JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Da er bestillingen gjort hos Bryggselv, de hadde nesten alt.

Hos ølbrygging måtte jeg bestille:
Hele hvetekorn - http://www.olbrygging.no/products/helkorn-hvete-umaltet - Håper det går greit å bruke.
og Amarillo (men kun 8,1%, hvor mye må jeg endre for å få 9,1%?)

Petit Agentur hadde:
Wheast 3944 og nellikspiker.

Kanelstang får jeg vel i dagligvaren?
 
Sist redigert:
Jeg har allerede kjøpt det, ville bare forsikre meg. Men nå ble jeg usikker på hva du mener, må jeg forberede dette noe før jeg hiver det i mesken?
 
Kan godt knuse den litt først ja. Og kanskje litt lenger enn en halvtime også. Eventuelt koke opp hele greia, er jo ikke noe enzymer her som skal stelles.
 
Ok!

Bare en liten ting til, jeg har ikke utstyr til å sette starter. Og lurer på om 3 pakker WYEAST 3944 kan være nok. Hvis ikke må jeg låne utstyr, og da får jeg ikke brygget før til uka :(
 
Det holder med 3 poser Wyeast 3944 uten starter til 25L batch.

Men en annen ting, skal candysukkeret dumpes rett i mesk?
 
Sist redigert:
Hvertfall fått bevist for meg selv at jeg brygger med lav effektivitet.
Traff spot on med OG etter kok, 1.064, men endte med kun 16liter i bøtta :p
 
Og jeg fortsetter :p
Hva er sekundær gjæring? Skal det stikkes om til nytt kar? Eller kan det stå, men settes på lavere temp? Må det tilsettes mere gjær?
 
Sekundær er fra "gammelt" av (frem til noen år siden) det at man stakk om. Nå så sier man vel bare at det er fortsettelsen av gjæringen etter at primærgjæringen er ferdig, i samme kar. Med mindre noe annet spesifikt er definert så er det sånn det går som regel.

Bare la det stå med andre ord, ikke gjør noe, eneste i såfall er å heve temperaturen litt for å prøve å holde gjæren i aktivitet slik at den blir helt ferdig med å rydde etter seg, men har du gjort alt riktig er dette sjeldent noe du trenger med en ale-gjær.
 
Ja ok, for det står 20grC på primær og 15-20grC på sekundær. Men da lar jeg det stå i 2 uker til... Og 4 uker på flasker :)
 
Tilbake
Topp