JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Ok!

Bare en liten ting til, jeg har ikke utstyr til å sette starter. Og lurer på om 3 pakker WYEAST 3944 kan være nok. Hvis ikke må jeg låne utstyr, og da får jeg ikke brygget før til uka :(

Det holder med 3 poser Wyeast 3944 uten starter til 25L batch.

Men en annen ting, skal candysukkeret dumpes rett i mesk?

Sist redigert:
Hvertfall fått bevist for meg selv at jeg brygger med lav effektivitet.
Traff spot on med OG etter kok, 1.064, men endte med kun 16liter i bøtta :p

Og jeg fortsetter :p
Hva er sekundær gjæring? Skal det stikkes om til nytt kar? Eller kan det stå, men settes på lavere temp? Må det tilsettes mere gjær?

Sekundær er fra "gammelt" av (frem til noen år siden) det at man stakk om. Nå så sier man vel bare at det er fortsettelsen av gjæringen etter at primærgjæringen er ferdig, i samme kar. Med mindre noe annet spesifikt er definert så er det sånn det går som regel.

Bare la det stå med andre ord, ikke gjør noe, eneste i såfall er å heve temperaturen litt for å prøve å holde gjæren i aktivitet slik at den blir helt ferdig med å rydde etter seg, men har du gjort alt riktig er dette sjeldent noe du trenger med en ale-gjær.

Ja ok, for det står 20grC på primær og 15-20grC på sekundær. Men da lar jeg det stå i 2 uker til... Og 4 uker på flasker :)

La det iallefall stå to uker, tommelfingerregel som funker særs godt. Hvor lenge det bør så på flasker før du heller det ned i munnen din spørs på hva slags øl det er.

2 uker totalt?
Føler det blir mye span i tråden her, men forhåpentlig er det til nytte for andre som også vil sette denne..

Tenkte å prøve denne til Jul, og er litt ny innen brygging av øl.

Tenkte å fylle oppskriften utenom gjærstarter. Ikke helt inni dette enda :)

Har 3 stk rør av Wyeast 3944. Holder det å bruke 2 stk rør, eller anbefales alle 3 for å ha nok gjær til ca 25 liter.

Takker for svar.

Oppskriften:
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 3944-Belgian Witbier Flytende 1l
Kommentar til gjær: Lagde gjærstarter med maltekstrakt

Aasberg

Norbrygg-medlem
Tenkte å prøve denne til Jul, og er litt ny innen brygging av øl.

Tenkte å fylle oppskriften utenom gjærstarter. Ikke helt inni dette enda :)

Har 3 stk rør av Wyeast 3944. Holder det å bruke 2 stk rør, eller anbefales alle 3 for å ha nok gjær til ca 25 liter.

Takker for svar.

Oppskriften:
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 3944-Belgian Witbier Flytende 1l
Kommentar til gjær: Lagde gjærstarter med maltekstrakt
Spørs hvor gammel gjæren er, sjekk mr. malty.com

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg fant ikke ut i tråden om humletilsettingene er bagged eller løs? Jeg tenkte i utganspunktet å ha all humlen å kryddrene bagged, men ble usikker på om jeg bør kompensere eller ikka da?

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Av en eller annen grunn har jeg ikke fått sg lenger ned enn 1.020 etter 14 dager. Første gangen jeg har opplevd dette på mine 33 batcher. Mener jeg har hatt bra tempraturkontroll. Jeg brukte noe for lite gjær jfr mr.malty ettersom pakkene jeg fikk tilsendt var eldre enn de skulle være og jeg ikke hadde anledning til å lage ekstra stor starter. Men jeg fikk også problem med at det skummet ganske mye over i stormgjøringen fordi jeg hadde i ganske mye vørter, og stormgjæringen var ganske kraftig. Kan sistnevnte ha fjernet en del gjær?
Noen anbefalinger på hva jeg bør gjøre; tilsette ny gjær, la det stå lenger, riste forsiktig, eller tappe det med fg på rundt 1.020 ?
Forøvrig smaker ølet veldig godt allerede, dog selvsagt søtt.......,

Sist redigert:

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Av en eller annen grunn har jeg ikke fått sg lenger ned enn 1.020 etter 14 dager. Første gangen jeg har opplevd dette på mine 33 batcher. Mener jeg har hatt bra tempraturkontroll. Jeg brukte noe for lite gjær jfr mr.malty ettersom pakkene jeg fikk tilsendt var eldre enn de skulle være og jeg ikke hadde anledning til å lage ekstra stor starter. Men jeg fikk også problem med at det skummet ganske mye over i stormgjøringen fordi jeg hadde i ganske mye vørter, og stormgjæringen var ganske kraftig. Kan sistnevnte ha fjernet en del gjær?
Noen anbefalinger på hva jeg bør gjøre; tilsette ny gjær, la det stå lenger, riste forsiktig, eller tappe det med fg på rundt 1.020 ?
Forøvrig smaker ølet veldig godt allerede, dog selvsagt søtt.......,

Jeg brukte WLP400 på dette ølet og måtte gjære i 3-4 uker. Krabbet seg sakte men sikkert ned til 1014 tror jeg det var siste halvannen uken.

Topp