1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

En tråd i 'Spesial juleøl' startet av Webmaster, 1 Nov 2010.

1. Arne M

Arne M
    Expand Collapse
    Dommer

Tviler på at du merker forskjell :)

2. Kristoffer J

Kristoffer J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Flott og takk!

3. TorB

TorB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Denne oppskriften ser veldig god ut og den har jeg lyst til å forsøke meg på.

Dersom jeg forstår det riktig er denne brygget på en 20 liters Speidel?  Jeg har i mine brygg brukt 5 kg malt, mens det i denne oppskriften er nesten 7 kg.  Etter hva jeg har forstått så har mange hatt problemer med å benytte så mye malt i Speidelen.  Gjøres det noe spesielt for å få dette til å fungere?

4. Arne M

Arne M
    Expand Collapse
    Dommer

Kan ikke huske at vi har hatt plassproblemer i speidelen med disse maltmengdene. Du kan evt. snu den øverste risten i maltrøret opp ned hvis det blir trangt, og bruke et kortere avstandsstykke.

5. TorB

TorB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det jeg tenkte på var at det er mange som etter hva jeg har forstått har problemer med utbytte med store mengder malt. Rører dere i mesken eller er det noe spesiell fremgangsmåte ?

6. Bjorn

Bjorn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kandisukkeret står sammen med malten i oppskriften, men ser i disusjonen under at den først skal i 10 min før den er ferdig kokt. Jeg har forstått dette riktig ??
    Skal jeg legge disse klumpene rett ned i kjelen eller skal de knuses i mindre biter eller "pulverform" før de legges i kjelen ??

Skal jeg "raspe" appelsinskallet eller kan jeg skjære av skallet og få med det "hvite delen" av skallet ?

7. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sukkeret skal i under kokingen, ja.

Unngå å få med det hvite på appelsinskallet, det gir for mye bitterhet.

8. Hans Hansen

Hans Hansen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,

Jeg er ganske ny i gamet (dette blir min andre batch) og driver foreløpig kun med ekstrakt. Jeg har forsøkt å oversette oppskriften over til en ekstrakt-versjon, men mine begrensede kunnskaper (  :bank2: ) strekker nok ikke til, så jeg skulle gjerne hatt noen innspill. Noen modifikasjoner er også gjort fordi bryggeland ikke har tingene. Vil dette ligne noe som helst? Alle innspill settes pris på!  :help:

Malt & sukker
    3000 gram Spraymalt Wheat (for mye?)

270g Cara Munich (minimesk)
    50g Carafa special type 1 (minimesk)

400 gram  5,7 % Kandissukker 
    gram % EBC

Humle
    25 gram Cascade Pellet 8,7 %-alfa 70 min
    25 gram Cascade Pellet 8,7 %-alfa 10 min
    30 gram Cascade Pellet 8,7 %-alfa  1 min

Krydder og andre tilsetninger
    20 gram Appelsinskall koketid 1 min
    20 gram Korianderfrø  koketid 1 min
    15 gram Nellik        koketid 1 min
    15 gram Kanelstang    koketid 1 min
    5 gram Stjerneanis  koketid 1 min
    5 gram pomeransskall koketid 1 min

9. Hans Hansen

Hans Hansen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg prøvde akkurat å hive dataene inn her http://byo.com/resources/brewing
    Da blir det en OG på 1,036 og alko% på 3,4. Hadde jeg villet ha svensk styrke på ølet så hadde jeg dratt til Sverige...

Med 5 kg DME så begynner det å ligne noe, men jeg trodde 3kg i utgangspunktet var litt mye. Har jeg plottet noe feil? Noen tips?

10. Petter F

Petter F
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt vanskelig å vite siden du ikke har oppgitt volum. OG er mål på konsentrasjon, så hvis du vil ha høyere må du enten redusere volum eller øke mengden spraymalt ja. 100 g spraymalt i 1 L vann skal vel gi OG på ca. 1036 tror jeg.

Edit: Så litt på den kalkulatoren nå, litt krøkete å bruke. Prøv å endre ext.eff. fra 0.65 til 1.0, da blir det nok bedre. Bør være 100 % utbytte på spraymalt. Sjøl bruker jeg beercalc...

