JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Hei

Skal brygge JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen

og der bruke en endel krydder

Krydder og andre tilsetninger
20 gram Appelsinskall koketid 1 min
20 gram Korianderfrø koketid 1 min
15 gram Nellik koketid 1 min
15 gram Kanelstang koketid 1 min
5 gram Stjerneanis koketid 1 min
5 gram pomeransskall koketid 1 min

Så er spørsmålet om koketid = 1 min er det bare for å sterilisere krydderene ?

Skal krydderene være med i gjæringstankene ?

Takker for hjelp..
 
Da jeg brygget denne hadde jeg se rett i vørteren så det som ikke la seg på bunnen sammen med trub etter avkjøling ble nok med til gjæring. Ølet ble fantastisk

Sendt fra min HTC One
 
Jeg har planer om å lage denne, men endre til ekstrakt. Spørsmålet mitt er pomeransskall, skal de være hele? Hvor får man tak i det? Jeg har malt pomerans, kan det bruke? Kanskje redusere mengden til halvparten?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg byttet ut pomeranskallet med appelsinskall. Er visst mindre bittert. Kun det gule, helst fra økologiske appelsiner.

Sendt fra min HTC One
 
Ferskt. Brukte rivjern. Fulgte antall gram i oppskriften. Tror det gikk med 4-5 appelsiner. Men de var ikke veldig store.
Blir ny batch av denne om en uke eller to.

Sendt fra min HTC One
 
Jeg har sitrusallergi. Hvor avgjørende er appelsina for dette ølet? Hadde det gått an å bruke en passende amerikansk humle på 0 min istedet?
 
Hei, løfter opp denne litt da jeg ønsker og brygge dette ølet til jul i år.
Lurer på dette med kandis, ser det står kandis 200 EBC hvor finner jeg det? Er det vanlig hvit kandis?
Wyeast 3944 finner jeg kun i activator pakker, lager man er gjærstarter som normalt av den, eller pitcher man som beskrevet på activator pakken?
 
Hei, løfter opp denne litt da jeg ønsker og brygge dette ølet til jul i år.
Lurer på dette med kandis, ser det står kandis 200 EBC hvor finner jeg det? Er det vanlig hvit kandis?
Wyeast 3944 finner jeg kun i activator pakker, lager man er gjærstarter som normalt av den, eller pitcher man som beskrevet på activator pakken?

200 EBC angir fargen. Dette er mørkebrunt kandissukker.

Lag starter som med wlp-gjær. Du kan godt aktivere wyeast-pakken før den går i starteren, men det har neppe mye å si.
 
400g sukker kommer ikke til å påvirke fargen i stor grad på denne malt-billen. Du får ferdig kandisukker-sirup på bryggesjappene, men du kan også lage sjøl. Dine valg:

1) Kjøp på sjappa (feks http://www.bryggselv.no/products/candy-sirup-mrk-1-liter-135kg)
2) Bruk hvitt sukker
3) Lag sirup: 400g sukker og nok vann til å få det flytende + 1/2ts gjærnæring. Varm til et termometer måler 135C, spe på litt kaldt vann, varm til 135C, litt kaldt vann, 135C, kjøl ned. Dette gir en nokså brun og karamell-aktig sirup. Hold den lengre eller på høyere temperatur for mer farge, men med høy temperatur må du være forsiktig med å ikke brenne sukkeret. Det kan være en idé å tynne ut sirupen med vann når den er ferdig, så du klarer å helle den i kald tilstand.

Tilsett på slutten av kok, eller la ølet gjære en dag eller to, og tilsett deretter. Å tilsette i kok er det enkleste - da trenger du heller ikke å kjøle ned om du lager egen sirup.
 
Tusen takk for svar og oppskrift på sirup!
Det var fargen jeg tenkte på ja, ser jo selvfølgelig nå at petit har sirup i riktig farge...
Veier jeg bare opp sirupen på vanlig måte som jeg ville gjort med sukkerbiter? altså 400 gram sirup tilsvarer 400 gram tørrstoff?
 
Anbefalt sukkermengde til priming? Lurte på å bruke sukkermengde på fat, for å prøve det ut. Eller er det noe som ikke er anbefalt?
 
Har laget en juleale med noe tilsvarende kryddertilsettning som denne. Men så viser det seg at jeg ikke er så begeistret for disse smakene i øl. Har kjøpt inn råvarer til å lage wit jul, og tenker nå å kutte all julekrydder. Hvordan vil dette bli? Er det noen andre justeringer jeg bør gjøre når jeg fjerner krydder, f.eks. IBU? Tenkte å tilsette samme mengder appelsinskall og koriander, ettersom disse hører med i en wit.
 
Vi prøvde oss på denne i går med BIAB og én-stegs-mesk på 67 grader i 90 minutter. Vi endte opp med en OG på 1.070. Fikk et lite temperaturfall siste 20-30 minuttene av koketiden og var nede i 64-65 grader, kan dette være medvirkende til den høye OG'en?

Vi mesket med 23 liter vann, og skylte med 9 liter, slik at vi endte med 26 liter vørter før koking og 23 liter etter koking.

Ble satt til gjæring med tre rør WLP400 (vi rakk ikke lage noen starter). Glemte selvsagt å ta rørene ut av kjøleskapet i tide, så de fikk bare 1 time i romtemperatur kontra de 3-6 som er anbefalt. Vet ikke hva det har å si for gjæringen, men det vil kanskje påvirke attenuasjonen?

Luktet forøvrig fantastisk godt i hele nabolaget, og jeg tror dugnadsgjengen som holdt på utenfor kom i julestemning :)

Takk for en flott oppskrift!
 
Hei! Et dumt spørsmål. Vi fikk bare tak i hele hvetekorn. Skal disse kjøres igjennom mølla, eller skal de tilsettes "as is" ?
 
Problemet er at vi ikke har en mølle her hjemme nå. Vi får det ferdig knust. Skal jeg utsette brygget til jeg får knust det? Eller kjøre på med hele korn?
 
Hvis du kjører samme mengde som oppskriften så knuser du 1 kg raskt uten mølle. Hiv det i en pose og knus det med et kjevle, eller knus det med en stavmikser. Burde funke bra.
 
prøvde meg på dette brygget i går, men bommet fullstendig på meske temp, ble liggende på rundt 60 grader i over en time før jeg omsider fikk temperatur økning. Havnet også på 1,071, langt over målet på 1,060. Blir det riktig å anta at det vil bli et tørrere og noe mer alkoholsterkt øl en forventet? Eventuelle andre endringer/problemer som kan oppstå?
 
Tilbake
Topp