1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

En tråd i 'Spesial juleøl' startet av Webmaster, 1 Nov 2010.

1. stemjo

stemjo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!
    Nybegynnerspørsmål:

Når det ølet har stått tre uker til gjæring på 20 grader skal det over på flasker. Er det best at det står i ei uke på romtemp. for karbonering før det skal lagres, eller går det greit å karbonere under lagringen på 10 grader i 27 dager?

2. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Karboner det i romtemperatur, eller litt mer i 1 til 2 uker, og så lagerer du det kaldt etterpå.

3. stemjo

stemjo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar! Er det 25 grader som er det mest optimale?

4. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg bruker i overkant av 20 grader, men 25 går sikkert helt fint det også

5. Arcticjan

Arcticjan
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det løste seg etterhvert. Jeg lot den stå, og da begynte sakte men sikkert sg å gå ned. Da den var på 1.011 valgte jeg å flaske. Leste litt mer om gjæret nå etterpå (3944) og ser at den lager visstnok en veldig skumtopp tidlig i gjæringen...akurat som skjedde med meg. Jeg brygger en annen witbier idag, på gjærslurryien, så jeg er spent på om den jobber på samme måte denne gangen. Må vel ha litt mindre i gjæringskaret denne gangen, eller alternativt gjære med åpen dunk, men er litt skeptisk til infeksjon da ettersom jeg bruker gjæringsrommet til karbonering mm, så det blir en del bevegelser der inne.

6. Bryggern

Bryggern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vist jeg ikke har tenkt (Fersk på dette, så vet ikke om jeg gidder å sette meg inn i dette nå) å lage Gjærstarter. Hvilken Gjær bruker jeg? Hvor mye? hvordan?

#186 Bryggern, 13 Okt 2015
    Sist redigert: 14 Okt 2015
  7. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det tar seg ikke bra ut å spørre om hjelp med henvisning til at du ikke gidder å lese selv. Anbefaler at du finner et annet øl å brygge, der du bruker tørrgjær.

glennrlie og Einar Michelsen liker dette.
  8. Bryggern

Bryggern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har lest meg opp på det, så jeg gidder faktisk å lese selv. Jeg var ikke sikker på det med det virket ikke så komplisert etter å ha lest meg opp på det. Det jeg var ute etter hvordan og hvor mye Wyeast 3944 skal jeg bruke uten og lage starter? Beklager et dårlig formulert spørsmål men det er fortsatt det samme spm.

9. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruk MrMalty til å regne ut det.

10. Bryggern

Bryggern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den var snedig! takker

11. Evenlang

Evenlang
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygget denne i går etter oppskriften som ligger ute på brewersfriend. Jeg brukte 4 rør WLP400 som jeg pitcha rett i karet etter hva kalkulatoren sa.. Det har poppa godt i gjærlåsen i hele dag, men noe er ulikt det jeg har hatt av tidligere brygg. Gjæra har i løpet av dagen forflyttet seg fra bunnen og lagt seg på toppen. Er det slik at jeg kan forvente at det skummer over, eller er dette helt normalt? Jeg har aldri brukt ferskgjær på denne måten før, så dette er nytt for meg.

12. stigus

stigus
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Denne gjæren skummer veldig, ja. Jeg fikk ca 6 cm skum i en 30 L bøtte. Gikk akkurat med 24L i uten blowoff tube.

13. Evenlang

Evenlang
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da håper jeg det går bra med mine 22 liter i gjæringskaret. Vil dette skummet dempe seg med tiden eller? Jeg tenker mot flasking. :)

14. FML

FML
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ølfestival på Voss i helga, og då må det sjølvsagt brygges litt på dagen. Satser på denne, som da blir ferdig noenlunde rundt juletider. Har skummet igjennom tråden for noen dager siden, så skal prøve å ikke stille samme spørsmålene igjen, men ingen garantier :)

Skjønner det er flytende gjær som gjelder for wit, og at man da helst bør lage starter. Skalerer denne oppskrifta så jeg havner på ca 20l sluttvolum, og har trykket det inn i MrMalty. Kan det stemme at 1 rør WLP400, sammen med 2.65L vørter (og da 265gr spraymalt) gir en passende starter, uten magnetrører?
    Har aldri laget gjærstarter før, og ser alle sier det er lett som bare det, har også fått det innprentet av en kompis at det ikke er noe problem. Men jeg er evig pessimist og ser katastrofer på lang vei, så jeg kjøper med en nødpakke WB-06 også. Det blir vel ikke helt korrekt, men sikkert bedre enn en forurenset, død gjærstarter :)

Ang flaket hvete, usikker på om noen nevnte i tråden om det krevde noe forberedelse på den før den går i mesken? Et google-treff sa at om man hadde mer enn 25% flaket hvete burde man koke/meske denne (?) seperat i forkant for å få ut sukkeret i hveten.
    "If the grain bill consists of more than 25% flaked wheat you should consider a cereal mash, or precooking the wheat in order to gelatinize it so you can extract more sugars out of it. The addion of 6-row can aid conversion since the barley contains a higher percentage of enzymes than 2-row." ​
    Er dette unødvendig her, siden flaket hvete er ca 15% av oppskriften?

Min lokale humlepusher er tom for Amarillo (brygger alle denne nå for tida?), hva anbefales som erstatning? "Amarillo: Cascade, Centennial, Summit, Ahtanum" sier Brew365, noen favoritter? Centennial er også tom ser eg..

15. stigus

stigus
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dealeren min var også tom for amarillo, så jeg brygget denne med ahtanum. Resultatet er ikke inne enda. Krysser fingra!

16. FML

FML
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det viste seg at Amarillo var å oppdrive på Voss, så det er i boks!

17. Stig R

Stig R
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, tenkte å brygge denne nå i helgen og lurer på følgende:
    1. kan jeg bruke "torrified wheat" isteden for hele hvetekorn?
    2. Må denne knuses/males før mesking?
    3. Må den kokes eller forberedes på noen måte før mesk?
    4. Skal det være samme mengde(1kg)?
    Jeg skal enstegsmeske med enkelt utstyr.

18. Knut Inge

Knut Inge
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, bruk torrefied, den trenger ikke kokes. Jeg kjører valsede korn sammen med resten av maltet i kverna, men det er ikke nødvendig, selv om jeg syns de ser litt store ut.

Frode Larsen liker dette.
  19. Stig R

Stig R
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for kjapt svar, da bruker jeg den i samme mengde. Jeg vil ikke få dårligere utbytte når den er hel da?

20. Stig R

Stig R
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da har denne stått på gjæring i 17 dager nå og jeg har snart lyst å måle SG, men det er fortsatt ett tykt lag krausen oppå ølet som ikke vil ned. Har forsøkt å klaske lett på karet men det hjelper ikke. Kan det være CO2 i ølet som holder krausen oppe? Det er lite aktivitet i gjærlåsen så jeg antar at den er utgjæret nå. Kan jeg spa ut litt av krausen nå eller skal den stå til den bunnfeller selv? Jeg brukte Wyeast 3944 på denne og traff OG spot on. Den stod en uke på ca 20 grader og fra da til nå på 16-17 grader.

Del denne siden