Sjallabais! Jeg prøvde nettopp å sette min egen første mjød, uten at jeg visste om at det var en diskusjon om det her
Jeg brukte kun honning, vann og gjær. Jeg er litt usikker på humle i mjød, da mjød historisk ble laget lenge før noen brukte humle i ølbrygging
Selv satser jeg på en honning-vin-tilnærming, altså helt uten kullsyre.
Litt usikker på dette om at uklar honning er full av voks, det kan da like mye komme av ulik grad av krystallisering av sukkeret i honningen? Men dette vet jeg ikke veldig mye om. Jeg fikk iallfall 8,5 kg honning fra tanta mi som er birøkter, og satte et volum på 22 liter, og målte OG til 118
Så brukte jeg en gjærstarter på 3 liter og masse gjær-næring, siden det er veldig lite av de næringsstoffene som gjæren trenger i honning.
Kokte opp vann i bryggekjelen min for å sterilisere det, og hadde dette vannet oppi den kalde honningen. Altså kokte jeg ikke honningen i det hele tatt, tanken er da at honningsmaken blir ødelagt av koking.
Dette blir spennende! Det har gjæra jevnt og trutt i et par uker nå, så jeg tror den kommer ganske langt ned. Det lukter litt suspekt fra gjærlåsen, men det gjør det jo ofte av øl også, så jeg prøver å ikke være bekymret. Og så belager jeg meg på en lang lagringstid før den er ferdig, sikkert 2-3 år når det er såpass sterkt...