Oppskrift på mjød - et artig eksperiment

Nå er jeg jo klar over at dette er et forum primært for øl, men øl og mjød har jo fulgt hverandre tett opp gjennom historien - helt til mjøden av en eller annen grunn plutselig ble borte. Jeg tar derfor sjansen på en relansering.

Hvem har vel ikke hørt om mjød, både i sagaene og andre steder, men hvor mange har egentlig smakt mjød? Og hva er mjød egentlig?

Til forskjell fra øl, som jo vanligvis er laget av gjæret byggmalt/ekstrakt, krydder(humle) og vann, så er mjød laget med honning som søtstoff. Framgangsmåten for å brygge mjød er omtrent den samme som for øl brygget på maltekstrakt, så dette burde være kjent stoff for de fleste.

Jeg har som et eksperiment forsøkt følgende oppskrift, og med stort hell:

2 kg (4 store bokser) honning
9 liter vann
2 sitronskall i biter
1 ss malt kanel
1/4 ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1 god håndfull aromatisk humle, feks Saaz

Bland alle ingrediensene unntatt 2/3 deler av humlen.
Kok ned til mengden er redusert med ca 3 liter. Dette kan ta sin tid.
Ha i resten av humlen mot slutten av koketiden, la denne kun trekke i 5-10 minutter.

Hell over på gjæringsbeholderen gjennom en fin sil, melsikt eller et klede, kjøl av, og tilsett gjær på vanlig måte. Jeg vil anbefale å lage forkultur.

Det kan brukes både over- og undergjær. Du får også kjøpt minst to spesielle sorter gjær beregnet til mjød (en søt og en tørr type). Du kan også bruke vanlig hetvinsgjær, feks sherry-gjær.

Hva slags gjær du skal velge kommer helt an på hvor tørr eller søt du vil ha mjøden. Regelen er at jo lavere alkoholtoleranse gjæren har, jo søtere mjød får du.

Det er særdeles viktig å gi dette brygget tid til å gjære ordentlig ut, så stikk det gjerne om til glassballong med gjærlås når hovedgjæringen er over. Min erfaring er at ettergjæringen tar mye lenger tid med honning enn med maltekstrakt, altså lenger tid for mjød enn det vi er vant til for øl.

Hvis du vil lage en helt "korrekt" mjød, så skal den visstnok likne på en mer eller mindre tørr hvitvin, og være nesten, eller helt uten kullsyre. I så fall er det viktig å la den gjære mest mulig ut før tapping på flasker eller fat, og at du bruker feks en hetvinsgjær som kan tåle ganske mye alkohol.

Alternativt kan du gjøre det som jeg gjorde, nemlig å bruke ølgjær og tappe på flasker litt før ettergjæringen er helt ferdig. Jeg fikk da noe som minnet om en litt søtlig musserende vin. De fleste her liker jo sånt som skummer, og det gjør jeg også.

Mjøden smakte temmelig godt fra første dag, så det var vanskelig å la den ligge i fred. Den fortsatte å utvikle seg positivt i over to år (da var den drukket opp), så dette er saker som både kan og bør lagres lenge. Har du en kjølig kjeller så legg ned noen flasker og følg utviklingen over tid.

Pass bare på at det ikke er for mye restsukker når du tapper over på flasker/fat, for da kan trykket bli nokså heftig etterhvert. Jeg måtte korke om noen av de flaskene som lå lengst fordi det ble for høyt trykk.

Mjøden blir helt krystallklar ved lagring, men også dette tok lengre tid enn det jeg er vant til for øl.

På grunn av den nokså høye prisen på honning er dette ikke noen spesielt billig fornøyelse; men det er etter min mening en så unik smaksopplevelse at jeg håper alle ølhunder og hjemmebryggere vil unne seg dette på et eller annet tidspunkt i sin karriære. I alle fall er min konklusjon at den mjøden jeg laget, var godt og vel verd både pengene og innsatsen.

