JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

La det iallefall stå to uker, tommelfingerregel som funker særs godt. Hvor lenge det bør så på flasker før du heller det ned i munnen din spørs på hva slags øl det er.
 
2 uker totalt?
Føler det blir mye span i tråden her, men forhåpentlig er det til nytte for andre som også vil sette denne..
 
Tenkte å prøve denne til Jul, og er litt ny innen brygging av øl.

Tenkte å fylle oppskriften utenom gjærstarter. Ikke helt inni dette enda :)

Har 3 stk rør av Wyeast 3944. Holder det å bruke 2 stk rør, eller anbefales alle 3 for å ha nok gjær til ca 25 liter.

Takker for svar.

Oppskriften:
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 3944-Belgian Witbier Flytende 1l
Kommentar til gjær: Lagde gjærstarter med maltekstrakt
 
Tenkte å prøve denne til Jul, og er litt ny innen brygging av øl.

Tenkte å fylle oppskriften utenom gjærstarter. Ikke helt inni dette enda :)

Har 3 stk rør av Wyeast 3944. Holder det å bruke 2 stk rør, eller anbefales alle 3 for å ha nok gjær til ca 25 liter.

Takker for svar.

Oppskriften:
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 3944-Belgian Witbier Flytende 1l
Kommentar til gjær: Lagde gjærstarter med maltekstrakt
Spørs hvor gammel gjæren er, sjekk mr. malty.com
 
Jeg fant ikke ut i tråden om humletilsettingene er bagged eller løs? Jeg tenkte i utganspunktet å ha all humlen å kryddrene bagged, men ble usikker på om jeg bør kompensere eller ikka da?
 
Av en eller annen grunn har jeg ikke fått sg lenger ned enn 1.020 etter 14 dager. Første gangen jeg har opplevd dette på mine 33 batcher. Mener jeg har hatt bra tempraturkontroll. Jeg brukte noe for lite gjær jfr mr.malty ettersom pakkene jeg fikk tilsendt var eldre enn de skulle være og jeg ikke hadde anledning til å lage ekstra stor starter. Men jeg fikk også problem med at det skummet ganske mye over i stormgjøringen fordi jeg hadde i ganske mye vørter, og stormgjæringen var ganske kraftig. Kan sistnevnte ha fjernet en del gjær?
Noen anbefalinger på hva jeg bør gjøre; tilsette ny gjær, la det stå lenger, riste forsiktig, eller tappe det med fg på rundt 1.020 ?
Forøvrig smaker ølet veldig godt allerede, dog selvsagt søtt.......,
 
Sist redigert:
Av en eller annen grunn har jeg ikke fått sg lenger ned enn 1.020 etter 14 dager. Første gangen jeg har opplevd dette på mine 33 batcher. Mener jeg har hatt bra tempraturkontroll. Jeg brukte noe for lite gjær jfr mr.malty ettersom pakkene jeg fikk tilsendt var eldre enn de skulle være og jeg ikke hadde anledning til å lage ekstra stor starter. Men jeg fikk også problem med at det skummet ganske mye over i stormgjøringen fordi jeg hadde i ganske mye vørter, og stormgjæringen var ganske kraftig. Kan sistnevnte ha fjernet en del gjær?
Noen anbefalinger på hva jeg bør gjøre; tilsette ny gjær, la det stå lenger, riste forsiktig, eller tappe det med fg på rundt 1.020 ?
Forøvrig smaker ølet veldig godt allerede, dog selvsagt søtt.......,

Jeg brukte WLP400 på dette ølet og måtte gjære i 3-4 uker. Krabbet seg sakte men sikkert ned til 1014 tror jeg det var siste halvannen uken.
 
Hei!
Nybegynnerspørsmål:

Når det ølet har stått tre uker til gjæring på 20 grader skal det over på flasker. Er det best at det står i ei uke på romtemp. for karbonering før det skal lagres, eller går det greit å karbonere under lagringen på 10 grader i 27 dager?
 
Jeg brukte WLP400 på dette ølet og måtte gjære i 3-4 uker. Krabbet seg sakte men sikkert ned til 1014 tror jeg det var siste halvannen uken.
Ja det løste seg etterhvert. Jeg lot den stå, og da begynte sakte men sikkert sg å gå ned. Da den var på 1.011 valgte jeg å flaske. Leste litt mer om gjæret nå etterpå (3944) og ser at den lager visstnok en veldig skumtopp tidlig i gjæringen...akurat som skjedde med meg. Jeg brygger en annen witbier idag, på gjærslurryien, så jeg er spent på om den jobber på samme måte denne gangen. Må vel ha litt mindre i gjæringskaret denne gangen, eller alternativt gjære med åpen dunk, men er litt skeptisk til infeksjon da ettersom jeg bruker gjæringsrommet til karbonering mm, så det blir en del bevegelser der inne.
 
Vist jeg ikke har tenkt (Fersk på dette, så vet ikke om jeg gidder å sette meg inn i dette nå) å lage Gjærstarter. Hvilken Gjær bruker jeg? Hvor mye? hvordan?
 
Sist redigert:
Har lest meg opp på det, så jeg gidder faktisk å lese selv. Jeg var ikke sikker på det med det virket ikke så komplisert etter å ha lest meg opp på det. Det jeg var ute etter hvordan og hvor mye Wyeast 3944 skal jeg bruke uten og lage starter? Beklager et dårlig formulert spørsmål men det er fortsatt det samme spm.
 
Tilbake
Topp