Oppskrift på Cider

Hei!

Gjerne ikke plassen og spør om dette men etter som fruen er veldig glad i cider så lurte eg på om noen har en grei oppskrift på hvordan eg kan lage dette?:) :skitbra:
 
Fra bånn:
Plukk epler, helst vinterepler som er modne i disse dager og utover. Du kan gjerne bruke en andel (10-20%) bitre epler, men det er ikke så lett å få tak i. Eplene kan gjerne ligge en uke ute etter ¨å ha vært plukket, dette gjør dem litt søtere og mykere.

Kast eplene som er brune og myke, skyll de andre litt. Knus dem med en kvern, og press dem med eplepressa. Samle opp nok juice, tilsett litt gjærnæring, pasturiser på 71 grader i 15 minutter og kjøl ned. Ha i gjæringskar og tilsett gjær av eget ønske. Sett i kjellertemperatur, stikk om hver 8 uke, tapp på flaske med litt sukker for karbonering etter 3-4 måneder. Dette blir en sur, tørr cider. Vil du ha en søtere cider må du tilsette et ikke-forgjærtbart sukker.

Men det var kanskje av eplejuice du mente?
 
Bassen`s bryggeri skrev:
Hei!

Gjerne ikke plassen og spør om dette men etter som fruen er veldig glad i cider så lurte eg på om noen har en grei oppskrift på hvordan eg kan lage dette?:) :skitbra:

Denne fungerer veldig bra for fruen:
20 liter first price eplejuice rett i dunken uten varming/koking. (gjerne +  frukt/bær etter smak, men ikke nødvendig. Jeg varmer frukten i litt eplejuice til 70 grader for sikkerhets skyld)
1 kg sukker.
1 rør wlp775 (engelsk cidergjær) + litt gjærnæring
Gjærer ved 15 grader i ca 2-3 uker. NB følger med på SG ganske jevnt mot slutten.
Stopper på ønsket sødme med gjærstopp (f.eks fra Europris). Fruen synes at FG 1020 er passe.
Har også finjustert etterpå med sukker/suketter.
Karbonerer på fat.
Etter ca en måned på fat er den klar og fin.
(har prøvd med/uten pektolase under gjæring/klaring, men har ikke sett så stor forskjell)
Har prøvd dyrere eplejuice uten at det ga den helt store forskjellen i smak.
 
js skrev:
Har prøvd dyrere eplejuice uten at det ga den helt store forskjellen i smak.
Interessant. Da dropper jeg å eksperimentere med kostbar juice og fortsetter med rema 1000 juice til 7 kroner liter'n, som faktisk fungerer over all forventning. Gjorde en test i sommer, og har en 20 liters batch stående til gjæring nå. Mangler litt fylde, men er absolutt godkjent. Langt unna å være sur slik batchen fra egen eplehøst ble.

OG 1042
Est. FG 1000-998

Rema 1000 juice rett i dunken
Gjærnæring
Safale s-04
18 grader i to uker
2 grader i en uke
Karbonerer på fat
 
La oss si at jeg tvangskarbonerer cideren på fat.. Kan jeg deretter tappe noe av dette over på flaske mtp å gi bort i gaver og fortsatt forvente at den holder på karboneringen?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
Ingemarh skrev:
La oss si at jeg tvangskarbonerer cideren på fat.. Kan jeg deretter tappe noe av dette over på flaske mtp å gi bort i gaver og fortsatt forvente at den holder på karboneringen?

Du vil miste litt, men ikke mye av karboneringen. For å minske tapet kan du kjøle flasker og øl/cider ned mot frysepunktet før du tapper på flasker. Tapping gjøres best med mottrykksfyller eller Beergun/tilsvarende. Selv tappet jeg nylig ca. 200 småflasker øl fra fat med en beergun. Ølet holdt ca. 15C, og skummet en del, men mindre enn fryktet. Jeg skylte flasken med CO2, tappet til alt skummet var dyttet ut av flasken og satte korken på skum for å unngå oksidering. Dette gjorde at jeg fikk et svinn på ca. 3 liter per 19-liters fat. Jeg vil anslå at karboneringsnivået gikk ned ca. 0,3 vol. Med andre ord nesten ikke merkbart.
 