:skaal:
 
Jeg har ikke prøvd å lage mjød selv ennå, men kan anbefale noen podcasts fra Basic Brewing angående mjød og gjær. De eksperimenterer med mange forskjellige typer gjær på en og samme batch: Link, scroll ned til «March 21, 2007 - Tasting the Mead Yeast Experiment» og «February 21, 2007 - The Mead Yeast Experiment Begins». Du kan i grunnen bruke en hvilken som helst type gjær, men de gir faktisk synlig forskjellige resultater.
 
beklager det dumme spørsmålet, men er ikke så flink enda og har lyst til å lage mjød. sksal dette lages med bare 9 liter vann tilsammen eller tilsetter du mer i gjæringskaret?

Kan tenke meg at hvis man tar i dobbelt så mye vann som det skal eller omvendt at man får et ganske ekkelt brygg
 
Hei!

Jeg har laget mjød flere ganger, med vekslende hell, men har jo fått litt erfaring, da. Ett brygg gikk rett i dass, bokstavelig talt, og ett ble gruelig godt. De andre gangene har vært sånn midt på treet, og det er ikke helt min greie, så jeg håper å kunne kopiere det siste i fremtiden. Noen erfaringer:

Hetvinsgjær og champagnegjær setter usmak på brygget.

Tørrgjær starter ikke fort nok, noe som resulterer i villgjær og et grønt, slimete skumlag på toppen av brygget (denne gikk i dass).

Wyeast sin "Dry Mead" er god, det samme gjelder Lambic-kulturer. Eller prøv å få tak i Geuze-kultur.

IKKE overstig maks anbefalt OG for gjæren du bruker.

Hvis du ikke har tid til å sette forkultur kan du bruke dobbelt så mye gjær som du ville gjort til øl.

Ikke spar penger på billig honning. Bruk gjennomsiktig honning. Den grumsete honningen er full av voks, noe som setter usmak på ølet (og forstyrrer gjæren). Gå til innvandrerbutikker, de har ofte billig honning. Eller bestill flytende honning fra Honningcentralen A/L.

Ikke kok honningen for lenge, maks 15 minutter. Den mister all smak etter en halv time (lenge før 1/3 av vannet har kokt bort). De lange koketidene i mange oppskrifter er der for å trekke ut smak fra krydder og humle. Jeg anbefaler å koke vannet med humle men uten honning, og å ha i honning det siste kvarteret sammen med aromahumle. Jeg ble mest fornøyd med en ganske svak Saaz fra Tsjekkia, 3% tror jeg, ca. 30 gram i en time og 20 gram et kvarter sammen med honningen.

Ikke bruk for mye nellik, det dreper gjæren (!). Det samme gjelder brun kardemomme.

Lang lagrig er en fordel, gjerne et år eller mer. Brygg julemjødet i januar! Men bruk trykkfat med sikkerhetsventil, for det kan gjære lenge etter at du trodde det var slutt. Forvent mye bunnfall.
 
Dette var mange brukbare tips! Kanskje jeg våger en sjanse og setter litt mjød til neste jul?

Hvilke OG + FG pleier du ha da, og med hvor mye honning per liter vann? Hadde vært kjekt å ha tallene klare slik at det er bare å sette igang  8).
 
Mjød vil du gjære HELT ut. Jeg pleier å fikle meg fram til OG som passer til gjæren, tror jeg brukte 6 kilo honning til til sammen 25 liter "vørter" sist gang. Skulle vel bli OG rundt 1080, tipper jeg (tipper vilt, altså). Tar det litt på gefühlen, måler OG og har i mer vann hvis det blir for tjukt. Men bruk kokt vann, det går villgjær i mjød fortere enn du kan si "hva  >:D skjedde nå". Wyeast Dry Mead gjæret et brygg med OG 1064 ned til FG 0.992 (!), noe som skulle gi ca. 9,5% alkohol. Det tok nærmere tre uker i ved ca 23 grader (som nærmer seg øvre grense for den gjæren). Tommelfingeren min sier at du skal lagre mjød to måneder per prosentpoeng alkohol, så denne burde jeg lagret litt over halvannet år, da. Men jeg er så nysgjerring at før det var gått et helt år hadde jeg smakt opp alt sammen... Etter ca. 8 måneder smakte det bare blomster, og resulterte i noen litt betuttede middagsgjester som ikke trodde meg da jeg sa det var sterkt. De hjalp meg med å drikke opp resten...

