JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Bjarte H skrev:
Hva ble poengsummen for dette ølet? Mulig å legge det inn sammen med oppskriften i første post?

Resultatlisten ligger her, 43,5 poeng.
Jeg ville ikke lagt all vekt på en poengsum uansett, selv om det jo bør være en pekepinn på hvordan den ligger i sjiktet.
Det er trolig mer og hente i å lese de aktuelle dommerskjemaene.
 
Krydderne er kjøpt på matbutikk. Det bitre appelsinskallet er kjøpt tørket fra petit, mens det søte appelsinskallet er helt vanlig revet appelsinskall.

Hadde en utrolig festlig dag på Tautra! Vi har akkurat fått liv i http://episkebryggeri.no, bilder og info om bryggingen kommer der i løpet av uka.
 
Kul bilder ifrån Tautra.  :ilike:
Jag har också lite erfarenthet av kanelstång som fastnar i rör och värmeväxlare.
Men det brukar vara värt besväret  :)
 
Innviet min Speidel med dette brygget i dag :) Hadde ikke tørket appelsinskall så jeg brukte ferskt skall (skar bort det meste av det hvite) og doblet mengden til ca. 40 g. Kompenserte også litt ved å øke mengden pomeransskall. Hadde jeg lest hele tråden hadde jeg fått med meg at de hele krydderne skulle forbli i vørten under kjølingen... Men pytt pytt - om det blir altfor lite kryddersmak etter endt gjæring får jeg evt. lage et lite oppkok av noen krydder og tilsette dette (kanskje sammen med sukkerlaken for flaskekarboneringen?).

Et lite spørsmål angående karbonering: hva menes med "naturlig" i oppskriften?
 
male skrev:
Et lite spørsmål angående karbonering: hva menes med "naturlig" i oppskriften?

Naturlig betyr at det er gjæren som har stått for CO2-en i ølet. Dvs. det er ikke tvangskarbonert på fat.
 
Bjarte H skrev:
male skrev:
Et lite spørsmål angående karbonering: hva menes med "naturlig" i oppskriften?

Naturlig betyr at det er gjæren som har stått for CO2-en i ølet. Dvs. det er ikke tvangskarbonert på fat.

Ah - nettopp  :) Og da med tilsatt sukker ved flasking eller en frossen slant av vørteren for kullsyren antar jeg. Nå har jeg ikke spart på vørter og må vel gå for sukker da - noen forslag til hva slags karboneringsnivå jeg bør legge meg på?
 
En sukkerbit i hver flaske pleier vi å kjøre, og det er alltid ca passe/litt for mye :p Så også da på Wit Jul. Høres bra ut det der!
 
male skrev:
Ah - nettopp  :) Og da med tilsatt sukker ved flasking eller en frossen slant av vørteren for kullsyren antar jeg. Nå har jeg ikke spart på vørter og må vel gå for sukker da - noen forslag til hva slags karboneringsnivå jeg bør legge meg på?
Jeg anbefaler at du koker opp en sukkerlake som du tilsetter i karet du stikker ølet om til før tapping. Da unngår du infeksjonsfaren med å bruke reint sukker, og så kan du styre CO2-nivået som du ønsker.
 
Jeg har egentlig ikke så mye peiling, men kunne du ha beskrevt prosessen rundt kryddringen? Hva gjør du? og når i prosessen gjør du det?  Og hvordan gjør du det? (spørsmål fra en som er ferdig med brygg nummer tre:)
 
Kan vi som brygger uten speidel klare oss uten de lave temperaturstegene eller er de viktige?

Hvordan klarer kryddersmaken seg under lagring? Noen vits å lage denne nå eller best å vente til nærmere jul?
 
Litt usikker med meskestegene siden vi bruker umaltet hvete, men det kan hende det går bra uten om du bruker hveteflak i stedet.

Krydderet er tilsatt i en humlepose ett minutt før kokingen er ferdig, og ligger i kjelen under nedkjølingen (20-25 min). Korianderfrøene gir jeg en kjapp omgang i morteren, men de er langt fra helt knust, de andre krydderne er hele. Vi brukte 20 gram ferskrevet appelsinskall og 5 gram tørket bittert appelsinskall.

Kryddersmaken avtar ganske mye over tid, men det spørs hva du liker -- hvis du vil ha solid kryddersmak ville jeg ventet til september-oktober med å lage den :)
 
Hei!

