Lars Kvanum skrev:Ifølge et forum jeg er på, som utelukkende dreier seg om mjød
Lars Kvanum skrev:Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der
Gahr skrev:Lars Kvanum skrev:Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der
Ken Schramm? Fin bok han har skrevet. Han har forstått at gjæringen er ekstremt viktig i produksjonen av mjød også. Luft og gjærnæring er nøkkelen.
Lars Kvanum skrev:Gahr skrev:Lars Kvanum skrev:Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der
Ken Schramm? Fin bok han har skrevet. Han har forstått at gjæringen er ekstremt viktig i produksjonen av mjød også. Luft og gjærnæring er nøkkelen.
Jupp. Han er ikke så veldig aktiv der inne, men han lusker rundt. De mest aktive har jobbet mye for å videreføre ideene hans, og når de sier at man skal piske så mye luft inn som mulig til 1/3 av sukkeret er brukt opp, så tror jeg på det. Når de samme, og her har vi folk som har gått over til profesjonell brygging av mjød, sier at man skal bevege litt på gjærkaret noen ganger om dagen for å få gjær som har falt til bunnen opp igjen, så tror jeg på dem.
Men - skulle jeg laget øl, så hadde jeg nok stolt mer på dere
Gahr skrev:Det er nok en god praksis det. Honning inneholder langt mindre naæring for gjæren enn vørter gjør, så gjæren trenger litt hjelp underveis for å gjøre jobben skikkelig. Derfor er det heller ingen vits å stikke mjøden om for tidlig, da fjerner man den bare fra gjæren som kan gjøre jobben ferdig.