Ha gjerne mesteparten på fat og fyll i tillegg noen murerflasker, så har du til å smake deg frem på når du skal sjekke om det er ferdig lagret. Det skal smake litt honning, og ikke fusel i det hele tatt. Smak på det når du tapper, så vet du hvordan det ikke skal være. Alle spor av flybensinsmak forsvinner ved tilstrekkelig lagring.

Hvis mjødet blir for søtt kan du lage en ganske fortreffelig pjolter ved å blande 50-50 med tonic og slenge oppi et par skiver agurk (ja, det høres rart ut, men prøv).

Anbefaler OG under 1100 og FG under 1010. Hvis du ender opp med FG 1030 eller så, kan du la det ettergjære på ganske høy temperatur. Vet ikke om det gjør noen forskjell (det kan sikkert proffene svare på), men jeg liker å tro det.

Glemte forresten å si at det er lurt å bruke gjærnæringssalt i mjød, jeg har oppi ca 8 gram til 25 liter. Prøv også å erstatte noe eller alt vannet med eplemost (eller eplejuice, men ikke nektar)! Det blir veldig godt, men du må koke all juicen, så kjøp en stor kjele. Alt etter hvor mye juice du bruker kan du redusere honningmengden med ca. 20-40%.

Cidergjær funker forresten bra, men bruk en som tåler høy alkoholprosent.

Og ligg for guds skyld unna alle oppskrifter med rosiner, men det vet du vel ;-)
 
Sjallabais! Jeg prøvde nettopp å sette min egen første mjød, uten at jeg visste om at det var en diskusjon om det her :)

Jeg brukte kun honning, vann og gjær. Jeg er litt usikker på humle i mjød, da mjød historisk ble laget lenge før noen brukte humle i ølbrygging :)  Selv satser jeg på en honning-vin-tilnærming, altså helt uten kullsyre.

Litt usikker på dette om at uklar honning er full av voks, det kan da like mye komme av ulik grad av krystallisering av sukkeret i honningen? Men dette vet jeg ikke veldig mye om. Jeg fikk iallfall 8,5 kg honning fra tanta mi som er birøkter, og satte et volum på 22 liter, og målte OG til 118 :)  Så brukte jeg en gjærstarter på 3 liter og masse gjær-næring, siden det er veldig lite av de næringsstoffene som gjæren trenger i honning.

Kokte opp vann i bryggekjelen min for å sterilisere det, og hadde dette vannet oppi den kalde honningen. Altså kokte jeg ikke honningen i det hele tatt, tanken er da at honningsmaken blir ødelagt av koking.

Dette blir spennende! Det har gjæra jevnt og trutt i et par uker nå, så jeg tror den kommer ganske langt ned. Det lukter litt suspekt fra gjærlåsen, men det gjør det jo ofte av øl også, så jeg prøver å ikke være bekymret. Og så belager jeg meg på en lang lagringstid før den er ferdig, sikkert 2-3 år når det er såpass sterkt...
 
Hva slags gjær brukte du? Blir spennende å høre hvor lav FG du får og ikke minst  hvordan det smaker!

Humle i mjød er ikke så ille rent historisk - humle har vokst vilt i Norge siden tidenes midt-utpå-dagen, og vi vet at folk kjente til den og brukte den som medisin. I alle fall hadde klosterhagene ofte humle (men da nærmer vi oss 1200-tallet). Mjødet var jo hellig, så den kombinasjonen er nok ikke for historieløs. Mange krydret mjød med einer også. Det er jo forøvrig vanlig i øl også, i alle fall gardsøl på vestlandet! Uansett er det jo viktigere at det smaker godt enn at det er "riktig", spør du meg.

Men jeg blir litt skeptisk av at du har suspekt lukt fra låsen. Det skulle vel luktet gjær, ikke så mye annet? Kan hende du burde kokt honningen en kort stund for å sterilisere den.

