Oppskrift på mjød - et artig eksperiment

Tåler bjørnunger pasteurisering på 60 grc når de er karbonert?

Har prøvd en tørr mjød på 10% som jeg karbonerte. Synes den var god, men ble bedre når jeg søtet litt med honning ved servering.

Ønsker altså en middels søt og naturlig karbonert mjød. Er det mulig på andre måter?
 
......

Ellers anbefaler jeg alle å lage en bragot. 50/50 av OG er honning og malt. .......

til jul skal jeg drikke/servere de siste flaskene med fjoråres tyttebær/krekling bragot, nå smaker disse helt utrolig snadder. honningen ble tilsatt i en heffewizen sammen med tyttebær i et kar og krekling i det andre.(heffeweizen gjær Alk% ca 8 fruktig, mørk, krystall klar)
.......

Hvordan ble egentlig denne? Blandet du de to ved servering, eller ble de servert som to typer? ..
..og selvsagt.....mengden bær og honning i hefeweissen.
Høres i utgangspunktet ut som en fantastisk drikke!:)
 
Jeg skal prøve meg på mjød. Har brygget en del allgrain, så bryggerfaringen er nok der.
Skal sette 2 små batcher. 1 med div krydder og 1 med mjødurt.
Mjødurt vokser rett utenfor stuedøren min og har såvidt begynt å blomstre.
Så til det jeg er usikker på. Jeg har lett en del, men finner ikke noe entydig svar på hva man bruker til mjød. Blader eller blomst.
Noen som kan hjelpe?
 
Jeg skal prøve meg på mjød. Har brygget en del allgrain, så bryggerfaringen er nok der.
Skal sette 2 små batcher. 1 med div krydder og 1 med mjødurt.
Mjødurt vokser rett utenfor stuedøren min og har såvidt begynt å blomstre.
Så til det jeg er usikker på. Jeg har lett en del, men finner ikke noe entydig svar på hva man bruker til mjød. Blader eller blomst.
Noen som kan hjelpe?

Man kan bruke både bladene og blomsten.
Det er flere som tørker mjødurten og bruker den på lik linje i mjød som man ville gjort i en te. Men i mjød kan man også bruke mjødurten fersk så vidt som jeg har lest.

Litt lesestoff:
http://damgaardensbiavl.dk/mjoed

http://damgaardensbiavl.dk/urter-til-mjoed
 
Hei! Jeg har kikka gjennom oppskriftene og mange ser gode ut, men jeg lurer på én ting: Alle lister opp gjær, og mange lister opp gjærtype, men ingen sier noe som helst om mengde. Hvordan veit jeg hvor mye gjær jeg skal bruke?
 
har fått tak i rundt 5 kg med litt fermentert honning fra en lokal birøkter, er det noen som har erfaring med villgjær i mjød ?
 
Sjallabais! Jeg prøvde nettopp å sette min egen første mjød, uten at jeg visste om at det var en diskusjon om det her :)

Jeg brukte kun honning, vann og gjær. Jeg er litt usikker på humle i mjød, da mjød historisk ble laget lenge før noen brukte humle i ølbrygging :) Selv satser jeg på en honning-vin-tilnærming, altså helt uten kullsyre.

Litt usikker på dette om at uklar honning er full av voks, det kan da like mye komme av ulik grad av krystallisering av sukkeret i honningen? Men dette vet jeg ikke veldig mye om. Jeg fikk iallfall 8,5 kg honning fra tanta mi som er birøkter, og satte et volum på 22 liter, og målte OG til 118 :) Så brukte jeg en gjærstarter på 3 liter og masse gjær-næring, siden det er veldig lite av de næringsstoffene som gjæren trenger i honning.

Kokte opp vann i bryggekjelen min for å sterilisere det, og hadde dette vannet oppi den kalde honningen. Altså kokte jeg ikke honningen i det hele tatt, tanken er da at honningsmaken blir ødelagt av koking.

Dette blir spennende! Det har gjæra jevnt og trutt i et par uker nå, så jeg tror den kommer ganske langt ned. Det lukter litt suspekt fra gjærlåsen, men det gjør det jo ofte av øl også, så jeg prøver å ikke være bekymret. Og så belager jeg meg på en lang lagringstid før den er ferdig, sikkert 2-3 år når det er såpass sterkt...
Uklar honning er på ingen måte full av voksrester, det er som regel krystaliseringsgrad som avgjør det og hvordan honningen er behandlet etter slynging.
Fargen på honningen er og påvirket av hvilke typer planter biene trekker på og hvor mye pollen rester som følger med i slynging.
Mvh
sertifisert birøkter
 
Tilbake
Topp