JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Jeg tolket dette som nellikspiker. Selv om jeg halverte alle kryddermengdene, synes jeg det smaker veldig mye nellik. Dog ikke vademecum..
 
Vi brukte nellikspiker.
Prøvesmakte i går etter 2 uker på flaske og må si det virker veldig lovende! Nelliken er det krydderet det smaker mest av, liten antydning til vademecum (tror det er smaken av nellik) men regner med at det dabber litt av under modningen.
 
Eg brygga dette i fjor, med gitte mengder krydder (ja, nellikSPIKER, ikkje malt nellik...), men eg syns det vart for mykje smak for min del... Men, til alt hell vart det godt mottatt av både Svigermor og en svoger, så det gjekk ikkje i vasken! :) Eg kom over ei flaske (den siste!) her på tirsdag, og smakte på den. Smakte veldig godt! :) Trur smaken har satt seg veldig fint, har stått i mørk steinkjellar sidan august i fjor, det kan nok ha litt å bety... :) Vurderer å prøve den igjen, men med litt mindre krydder. Skjønt, det er kanskje litt seint med tanke på tid igjen til jul... Neste år, kanskje! :)
 
Vel, da har ihvertfall JEG lært noe til neste gang jeg eventuelt vurderer å brygge denne.
Spiker er stikkordet :p
 
Tappet min over igår og smakte på testrøret etter måling. Forventet en vond smak før lagring etter å ha lest her, men til min store forundring smakte den veldig godt faktisk :) Blir spenende å se hvordan den blir.
Håper nissen lar bilen stå for denne ble 7,1%
 
Tenkte å prøve meg på denne nå i juni.

Hvordan tålte brygget deres å lagres over tid?

Tenkte å servere denne i desember.
 
Jeg tenkte også å brygge denne i år, men jeg tror jeg venter til september/oktober med å brygge den. Men jeg er veldig interessert i hvordan det blir og tips og triks.
 
Jeg tenkte også å brygge denne i år, men jeg tror jeg venter til september/oktober med å brygge den. Men jeg er veldig interessert i hvordan det blir og tips og triks.

Jeg brygget denne i oktober 2013. Var grei til jul, men best i februar /mars. Så i år brygges den i august.

Sendt fra min HTC One
 
Dette er en sikker vinner! Jeg har brygget tett for jul og det ble bra, et år senere smakte den annerledes, men meget bra (ved langtidslagring er det bedre å ettergjære på flaske!). Har vært en av syv sorter hjemme hos oss i flere år. Når kryddertilsetningene kommer i gryten og dampen sprer seg kommer jeg i skikkelig julestemning. Litt lagring runder av kryddersmaken og gir mer balanse i ølet. Jeg har brukt hele krydder, finmalte krydder, og de siste årene har jeg brukt hele krydder og kvernet dem i fruens lille elektriske kaffekvern.... godt resultat ølmessig, men kaffen ikke ble helt den samme etterpå....
Noen liker krydderøl, andre ikke, men det er ingen grunn til å tvile på denne oppskriften... å julen varer ihvertfall helt til påske!
 
Har fortsatt noen flasker stående, ble brygget i Oktober i fjor og smaker fortsatt utmerket.
Litt mye nellik for min del, så til neste batch så skal vi nedjustere nellikmengden
 
Tenkte å prøve meg på denne nå i juni.

Hvordan tålte brygget deres å lagres over tid?

Tenkte å servere denne i desember.

Pass på mengden nellik, kan fort bli dominerende. Har ennå noen flasker igjenn av dette ølet, og det skyldes først og fremst smaken av nellik
 
Enig med Thomas Vold. Vær forsiktig med krydderene. Kan fort bli for mye. Kutt gjerne ned litt på krydderene. Jeg synes det ble for mye krydder. Har enda igjen flasker fra i fjor, og den blir bedre med lagringen. Men som sagt, litt mye krydder synes jeg..
 
Jeg brygget denne i fjor høst og halverte mengden krydder, synes allikevel det ble for mye krydder...
 
400g sukker kommer ikke til å påvirke fargen i stor grad på denne malt-billen. Du får ferdig kandisukker-sirup på bryggesjappene, men du kan også lage sjøl. Dine valg:

1) Kjøp på sjappa (feks http://www.bryggselv.no/products/candy-sirup-mrk-1-liter-135kg)
2) Bruk hvitt sukker
3) Lag sirup: 400g sukker og nok vann til å få det flytende + 1/2ts gjærnæring. Varm til et termometer måler 135C, spe på litt kaldt vann, varm til 135C, litt kaldt vann, 135C, kjøl ned. Dette gir en nokså brun og karamell-aktig sirup. Hold den lengre eller på høyere temperatur for mer farge, men med høy temperatur må du være forsiktig med å ikke brenne sukkeret. Det kan være en idé å tynne ut sirupen med vann når den er ferdig, så du klarer å helle den i kald tilstand.

Tilsett på slutten av kok, eller la ølet gjære en dag eller to, og tilsett deretter. Å tilsette i kok er det enkleste - da trenger du heller ikke å kjøle ned om du lager egen sirup.


Vanlig hvitt sukker?
 
Wyeast 3944 tilsvarer vel WLP410 såvidt jeg ser, men hvordan ville denne bli med WLP566?
Skivebom?

Hadde tenkt og brygge denne og har god og fersk slurry av WLP566 fra siste brygg.
 
Blir nok denne på meg også snart! Får mere og mere lyst på den etter å ha lest denne tråden!

Men et spm som ikke ble besvart, om man kjøper candy sirup (jeg vil helst gjøre dette enkelt, det blir batch #3) hvordan posjonerer man riktig, kun veie det inn til oppgitte gram?
Og denne gjæren, Wyeast 3944, er stadig folk som spør om den, er den vanskelig å få tak i?
 
Vi brukte vanlig kandi sukker i klumpe form lempet i under kok. Gjæren en standar gjær di burde ha på div bryggesjapper.
Kan anbefale denne ølen, ble knallgo til jul. Om msn ikke er megafan av jul så får man faktisk julestemning av denne uavhenngig av alkoholen ☺ Fikk veldig gode tilbakemeldinger på de som ble delt ut også
 
Tilbake
Topp