Om honning og voks og krystallisering så er det riktig at ikke all grums i honning er voks, noe kan være sukker. Men et av kvalitetsmerkene på honning er at jo klarere den er, jo mindre voks er det i den (og sukkerkrystaller i honning kommer etter lagring, det er ikke grus i honningen i bikuben). Men dette kan sikkert din venn birøkteren mye mer om enn jeg.
 
Jeg har en tendens til å være litt for opptatt av at ting skal være "riktig", fullt klar over det selv :)

Jeg tror ikke det var noe infeksjon fra honningen. Etter at vannet var i hobnningen bør det fortsatt ha vært varmt nok til å pasteurisere sakene. Når jeg sier at det lukter "suspekt", så mener jeg at det ikke lukter honning. For meg pleier det ganske ofte å lukte "suspekt" når jeg gjærer øl også, så...

Jeg tror det bare er krystallisering. Jeg mener bestemt at jeg har smakt fersk honning fra tante, og den var klar.
 
noe av grumset er også pollen, noe jeg vil tro er helt ufarlig for smaken (safran smaker jo ingenting  :p)
 
En kan også fint bruke

Pors  (Myrica gale)
rosmarin ( Rosmarinus officinalis)
Ryllik (Achillea millefolium)
Einebær (Juniperus communis) en 20 til 50 bær
Kvann (Angelica archangelica) ca en håndfull..
Blåbær (Vaccinium myrtillus)
Kreklingbær (Empetrum nigrum ssp. hermaphroditum)

Vis man koker over bål, så kan det bli med litt "bålsmak" på brygget..
 
Jeg skal også prøve meg på mjød siden de selger 1 kg lynghonning her på Maxi og jeg har en glassflaske til 5 l stående. Den kan jo ikke stå ubrukt :D.

Oppskrift:

1 kg honning
4 l vann
litt top-cropped gjær fra et brygg med Westmalle-gjær

Jeg bare slenger det i en 10 liters bøtte med lokk på, og etter stormgjæringen stikker jeg om til glassflasken.
 
hmm.. Det du sier om fast honning er feil, som er skrevet tidligere i forumet. Honningen blir slikt når den krystaliseres. Alt av voks og andre ulumskheter sitter igjen etter honningen siles. Det som kan få en til å bli litt usikker er typene honning. Det finnes en type honning, klokkelyng honning, som ikke lar seg krystalisere. Men uansett: all honning, uansett konsistens, er som regel alltid fri for smuss, voks ol.

Men som helt fersking i brygging og sånt, men en god del kjent med hobbybirøkt, så har jeg av og til et problem:
Når biene sanker nekter, og bearbeider den, for så å fylle den i rammene, pleier de å bruke vingene til å "tørke" ut honningen (senke vanninnholdet). Av og til hender det at biene ikke greier å tørke ned honningen skikkelig før de forsegler rammene, så honningen begynner å gjære. Da bruker jeg en god del tid på å prøve å tøke ned honningen, og forhåpentligvis alkoholet også (hvis det kommer noe). Hvis ikke er honningen så å si "bortkastet". Mener på at honningCentralen ikke betaler noe på gjæret honning som blir levert inn. Så da kommer mitt store spørsmål:
Kan jeg bruke gjæret honning til å lage mjød?

Jeg tror det hadde vært en optimal løsning på græringsproblemet, siden man da slipper stresset med å prøve å "redde" honningen.
 
Sånn, nå har jeg tappet mjøden på fat. OG var 1.076 (iflg Beercalc) og jeg målte en FG på 0.992 ! Altså 11% alkohol, noe man godt merker når man smaker det. Synes mjøden er ganske tom av smak, mens det lukter litt honning. Kan ikke helt si at det smaker veldig godt, men kanskje det forandrer seg hvis jeg setter det kalt og trykksetter mjøden, noe jeg skal prøve.
 
Hei!