Hannaas skrev:
Du vil miste litt, men ikke mye av karboneringen. For å minske tapet kan du kjøle flasker og øl/cider ned mot frysepunktet før du tapper på flasker. Tapping gjøres best med mottrykksfyller eller Beergun/tilsvarende.

Jeg laget nettopp min egen mottrykksfyller til picknick-kran, nettopp til dette formålet:
flaskefyller (røret)
silikonkork med hull
en bit silikonslange
litt gjengetape
tre slangeklemmer
 
eirik_IPA skrev:
Hannaas skrev:
Du vil miste litt, men ikke mye av karboneringen. For å minske tapet kan du kjøle flasker og øl/cider ned mot frysepunktet før du tapper på flasker. Tapping gjøres best med mottrykksfyller eller Beergun/tilsvarende.

Jeg laget nettopp min egen mottrykksfyller til picknick-kran, nettopp til dette formålet:
flaskefyller (røret)
silikonkork med hull
en bit silikonslange
litt gjengetape
tre slangeklemmer

Bilde?
 
eirik_IPA skrev:
Hannaas skrev:
Du vil miste litt, men ikke mye av karboneringen. For å minske tapet kan du kjøle flasker og øl/cider ned mot frysepunktet før du tapper på flasker. Tapping gjøres best med mottrykksfyller eller Beergun/tilsvarende.
Jeg laget nettopp min egen mottrykksfyller til picknick-kran, nettopp til dette formålet:
flaskefyller (røret)
silikonkork med hull
en bit silikonslange
litt gjengetape
tre slangeklemmer

Kan du vise hvordan du laget mottrykksfylleren? Jeg sliter fælt med prosessen fat => flaske...

Edit: Sorry så nå du skulle se på det etter jobb...
 
Enklere klarte jeg ikke å gjøre det.
Største utfordringen var å få slangen til å sitte skikkelig rundt tuten på picknick-kranen, men det funker helt fint.
Saget av ventilen på flaskefylleren for å få minst mulig turbulens, og foret ut rørert med noen runder gjengetape.
 

Vedlegg

  • hjemmelaget_mottrykksfyller.JPG
    hjemmelaget_mottrykksfyller.JPG
    99,7 KB · Sett: 672
eirik_IPA skrev:
Enklere klarte jeg ikke å gjøre det.
Største utfordringen var å få slangen til å sitte skikkelig rundt tuten på picknick-kranen, men det funker helt fint.
Saget av ventilen på flaskefylleren for å få minst mulig turbulens, og foret ut rørert med noen runder gjengetape.

Slangeklemme! At jeg ikke har tenkt på det! Har en lignende løsning - minus kork - men har vært plaget med at slangen har hoppet av kranen hvis det har blitt litt trykk. Så takk for tipset, dette skal prøves.
 
Aha. Men dette er vel strengt tatt ikke en mottrykksfyller i egentlig forstand? Mottrykksfyllere kjører mottrykk med CO2. Men en fin flaskefyller er det!
 
Gahr skrev:
Aha. Men dette er vel strengt tatt ikke en mottrykksfyller i egentlig forstand? Mottrykksfyllere kjører mottrykk med CO₂. Men en fin flaskefyller er det!
Hehe, sant nok. Korken hjelper likevel til med å bygge opp nok "mottrykk" i flasken til at fyllingen stopper etter ca 1/4. Fyller deretter opp resten av flasken ved å klemme lett på korken for å slippe ut co2 og dermed forsiktig redusere mottrykket i etapper. Tilnærmet null skumming  :) Funker som snus.
 
Gahr skrev:
Aha. Men dette er vel strengt tatt ikke en mottrykksfyller i egentlig forstand? Mottrykksfyllere kjører mottrykk med CO₂.

Tja... Det viktigste i prinsippet er jo tross alt at flaska settes under trykk, slik at ølet ikke utsettes for trykkforandring når det kommer ut av tapperøret. Om trykket bygges opp ved separat CO2-tilførsel eller ved å fylle på væske er i grunnen ikke så viktig for prinsippet. Så er det jo uansett en fordel å flushe med oksygen før fylling, vel å merke.
 
Jeg har benyttet samme flaskefyllemetode, men da har jeg bare presset flaskefyllerøret rett opp i picnic-kranen - altså ingen slange med klemmer imellom kran og rør og dermed færre komponenter. Har aldri "hoppet av" hos meg.

Mulig flaskefyllertingene burde vært i egen tråd?
 
Tilbake
Topp