JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Ole Christian skrev:
Etter å ha lest tråden på nytt ser jeg at jeg kan bruke Cascade eller Centennial istede for Amarillo.

det er vel verdt å vente på amarillohumle... den smaken av grapefrukt er herlig! Dette brygget trenger ikke å stå lenge for å modnes før det kan nytes, så du har enda tid å finne en humleleverandør....(det betyr jo ikke at det ikke blir godt hvis du bruker annen humle, men for meg var det er åpenbaring)
 
Angående malt til denne oppskriften; Bør det brukes "kontinental" pale malt eller kan man bruke maris otter?
 
Denne oppskriften ser veldig god ut og den har jeg lyst til å forsøke meg på.

Dersom jeg forstår det riktig er denne brygget på en 20 liters Speidel?  Jeg har i mine brygg brukt 5 kg malt, mens det i denne oppskriften er nesten 7 kg.  Etter hva jeg har forstått så har mange hatt problemer med å benytte så mye malt i Speidelen.  Gjøres det noe spesielt for å få dette til å fungere?
 
TorB skrev:
Dersom jeg forstår det riktig er denne brygget på en 20 liters Speidel?  Jeg har i mine brygg brukt 5 kg malt, mens det i denne oppskriften er nesten 7 kg.  Etter hva jeg har forstått så har mange hatt problemer med å benytte så mye malt i Speidelen.  Gjøres det noe spesielt for å få dette til å fungere?

Kan ikke huske at vi har hatt plassproblemer i speidelen med disse maltmengdene. Du kan evt. snu den øverste risten i maltrøret opp ned hvis det blir trangt, og bruke et kortere avstandsstykke.
 
Arne M skrev:
TorB skrev:
Dersom jeg forstår det riktig er denne brygget på en 20 liters Speidel?  Jeg har i mine brygg brukt 5 kg malt, mens det i denne oppskriften er nesten 7 kg.  Etter hva jeg har forstått så har mange hatt problemer med å benytte så mye malt i Speidelen.  Gjøres det noe spesielt for å få dette til å fungere?

Kan ikke huske at vi har hatt plassproblemer i speidelen med disse maltmengdene. Du kan evt. snu den øverste risten i maltrøret opp ned hvis det blir trangt, og bruke et kortere avstandsstykke.

Det jeg tenkte på var at det er mange som etter hva jeg har forstått har problemer med utbytte med store mengder malt. Rører dere i mesken eller er det noe spesiell fremgangsmåte ?
 
Kandisukkeret står sammen med malten i oppskriften, men ser i disusjonen under at den først skal i 10 min før den er ferdig kokt. Jeg har forstått dette riktig ??
Skal jeg legge disse klumpene rett ned i kjelen eller skal de knuses i mindre biter eller "pulverform" før de legges i kjelen ??

Skal jeg "raspe" appelsinskallet eller kan jeg skjære av skallet og få med det "hvite delen" av skallet ?
 
Sukkeret skal i under kokingen, ja.

Unngå å få med det hvite på appelsinskallet, det gir for mye bitterhet.
 
Hei,

Jeg er ganske ny i gamet (dette blir min andre batch) og driver foreløpig kun med ekstrakt. Jeg har forsøkt å oversette oppskriften over til en ekstrakt-versjon, men mine begrensede kunnskaper (  :bank2: ) strekker nok ikke til, så jeg skulle gjerne hatt noen innspill. Noen modifikasjoner er også gjort fordi bryggeland ikke har tingene. Vil dette ligne noe som helst? Alle innspill settes pris på!  :help:

Malt & sukker
3000 gram Spraymalt Wheat (for mye?)

270g Cara Munich (minimesk)
50g Carafa special type 1 (minimesk)

400 gram  5,7 % Kandissukker 
gram % EBC

Humle
25 gram Cascade Pellet 8,7 %-alfa 70 min
25 gram Cascade Pellet 8,7 %-alfa 10 min
30 gram Cascade Pellet 8,7 %-alfa  1 min

Krydder og andre tilsetninger
20 gram Appelsinskall koketid 1 min
20 gram Korianderfrø  koketid 1 min
15 gram Nellik        koketid 1 min
15 gram Kanelstang    koketid 1 min
5 gram Stjerneanis  koketid 1 min
5 gram pomeransskall koketid 1 min
 
Jeg prøvde akkurat å hive dataene inn her http://byo.com/resources/brewing
Da blir det en OG på 1,036 og alko% på 3,4. Hadde jeg villet ha svensk styrke på ølet så hadde jeg dratt til Sverige...

Med 5 kg DME så begynner det å ligne noe, men jeg trodde 3kg i utgangspunktet var litt mye. Har jeg plottet noe feil? Noen tips?
 
Litt vanskelig å vite siden du ikke har oppgitt volum. OG er mål på konsentrasjon, så hvis du vil ha høyere må du enten redusere volum eller øke mengden spraymalt ja. 100 g spraymalt i 1 L vann skal vel gi OG på ca. 1036 tror jeg.

Edit: Så litt på den kalkulatoren nå, litt krøkete å bruke. Prøv å endre ext.eff. fra 0.65 til 1.0, da blir det nok bedre. Bør være 100 % utbytte på spraymalt. Sjøl bruker jeg beercalc...
 
Mange takk for svar! Tenker vel volum på ca. 23 liter. Prøvde det i beercalk nå, og da ga mye mer lovende resultater!  :)

Hvor viktig er gjærstarter? Sist tømte jeg bare posen med Wyeast rett i bøtta, og det ble jo gjæring av det også... Jeg planlegger å bruke Wyeast 3944-Belgian Witbier
 
Et lite amatørspørsmål til dette brygget, som jeg satte sist lørdag (dog med klementinskall i stedet for pomeransskall!):

Det står 7 dagers primærgjæring på 20 grader og 14 dagers sekundærgjæring på 15-20 grader.

Betyr dette at brygget skal stå på gjæringskar i 7 dager og deretter 14 dager på flaske?
Eller betyr det at brygget skal stå 21 dager på gjæringskar i forskjellig temperatur, og deretter flaskes?

Veldig fint om noen kan svare meg før lørdag, ettersom jeg da (dersom første alternativ er riktig) skal flaske brygget!  :)
 
Det siste. Du kan vurdere å stikke om til nytt gjæringskar mellom primær- og sekundærgjæring, men det skal ikke være nødvendig med kun 3 uker gjæring, og uten tørrhumling e.l.
 
Prøver meg på denne i dag, men har et lite spørsmål:

I oppskriften står det 15 gram nellik. Stemmer dette? Ut i fra hva jeg har lest (har ingen erfaring selv) vil 2-5 spiker gi et tydelig nellikpreg, så 15 gram høres veldig mye ut... Kan noen berolige meg, please?  :)
 
Tilbake
Topp