Fant denne tråden då eg skal til å prøve meg so smått med litt ekstraktbrygg, samt mjød. Når det angår mjød, so fann eg ei oppskrift i boka "Pølser Og Øl", som eg tenkte eg skulle prøve meg på. Oppskrifta går som følgjer:

20 liter vatn
10kg honning
50g knust ingefær
50g knust muskatnøtt
10g kardemomme
25g kanel
10g anisfrø
10g koriander
2 dl tørket humleblomst
vingjær
klaringsmiddel

Honning og vatn varmast sakte opp til kokepunktet. Lat det koke i 5 minutter. Avkjøl til ca. 30 grader, skum av og hell innholdet på vinballong. Tilsett knuste krydderier, humle og vingjær. Sett på gjærlås og lat mjøden gjære heilt ut ved romtemperatur. Den kan godt stå eit par månadar. Når den har gjæra heilt ut, tilsett klaringsmiddel og stikk om mjøden. la den kvile nokre veker og tapp mjøden over på flasker.


Til denne oppskrifta har eg følgjande spørsmål:

1. I oppskrifta står der "2dl tørka humleblomst", og som eg ser her anbefalar fleire Saaz-humle. På fleire nettbutikkar finn eg denne, men kun i pelletsform. Spørsmålet blir då: Kor monge GRAM pellets tilsvarar 2 dl tørka humleblomst? Og skal det tilsettast på same måten som i oppskrifta, altså etter koking?

2. Vidare står der "vingjær". Kva vingjær er egna/anbefalt? Såg ein plass at sherrygjær var anbefalt, nokon med erfaring ang. dette?

3. Klaringsmiddel. Kva slags klaringsmiddel skal brukast? Bror min fann klaringsmiddel meint på øl, men det skulle tilsetjast under koking? Skal den klarnast som ein vanleg heimevin? Er det isofall nødvendig at den "kviler nokre veker" om ein brukar hurtigklarning meint på vin?

4. Eg er tilhengjar av kolsyre. Er det slik at ein kan tilsette litt sukker i flaskene før korking for å oppnå dette? Isofall, kor mykje sukker er det her snakk om pr. 0,33l flaske?

5. Eg får ikkje tak i stooort kokekar utan å blakke meg. Kan eg koke f.eks 12 liter vatn på forhånd og legge det på dunken? For deretter å blande oppi "koke nr. 2" som då blir honning og resten av vatnet? Skal eg heller koke 10 liter vatn og 5 kg honning, tømme på dunken og gjenta prosedyren? Er litt usikker her.

Sidan eg er på det absolutte nybjyndar-stadium, so virkar kanskje spørsmåla litt banale, men eg tenkjer som so at det er beire å virke dum enn å brygge 25 liter udrikkeleg "kloakk". ;D Om nokon har andre kommentarar til forbeiringar i oppskrifta eller andre tips, so kom gjerne med dei. Alle tips er velkomne. :)
 
-> Sindre

Humlespørsmålet har jeg ikke svar på, men kan oversende 2dl tørket villhumle fra trøndelag som forsøk ;) Selv tror jeg ikke 2dl svarer til mange gram, men la oss si ca 10-15g i pellets?
Ang. gjær tror jeg nok hetvin gjær er det du trenger. Hær gjæres brygget langt ned og får høy alkoholverdi, ergo trengs en "robust gjær"
Klarningsmiddel, hva med f.eks klar urt?
Etterkarbonering på flaske kommer an på hvor "sprudlende" du ønsker drikken. 4-5g/liter for "øllsprudling" og 7-9g/liter for "shampis"  kan jo forsøkes. . .
Kok opp det vannet du trenger totalt (altså minus honning) og avkjøl. Selv ville jeg ikke kokt honningen men "pastaurisert" denne ved å varme den opp til ca 80 grader under omrøring og deretter
rørt den inn i det avkjølte kokte vannet. Honning mister mye smak av koking (her snakkes av egen erfaring)

Som Eduard (tidligere i tråden) fant jeg også fort ut at Mjøden ikke var særlig utpreget god på smak (mere vin en øll) men hadde god aroma.

Jeg spilte derfor videre på dette og satte et brygg basert på kun lagermalt (kan erstattes av lys DME) 23 liter med OG på 1050
Tilsatte 30g Hallertau Perle i 60 minutters kok og gjæret dette ned med Danstar Nottingham (12 dager ved 17 grader)
Pastouriserte 1Kg honning (80 grader) og tilsatte denne ved omstikking til sekunder gjæring/klarning (ytterligere 14 dager før tapping)
FG på brygget la seg på 1008 og jeg tilførte 90g hvitt sukker ved omstikking.