11. Hans Hansen

Hans Hansen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mange takk for svar! Tenker vel volum på ca. 23 liter. Prøvde det i beercalk nå, og da ga mye mer lovende resultater!  :)

Hvor viktig er gjærstarter? Sist tømte jeg bare posen med Wyeast rett i bøtta, og det ble jo gjæring av det også... Jeg planlegger å bruke Wyeast 3944-Belgian Witbier

12. erinder

erinder
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et lite amatørspørsmål til dette brygget, som jeg satte sist lørdag (dog med klementinskall i stedet for pomeransskall!):

Det står 7 dagers primærgjæring på 20 grader og 14 dagers sekundærgjæring på 15-20 grader.

Betyr dette at brygget skal stå på gjæringskar i 7 dager og deretter 14 dager på flaske?
    Eller betyr det at brygget skal stå 21 dager på gjæringskar i forskjellig temperatur, og deretter flaskes?

Veldig fint om noen kan svare meg før lørdag, ettersom jeg da (dersom første alternativ er riktig) skal flaske brygget!  :)

13. Petter F

Petter F
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det siste. Du kan vurdere å stikke om til nytt gjæringskar mellom primær- og sekundærgjæring, men det skal ikke være nødvendig med kun 3 uker gjæring, og uten tørrhumling e.l.

14. erinder

erinder
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk, da er det bare å finne et litt kjøligere sted å sette karet fra og med lørdag av!  :)

15. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøver meg på denne i dag, men har et lite spørsmål:

I oppskriften står det 15 gram nellik. Stemmer dette? Ut i fra hva jeg har lest (har ingen erfaring selv) vil 2-5 spiker gi et tydelig nellikpreg, så 15 gram høres veldig mye ut... Kan noen berolige meg, please?  :)

16. POSO

POSO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tror ikke det blir noe stort problem, siden det er bare 1 minutt koketid  :)

17. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smakte på vørteren, og jeg tror du har rett.  :namnam:

18. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!

Mulig det har blitt svart på dette tidligere, men etter en kjapp gjennomgang kunne jeg ikke finne det.

Et humlespørsmål her. I oppskriften er det oppført 80g Amarillo 9,1% Alfa. Jeg har kun tilgang til humlen som er tilgjengelig hos Birger i Vestbrygg. Av det jeg har lest om subsitutt for amarillo er Cascade og Athanum nevnt, disse har henholdsvis alfa på 5,8% og 3,9%. Bør jeg vurdere å øke humlemengden, og hvilken av disse trror dere passer best i dette brygget?

Jeg har også et problem vedrørende meskingen. Mitt provosoriske meskekar har kun plass til 24l som med maltmengde på 6,675kg vil ha plass til 16l vann som jeg tenker en mesketemp på 67c. Jeg tenker å skylle ut i to omganger med 8l + 5l med henholdsvis 70c og 75c i temperatur.  Ser noen åpenbare, eller mindre åpenbare problemer med dette? Bør jeg vurdere å skalerere ned oppskriften?

Takker for hjelp.

Mvh Rikard

19. Rikard

Rikard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei igjen!

Fikk brygget vørteren med Cascade humle , der jeg skalerte opp bitterhumlen i henhold til forskjell i alfa. Fikk også grei utnyttelse av meskekaret, og endte faktisk på litt høyere OG enn planlagt(1068) da bryggeriet har fått litt høyere effektivitet etter et par småtweaks.

Akkurat hva OG er i henhold til oppskrift o.l. er ikke jeg så veldig interessert i, men det jeg er interessert i er den kraftige kryddersmaken som var i vørteret, da spesielt av stjerneanisen. Har noen av dere merket denne kraftige smaken på vørteret?

Jeg benyttet meg av 20 g revet appelsinskall, 15 gr nellik, 3 gr stjerneanis(malt), 20 gr korianderfrø(malt) og 10 gr (kanelstang(håndknust). Jeg testet om stjenreanisen og korianderfrøene ville"lekke" ut gjennom humleposen før jeg hev det i gryten, men det så ut som at det ikke var et problem.

Dersom det er slik at jeg har gjort noe tåpelig her, hvor mye vil kryddersmaken avta over tid? Mitt ambisiøse mål var å få servert dette brygget på julaften, men det er vel litt lite tid. Det skader jo uansett ikke å smake! :)

Erfaringer fra dere andre mottas med takk!

20. Veronica

Veronica
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vørteren til denne er litt heftig ja, min erfaring er at den runder seg av litt med tid og karbonering. -Men helt snill blir den jo aldri ;) Nå var det vel en måned med lagring på vår før den ble brukt i konkurranse, og det funka jo helt perfekt.
    Pass på (siden du har litt høyere OG og) at den ikke gjærer for langt ned, da nelliken river godt om ølet blir for tørt.

-Frua til Arne M.

Del denne siden