra til jul. Enda bedre til påske.

Sendt fra min HTC One
 
I oppskriften står det 15g nellik. Selv tolket jeg dette som malt nellik og ikke nellikspiker. Hva har dere andre brukt?
Kan se for meg at malt nellik kanskje vil være mer intens, blande seg mer med vørteren og også lettere bli med over i gjæringskaret..?
 
I oppskriften står det 15g nellik. Selv tolket jeg dette som malt nellik og ikke nellikspiker. Hva har dere andre brukt?
Kan se for meg at malt nellik kanskje vil være mer intens, blande seg mer med vørteren og også lettere bli med over i gjæringskaret..?

Oops! Har gjort samme tabba med hvit pepper (ren latskap), og resultatet gikk til draugen. Blir overrasket om det blir drikkandes dessverre.
 
Tilbake
Topp