Oppskrift på en Black IPA?

sTor

 
Smakte en i sommer på Ølfestivalen i Kr.sand.. Sykt godt! Var ett svensk bryggeri hvor bryggmesteren sa han b.l.a. hadde brukt Nelson humle.. Ganske fersk i faget, men hiver meg gjerne på en oppskrift om noen har en liknande ein?

Tikk takk!  :namnam:
 
noen som vet hvor mye gjær (safeale US-05) jeg trenger til 24,5L av denne Blavk IPA`n ?  :jaha: Och når skal tørrhumlen i gjæringskaret?
 
Tor André skrev:
noen som vet hvor mye gjær (safeale US-05) jeg trenger til 24,5L av denne Blavk IPA`n ?  :jaha: Och når skal tørrhumlen i gjæringskaret?

Bruk denne kalkulatoren for å finne ut hvor mye gjær du behøver: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html Tørrhumlen brukes normalt å tilsettes etter stormgjæring. Jeg tilsetter den etter 4-5 dager med gjæring.
 
Poenget med FWH er at humlen skal ligge i vørteren en stund før denne varmes opp til koking. Dette vil føre til oksydering og stabilisering av smaksstoffer som deretter bedre vil overleve kokingen. Det er derfor fortrinnsvis lav alfa smaks og aromahumle som skal brukes til FWH, og ikke bitterhumlen. (fritt gjengitt etter "How to Brew" av John Palmer).
 
Kjøpte Equinox Black IPA på Bryggselv i dag, men fikk ikke med oppskriften. Er det noen som har den liggende så jeg kan sette I gang det planlagte brygget i morgen? :) krysser fingrene
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp