Oppskrift på mjød - et artig eksperiment

Haha, artig video!
Men er litt skeptisk til rensligheten ja, selv om honning i seg selv er desinfiserende.
Så ut som de brukte ganske kaldt vann siden honningen ikke løste seg opp heller. Vet ikke hvor mye det har å si for gjæringen?

Satte 22 selv 22 liter mjød for ca 3 uker siden. 7 kilo honning med einer (både busk og bær), pors, bittegranne Styrian Goldings humle og et par flasker av Fuhrs eplemost. Lalvin 71B-1122 gjær.
Første gangen jeg prøver meg på mjød, så er spent på resultatet..
 
Har i dag latt de første dråper edel gudedrikk krysse leppene og jeg må si jeg ble positivt overrasket! Smaken var diskret søt med et hint av frisk honning! Nå er batchen delt i to, den ene halvparten er tilsatt tre finmalte muskattnøtter, to nellikspiker og en kanelrull. Den andre er tilsatt 20g lakrisrot og 15g grovknust stjerneanis. Dette har jeg tenkt å glemme i kjelleren minst ett år for deretter å tappe opp å legge til lagring.

Oppskrift anbefales og var som følger:

5 kg svært fiin sommerhonning fra Hadeland
20l vann fra min egen eksklusive brønn med superhardt vann.
2 ts Wyeast gjærnæring
Wyeast Dry Mead i en 422 milliard starter.

Dette ga en OG på 1.079

Pasturiserte vann, honning og næringen på 66 grader i ca 10 min. Kjølte raskt ned til 18 grader. Tilsatte gjær og montere gjærlås og satte til gjæring i ca 20 grader i to-tre uker. Stakk om og lot den stå i 10-15 grader ca 4 mnd (i dag). FG måles til 0.995 som skulle gi 11% abv eller deromkring. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg-gleder meg til neste møte med disse dunkene!
 
Hei!

Fant denne tråden i går, og tenkte jeg skulle sjekke med dere hva jeg trenger av utstyr for å ha en sjanse til å produsere noe drikkandes mjød. Jeg ser dere skriver en del om målinger for å finne alkoholprosent (med forkortelser jeg aldri har hørt før), men det er sjelden snakk om utstyr.

Når jeg prøvde å lage mjød en gang før fikk jeg beskjed om at jeg måtte flytte over brygget til ny beholder hver uke for å fjerne bunnslam o.l., men her høres det ut som om dere har det på en beholder der det forblir til et par uke etter gjæringen er ferdig. Stemmer det?

I tillegg, nå som det har gått noen år siden første post, lurte jeg på om noen av dere kan komme med en oppskrift som har vist seg å ikke være alt for komplisert som man kan begynne med. Så noen anbefale 9:1 vann:honning, og eventuelt litt honning. Sist gang jeg laget (en gang ble det nydelig, og en gang ble det...la oss bare si ekkelt) brukte jeg sjampagne-gjær, men leste her at det ikke er å anbefale.

Hvordan vet man hvor lenge ting bør lagres, og er det mulig å prøvesmake med en gang for å gfinne "potensialet" til brygget? Hvordan vet jeg holdbarhet på brygget?

Finnes det noen gode bøker om dette på norsk?

Målet er å få et brygg på ca 10%, helst tørr, med en god bismak av honning.

Jeg trenger alt jeg kan få av tips og råd - nå som jeg har blitt single igjen er det ingen som kan nekte meg om jeg så vil brygge på soverommet :D
 
Hei!

Jeg har stukket om en gang etter at den værste gjæring ga seg altså etter 2-3 uker, deretter en gang til i forbindelse med tilsetning av urtene. Et Öchslemeter brukes til å måle tettheten i mosten, som igjen er et mål på sukkergehalten. Når sukkeret spises av gjæring avtar tettheten og alkoholinnhold kan anslås av differansen i mostens tetthet. Boken med stor B om Mjød er på engelsk og heter The Compleat Meadmaker. Jeg tror champis gjær er ok men det finnes spesielle typer som den jeg henviser til i innlegget ovenfor. Du får den og div annet småtteri du trenger hos f.eks vinogbar.no.
 
