1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

En tråd i 'Spesial juleøl' startet av Webmaster, 1 Nov 2010.

1. Jumbalaya

Jumbalaya
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har fortsatt noen flasker stående, ble brygget i Oktober i fjor og smaker fortsatt utmerket.
    Litt mye nellik for min del, så til neste batch så skal vi nedjustere nellikmengden

2. Thomas Vold

Thomas Vold
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pass på mengden nellik, kan fort bli dominerende. Har ennå noen flasker igjenn av dette ølet, og det skyldes først og fremst smaken av nellik

3. dagwayne

dagwayne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Enig med Thomas Vold. Vær forsiktig med krydderene. Kan fort bli for mye. Kutt gjerne ned litt på krydderene. Jeg synes det ble for mye krydder. Har enda igjen flasker fra i fjor, og den blir bedre med lagringen. Men som sagt, litt mye krydder synes jeg..

4. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brygget denne i fjor høst og halverte mengden krydder, synes allikevel det ble for mye krydder...

5. joikakaka

joikakaka
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vanlig hvitt sukker?

6. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp

7. Jon Kåre Aarskog

Jon Kåre Aarskog
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Wyeast 3944 tilsvarer vel WLP410 såvidt jeg ser, men hvordan ville denne bli med WLP566?
    Skivebom?

Hadde tenkt og brygge denne og har god og fersk slurry av WLP566 fra siste brygg.

8. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blir nok denne på meg også snart! Får mere og mere lyst på den etter å ha lest denne tråden!

Men et spm som ikke ble besvart, om man kjøper candy sirup (jeg vil helst gjøre dette enkelt, det blir batch #3) hvordan posjonerer man riktig, kun veie det inn til oppgitte gram?
    Og denne gjæren, Wyeast 3944, er stadig folk som spør om den, er den vanskelig å få tak i?

9. Lucifer

Lucifer
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi brukte vanlig kandi sukker i klumpe form lempet i under kok. Gjæren en standar gjær di burde ha på div bryggesjapper.
    Kan anbefale denne ølen, ble knallgo til jul. Om msn ikke er megafan av jul så får man faktisk julestemning av denne uavhenngig av alkoholen ☺ Fikk veldig gode tilbakemeldinger på de som ble delt ut også

10. Lucifer

Lucifer
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan nok bruke wlp400 også

11. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk! Gleder meg allerede!

12. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er bestillingen gjort hos Bryggselv, de hadde nesten alt.

Hos ølbrygging måtte jeg bestille:
    Hele hvetekorn - http://www.olbrygging.no/products/helkorn-hvete-umaltet - Håper det går greit å bruke.
    og Amarillo (men kun 8,1%, hvor mye må jeg endre for å få 9,1%?)

Petit Agentur hadde:
    Wheast 3944 og nellikspiker.

Kanelstang får jeg vel i dagligvaren?

#152 eMTea, 28 Jun 2015
    Sist redigert: 28 Jun 2015
  13. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

14. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, eventuelt kan du kjøpe en pakke i butikken. Men du kan jo like gjerne bruke flaket hvete, ferdig gelatinisert. Den kan tuppes rett i mesken.

15. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har allerede kjøpt det, ville bare forsikre meg. Men nå ble jeg usikker på hva du mener, må jeg forberede dette noe før jeg hiver det i mesken?

16. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Varmebehandles i en halvtime på ca 60 grader ca. Deretter tuppes det rett i mesken.

17. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du anledning til å utdype varmebehandling litt mere, helt nytt for meg :p

18. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Varm opp passende mengde vann til ca 60 grader, har i hel hvete, lar det holde ca 60 grader i en halvtime.

19. eMTea

eMTea
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, høres jo lett ut, så må ikke knuses eller noe, slik den Flaked ser ut?

20. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan godt knuse den litt først ja. Og kanskje litt lenger enn en halvtime også. Eventuelt koke opp hele greia, er jo ikke noe enzymer her som skal stelles.

Del denne siden