Oppskrift på fruktøl

Hei.

Er det noen som har en god oppskrift på fruktøl, helst med røde bær?

Smakte Liefmans Fruitesse i går, den var fantastisk, men det var ikke så lett å finne en clone på den.
 
Tror det er vanskelig å klone noe sånt. Hovedsaklig pga. den store restsødmen (tror nesten ølet er filtrert og pasteurisert før det blir tilsatt søtning, så søtt er det). Det er også MYE frukt i dette ølet.
 
Jeg lurer også på denne - dama likte Fruitessen jeg kjøpte til jul (hu liker ikke øl), så den ble etterspurt om var mulig å brygge. Den var veldig sur så jeg regner med en del tilskudd skal til. Lurer nesten på hva som gjør at den ikke er en juice/cider...
 
Jeg forsøker å få til en så lik som mulig Fruitesse nå. Den er basert på flanders brown ale, tilsatt kirsebær og skal også få saft av kirsebær, bringebær, blåbær og hylleblomst. Den har stått i snart 3 mnd, og har ennå en god stund igjen. Hvis noen ønsker deler jeg gjerne oppskriften jeg har brukt, men vil gjerne vente til jeg får et resultat :)
 
For en rask variant kan man lage en kjelesyrnet lys øl, gjære med alegjær, tilsette bær etter stormgjæringen og ettersøte. Jeg lager en slik rask, enkel bringebærøl til madammen hver sommer, men uten sødmen (hun liker heldigvis surøl).
 
Jeg forsøker å få til en så lik som mulig Fruitesse nå. Den er basert på flanders brown ale, tilsatt kirsebær og skal også få saft av kirsebær, bringebær, blåbær og hylleblomst. Den har stått i snart 3 mnd, og har ennå en god stund igjen. Hvis noen ønsker deler jeg gjerne oppskriften jeg har brukt, men vil gjerne vente til jeg får et resultat :)

God og gammel tråd dette, men gir det et forsøk likevel. Hvordan ble denne ølen i fjor? Mulig å dele oppskrift?
 
Tilbake
Topp