Ifflen, takk for svar :) Har liksom fått med meg at det er tre helt forskjellige måte å brygge på, og at en som kan brygge øl ikke nødvendig vis trenger å kunne brygge verken mjød eller vin - eller cider ;)

Lar du den stå frem til gjæringen er helt over, eller stopper du gjæringen selv? Hvordan laget du forkulturen? Bare sukkervann med gjær? Hvor lenge venter man eventuelt med å tilsette sukker for å tvinge den til å gjære litt lengre?
 
Hei igjen,

Nå er ikke jeg noen ekspert hverken på øl eller mjød og det du spør om er litt "off topic" for tråden men...

Forkulturen satte jeg på maltekstrakt med gjærnæring. Honning i seg selv har lite næring for gjæren utover søtt, og uten div. mineraler +++ så blir det underskudd på næringsstoffer gjæren trenger for å formere seg uten at jeg helt husker detaljene... Jeg brukte næringssalt også i selve mosten.  Jeg tror du kan regne med at kvaliteten på mjøden blir betraktelig bedre om du får nok gjær og næring til den!  Man kan regne seg frem til idealstørrelsen på en slik forkultur basert på opprinnelig sukkerinnhold og tada: Melder du deg inn i den utmerkede foreningen Norbrygg så får du tilgang til en usedvanlig utmerket artikkel som går detaljert til verks i forklaringen på å finne ut hvor mange milliarder du trenger å slippe oppi dunken din får at de skal trives utover det normale ;-). Min dunk stod ca 4 mnd og ble i denne perioden som jeg skriver stukket om en gang, når den verste gjæringen hadde gitt seg og det hadde blitt et stort bunnfall som jeg ønsket å fjerne slik at denne ikke skulle gi usmak på mjøden.

Gjæringen går så lenge det er liv i gjæren, altså enten til den dør av alkoholforgiftning eller til den sulter ihjel.  Når man setter mjød er det mulig å lage mosten så søt at gjæren stryker med før alt er spist opp og da blir nok mjøden ganske søt.  Man skal ikke gripe inn i gjærens arbeide!  Man kan regne seg frem til hvor mye restsødme man kan forvente i ferdig vare men disse tingene erjeg ikke ekspert på akkurat, og det blir som en hel liten avhandling å regne sp jeg tror du kanskje like godt kan kjøpe deg en bok om vinlegging eller ølbrygging for å finne ut "the basics". (f. eks. Moderne Hjemmebrygging som er bra!)

Jeg har aldri laget to-trinns brygg hverken med øl eller mjød så det vet lite om.  Jeg ser at det er en annen som har laget en sterkere mjød enn min som har tilsatt omtrent halvparten av honningen etter at gjæringen har gått en stund. Dette tror jeg nok er korrekt og smart for sterke og søte brygg, men min mjød er ikke lagt opp til å bli så ekstremt sterk og søt, så jeg skippet det uten at det fikk noen negative konsekvenser for min mjød så langt.

Det viktigste verktøyet for mjød og ølbrygging tror jeg må være tålmodighet - man må klare å la dunken stå i fred til innholdet er ferdig. Dersom man ikke er svært uhelding med hygienen og bruker gode råvarer med nok gjær blir det som regel gode resultater dersom man klarer å holde potene unna til brygget er ferdig! Lykke til med mjøden!
 
Skjer det noe på mjød fronten? Har noen gammle bikuber å vurderer å sette et brygg nå og eventuelt gå til innkjøp av bier dersom det er en sukess.
 
Jeg satte en mjød i sommer som fikk gode tilbakemeldiger fra rutinerte vikinger og mjøddrikkere. Brukte 7 kilo honning og 1,5 liter eplejuice til 23 liter mjød. Slet litt med å få den utgjæringen jeg ville ha, men jeg tror den er nede i ca 1011.
 
Jeg har funnet meg en birøkter som har sommerhonning liggende, og som ikke er mer behandlet enn slynging - så jeg skal hente en god del så fort jeg er i nytt hus :)
 
Nå skal jeg snart sette min første batch, og har noen spørsmål

1. Kan jeg sette starteren i ballongen, og så helle på honningblandingen (hva kaller man egentlig "must" på norsk??) når den er nedkjølt?
2. Hvor ofte stikker dere om slike saker? Noen sier "så ofte som mulig" mens andre sier "la det stå til det er ferdig - ikke gidd å stikk om"...
3. Burde jeg la den stå i kjølig kjeller, eller i romtemperatur på kjokkenet? På kjøkkenet har jeg bedre oversikt, mens i kjelleren er det jevnere, kjølig temp. Ulempen med kjelleren er når jeg skal stikke om, for å ta med sterilisert utstyr i heisen vil bli et pes. Alternativt kan jeg ta den opp et par dager før...
4. I "The Compleat..." står det at man skal fylle på med vann når den verste gjæringen er over, for å minst mulig plass til luft (og oksidering). Men man må vel passe på så det ikke blir vassent og tamt...?...
5. Har jeg forstått det rett når jeg har inntrykk av at starteren skal røres godt for å få inn luft, og at det skal blandes godt når man blander "musten" med starteren, og så prøve å holde luft ute etterpå? Er det greit nok å gjøre mens den står på ballongen, eller er det veldig mye lettere i en gjæringsbøtte?
6. Noen av dere som bruker sprit i gjærlåsen? Hørte litt 60% ville være bedre i tilfelle ballongen sugde inn
7. Noen av dere som har erfaring med "better bottle"?
8. Om jeg tapper noen flasker i tillegg til å la mesteparten stå på ballongen og modnes, bør jeg fylle på med vann?
9. Noen tips for å få den sprudlende, eller anbefaler dere CO2?
:help:

Satser på å ha mjød til julen 2012 eller 2013 :D Skal sette to batcher - en sprudlende og en flat...blir spennende :D

Takk for all hjelp :)
 
1. Ja, men jeg vil ikke anbefale det. Du vil helst fjerne startervæsken før du tilsetter gjæren i musten. Dette fordi startervæsken er kraftig oksidert og kan gi usmak på mjøden.
2. Jeg stakk om min kun en gang, fra plastgjæringsdunk til vinballong. Nå er den superklar, og jeg har ikke brukt noe som helst klaringsmiddel. Omstikking øker faren for oksidering og bakterieinfeksjon (høy alkoholprosent reduserer nok faren noe). Du er nødt til å stikke om en gang, etter 6-8 uker, for å hindre autolyse.
3. Jeg lot min gjære på romtemperatur i starten, og flyttet den etterhvert inn på badet for å sikre god utgjæring. En kald kjeller er nok ikke ideelt for gjæren. Sjekk hva gjæren din tåler først i hvert fall.
4. Kanskje en ide, men jeg ville ikke ha tilsatt veldig mye vann. Prøv heller å finne en gjærballong som passer størrelsen på mjøden, eller omvendt.
5. Ja, rør på starteren så ofte du kan, både for å få in oksygen, om også for å få ut CO2. Når starteren er ferdig gjæret og gjæren bunnfelt, hellers startervæsken av og gjæren tilsettes musten. Rist godt for å få inn masse luft, og så la den stå. Ikke rist inn mer oksigen etter dette, da blir den oksidert. Etter gjæring er det et poeng å utsette mjøden for minst oksuygen.
6. Jeg gjør det ikke, men jeg vet at andre gjør det. Skader sikkert ikke.
7. Ingen erfaring selv
8. Nei, det ville jeg ikke ha gjort.
9. Ja, for å få den sprudlende, må du karbonere den  :laugh: Det er to måter å gjøre dette på. 1: Tilsette sukker (6-8 gr pr liter vil jeg tippe er bra) eventulet honning og kanskje litt gjær hvis mjøden er sterk. 2: Tappe over på fat og tvangskarbonere. Begge metodene er gode, men tvangskarbonering er mer fleksibelt og kontrollert.
 