Dette resulterte i et "honning-øl" med god smak og aroma av honning. Det må vel sies at det er det eneste brygget som sålangt har behaget fruen i huset :laugh:
Godt avkjølt på en varm sommerdag, med en sitronskive på kanten av glasset konkurerte den heftig med hvithvin ifølge min bedre halvdel. . .
Jeg synes ikke den var så verst selv, langtfra min favoritt (Porter/Stout) men betraktelig bedre en mjød. . .

Til sist. Å eksperimentere med 10Kg honning som koster fletta (med mindre man har egen farm) ville jeg i høyeste grad styrt unna :eek:
          Jeg mener det ville vert klokt å skalere eksperimentet ned til 1:10 om det så slår feil, er man en erfaring rikere og har råd til å teste på nytt ;)
     
 
Jan Morten skrev:
-> Sindre

Humlespørsmålet har jeg ikke svar på, men kan oversende 2dl tørket villhumle fra trøndelag som forsøk ;) Selv tror jeg ikke 2dl svarer til mange gram, men la oss si ca 10-15g i pellets?
Ang. gjær tror jeg nok hetvin gjær er det du trenger. Hær gjæres brygget langt ned og får høy alkoholverdi, ergo trengs en "robust gjær"
Klarningsmiddel, hva med f.eks Klar Urt?
Etterkarbonering på flaske kommer an på hvor "sprudlende" du ønsker drikken. 4-5g/liter for "øllsprudling" og 7-9g/liter for "shampis"  kan jo forsøkes. . .
Kok opp det vannet du trenger totalt (altså minus honning) og avkjøl. Selv ville jeg ikke kokt honningen men "pastaurisert" denne ved å varme den opp til ca 80 grader under omrøring og deretter
rørt den inn i det avkjølte kokte vannet. Honning mister mye smak av koking (her snakkes av egen erfaring)

Som Eduard (tidligere i tråden) fant jeg også fort ut at Mjøden ikke var særlig utpreget god på smak (mere vin en øll) men hadde god aroma.

Jeg spilte derfor videre på dette og satte et brygg basert på kun lagermalt (kan erstattes av lys DME) 23 liter med OG på 1050
Tilsatte 30g Hallertau Perle i 60 minutters kok og gjæret dette ned med Danstar Nottingham (12 dager ved 17 grader)
Pastouriserte 1Kg honning (80 grader) og tilsatte denne ved omstikking til sekunder gjæring/klarning (ytterligere 14 dager før tapping)
FG på brygget la seg på 1008 og jeg tilførte 90g hvitt sukker ved omstikking.

Dette resulterte i et "honning-øl" med god smak og aroma av honning. Det må vel sies at det er det eneste brygget som sålangt har behaget fruen i huset :laugh:
Godt avkjølt på en varm sommerdag, med en sitronskive på kanten av glasset konkurerte den heftig med hvitvin ifølge min bedre halvdel. . .
Jeg synes ikke den var så verst selv, langtfra min favoritt (Porter/Stout) men betraktelig bedre en mjød. . .

Til sist. Å eksperimentere med 10Kg honning som koster fletta (med mindre man har egen farm) ville jeg i høyeste grad styrt unna :eek:
           Jeg mener det ville vert klokt å skalere eksperimentet ned til 1:10 om det så slår feil, er man en erfaring rikere og har råd til å teste på nytt ;)
       

Takk for mykje god info! :) Honning kan eg skaffe frå ein birøktar-slektning til omtrent halve prisen, men som du seier vert det nok "litt" dyrt uansett. :laugh: Så tanken med eit prøvebrygg er nok ikkje dumt reint økonomisk. Det er berre det at sidan det tar så lang tid. 2 mnd å gjære, 2-3 veker å "kvile", 1 år+ i flaskelaggring før du veit om den blir "skikkeleg god", no kva enn det betyr. :laugh:
 
Tilbake
Topp