JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Har fortsatt noen flasker stående, ble brygget i Oktober i fjor og smaker fortsatt utmerket.
Litt mye nellik for min del, så til neste batch så skal vi nedjustere nellikmengden

Thomas Vold

Norbrygg-medlem
Tenkte å prøve meg på denne nå i juni.

Hvordan tålte brygget deres å lagres over tid?

Tenkte å servere denne i desember.

Pass på mengden nellik, kan fort bli dominerende. Har ennå noen flasker igjenn av dette ølet, og det skyldes først og fremst smaken av nellik

Enig med Thomas Vold. Vær forsiktig med krydderene. Kan fort bli for mye. Kutt gjerne ned litt på krydderene. Jeg synes det ble for mye krydder. Har enda igjen flasker fra i fjor, og den blir bedre med lagringen. Men som sagt, litt mye krydder synes jeg..

Aasberg

Norbrygg-medlem
Jeg brygget denne i fjor høst og halverte mengden krydder, synes allikevel det ble for mye krydder...

400g sukker kommer ikke til å påvirke fargen i stor grad på denne malt-billen. Du får ferdig kandisukker-sirup på bryggesjappene, men du kan også lage sjøl. Dine valg:

1) Kjøp på sjappa (feks http://www.bryggselv.no/products/candy-sirup-mrk-1-liter-135kg)
2) Bruk hvitt sukker
3) Lag sirup: 400g sukker og nok vann til å få det flytende + 1/2ts gjærnæring. Varm til et termometer måler 135C, spe på litt kaldt vann, varm til 135C, litt kaldt vann, 135C, kjøl ned. Dette gir en nokså brun og karamell-aktig sirup. Hold den lengre eller på høyere temperatur for mer farge, men med høy temperatur må du være forsiktig med å ikke brenne sukkeret. Det kan være en idé å tynne ut sirupen med vann når den er ferdig, så du klarer å helle den i kald tilstand.

Tilsett på slutten av kok, eller la ølet gjære en dag eller to, og tilsett deretter. Å tilsette i kok er det enkleste - da trenger du heller ikke å kjøle ned om du lager egen sirup.

Vanlig hvitt sukker?

Jon Kåre Aarskog

Norbrygg-medlem
Wyeast 3944 tilsvarer vel WLP410 såvidt jeg ser, men hvordan ville denne bli med WLP566?
Skivebom?

Hadde tenkt og brygge denne og har god og fersk slurry av WLP566 fra siste brygg.

Blir nok denne på meg også snart! Får mere og mere lyst på den etter å ha lest denne tråden!

Men et spm som ikke ble besvart, om man kjøper candy sirup (jeg vil helst gjøre dette enkelt, det blir batch #3) hvordan posjonerer man riktig, kun veie det inn til oppgitte gram?
Og denne gjæren, Wyeast 3944, er stadig folk som spør om den, er den vanskelig å få tak i?

Vi brukte vanlig kandi sukker i klumpe form lempet i under kok. Gjæren en standar gjær di burde ha på div bryggesjapper.
Kan anbefale denne ølen, ble knallgo til jul. Om msn ikke er megafan av jul så får man faktisk julestemning av denne uavhenngig av alkoholen ☺ Fikk veldig gode tilbakemeldinger på de som ble delt ut også

Da er bestillingen gjort hos Bryggselv, de hadde nesten alt.

Hos ølbrygging måtte jeg bestille:
Hele hvetekorn - http://www.olbrygging.no/products/helkorn-hvete-umaltet - Håper det går greit å bruke.
og Amarillo (men kun 8,1%, hvor mye må jeg endre for å få 9,1%?)

Petit Agentur hadde:
Wheast 3944 og nellikspiker.

Kanelstang får jeg vel i dagligvaren?

Sist redigert:
Jeg har allerede kjøpt det, ville bare forsikre meg. Men nå ble jeg usikker på hva du mener, må jeg forberede dette noe før jeg hiver det i mesken?

Kan godt knuse den litt først ja. Og kanskje litt lenger enn en halvtime også. Eventuelt koke opp hele greia, er jo ikke noe enzymer her som skal stelles.

Topp