Takk for svar, og da fikk jeg litt flere spørsmål - gøy å lære, så håper du ikke ser på meg (gjennomskuer meg) som helt teit ;)

1. Hva mener du med å fjerne startervæsken? Start man ikke gjæringen i en starter, og så heller hele greia på? Om ikke hadde jeg satt stor pris på noen pekere :)
2. Hva er autolyse?
5. Så det du sier er å helle av væsken, og ta bunnfallet over på musten?
9. Dette er det punktet jeg er mest skeptisk til - har ikke håndtert bomber og granater siden forsvaret, og selv om rørbomber sikkert er morsomt vil jeg helst ikke lage flaskebomber (uten å mene det :p )

Tilleggsspørsmål:
t1: Om jeg tapper over på fat og karbonerer, vil den da få annen holdbarhet eller vil den bare bli bedre og bedre? Det vil vel ikke slikke luft inn i fatet, så det er vel ingen fare for oksidering...?...
t2: Når gjæringen er ferdig er det vel en fordel med lave temperaturer for å få mjøden mest mulig klar...?...
 
1. Anbefaler deg å bli medlem av Norbrygg, da får du nemlig tilgang til blant annet denne fine artikkelen om gjærstartere. Men greia er at du ønsker å riste inn masse oksygen kontinuerlig mens gjæren jobber for å få masse nye gjærceller til jobben. Denne væsken blir da oksydert og smaker ikke godt. Denne væsken vil du ikke ha i mjøden, kun gjæren. Anbefaler en stoooor starter til mjød.
2. Ingen ekspert på området, men det er visst prosessen hvor cellene dør/forråtner, som gir smak av brent gummi. Dette kan skje hvis ølet/mjøden står for lenge på gjærkaken etter gjæring. En til to måneder går nok fint, men utover det kan være risikosport. Et veldig sjeldent problem i ølbrygging. Derfor bør du stikke om til sækundærgjæring når gjæringen er ferdig.For meg tok det 6-7 uker, mener jeg å huske.
5. Ja, det stemmer.
9. Ja, det er skumle greier. La mjøden få stå lenge til sekundærgjæring før du tapper over på flasker, så er du sikker på at mjøden er ferdig utgjæret. Da skal det være trygt å karbonere naturlig på flasker.

t1: Holdbarheten vil i hovedsak være den samme. I fat vil du kunne presse ut oksygen etter å ha tappet over, men det har nok lite å si.
t2: Ja, gjæren flokulerer fortere ved lave temperaturer. Min har likevel stått i romtemperatur, i mangel av bedre alternativ, og er klar som bare det. Temperaturen kan ha noe å si på holdbarheten også (i så fall desto kaldere, desto bedre).
 
Takk for pekere - sikkert lurt å melde seg inn når jeg får lønn :)

Når det gjelder å stikke om, så er det kanskje like greit å ha det som en fast sak å stikke om mjøden første helg hver måned frem til det ikke er noe tydelig bunnfall, kanskje? Det vil vel i prinsippet tilsi to eller tre omstikkinger...og så slipper jeg gjærsmak, så lenge jeg klarer å ikke oksidere den for mye  :neinei:
 
Siden du er "litt" mer erfaren enn meg betyr det at jeg også vil gjøre det ;)

Forresten - har du en hund som heter Garm (avataren din)? Veldig fint hundenavn - vår forrige het det :)
 
Lars Kvanum skrev:
Siden du er "litt" mer erfaren enn meg betyr det at jeg også vil gjøre det ;)

Forresten - har du en hund som heter Garm (avataren din)? Veldig fint hundenavn - vår forrige het det :)
Har en mjød på baken, så jeg er absolutt ingen ekspert. Men ut i fra resultatet mitt, ser jeg ingen grunn til masse omstikking. Da ville jeg heller hatt en flaske isinglass hvis gjæren ikke vil flokkulere ut.

Hunden min heter også Garm, derav navnet på bryggeriet :)
 
Hvordan vil dette fungere med å bruke en halvkilo med hvete og 2,5 gram honning for 10 liter med nelson sauvin humle?
Er det noe i nærheten av denne oppskriften noen av dere har prøvd?
 
Tilbake
Topp