Da har jeg prøvd å brygge Wit Jul.

Målet var å komme så nær denne oppskriften som mulig.

Brygget den for 2 helger siden, så har altså stått til gjæring i 16 dager.
Kandisukkeret hadde jeg oppi på dag 3, mest pga det var sånn jeg gjorde det med sukker i en tripel jeg laget.
OG målet var 1.062, mens jeg endte på 1.058 (justert for sukkeret som ble tilsatt senere). Dette kommer nok mest av at jeg har trodde jeg har 75% effektivitet, men ligger på rundt 70%.

Det gjæret noe voldsomt de første 4 dagene, men så ga det seg liksom etter det. Jeg har ikke målt noe underveis, men når jeg tappet det på fat istad viste det 1.006! Målet utifra oppskriften var 1.012, men det gjæret altså litt lenger ned.

Så kommer spørsmålet. De andre bryggene jeg har satt har hatt en gjærkake liggende på bunnen. På Wit'n så det ikke pent ut i det hele tatt! Dere kan jo tenke dere hvordan det så ut på papiret når jeg tørket bort det verste ;D

1. Ser det normal ut ift gjæringen? Eller skulle jeg har forventet meg en gjærkake liggende på bunnen her også? Gjæren jeg har brukt er WLP400, og har hatt på blow off tube liggende i en bøtte med blandet starsan istedenfor gjærlås hele gjæringen.
2. Smakte på brygget, og jeg hadde forventet meg litt mer markant kryddersmak. Blir denne noe mer markant med lagring? Krydderet ble lett knust med kjevle, så var altså ikke i pulverisert. Ble tatt i siste minuttet av kokingen, og lå oppi hele kjøletiden.

Håper noen har erfaring fra samme brygget, og kan komme med noen tilbakemeldinger. Skal uansett brygge en IPA til helgen, så noe godt å drikke blir det til jul uansett! :skitbra:

Mvh

Trevland
 

Vedlegg

  • Etter_gjæring_17.10.2011.JPG
    Etter_gjæring_17.10.2011.JPG
    565,3 KB · Sett: 240
Alltid gøy å se folk brygge denne :)

Så lenge det ikke smaker ille, så tror jeg gjæringen skal ha gått fint. 1.006 er ganske lavt, men ikke umulig med litt kjøligere mesking enn originalen. Tror ikke du har noe å være redd for.

Krydderpreget skal ikke være ekstremt kraftig, men blir kanskje litt tydeligere med kullsyre.
 
Arne M skrev:
Alltid gøy å se folk brygge denne :)

Så lenge det ikke smaker ille, så tror jeg gjæringen skal ha gått fint. 1.006 er ganske lavt, men ikke umulig med litt kjøligere mesking enn originalen. Tror ikke du har noe å være redd for.

Krydderpreget skal ikke være ekstremt kraftig, men blir kanskje litt tydeligere med kullsyre.

Det høres bra ut! Smakte på brygget litt senere, og da var det litt mer kryddersmak!  ;D

Jeg droppet steget på 53 grader, da kjøleboksen er litt for liten til det!Jeg landet litt over temperaturmålet på første meskesteget, 
Jeg mesket på 66 grader i 50 minutter, istedenfor 63 som var målet. Så mesket jeg 50 minutter på 73 grader, som var målet.
Termometeret er litt for kort til å måle ordentlig nede i mesken når kjøleboksen er såpass full, så mulig jeg alikevel endte litt under på dette steget!


Uansett har jeg veldig trua på dette brygget, og at det kommer til å slå bra an som årets juleøl blandt venner og familie!  :skitbra:


Så får bare takke for en god oppskrift!  ;D
 
Hei!

Er det noen som har forslag til meskeskjema for oss uten speidel?

Når i prosessen passer det best å tilsete kandisukkeret?

Gjærstarteren er satt og loddet kastet, det blir wiht jul i år!!
 
Thomas Vold skrev:
Er det noen som har forslag til meskeskjema for oss uten speidel?

Enstegs mesk på 66-67° burde funke helt fint, spesielt hvis du bruker hveteflak (og ikke hele ubehandlede hvetekorn). Gjæren er ganske hissig og spiser det meste av sukker uansett.

Thomas Vold skrev:
Når i prosessen passer det best å tilsete kandisukkeret?

For eksempel 10 minutter før kokeslutt.
 
Tilbake
Topp