Oppskrift på mjød - et artig eksperiment

20-22 grader Har stått på badet de siste dagene (ikke rett på varmegulvet).
Og ochelsmeteret skal være rimelig riktig. Hørtes det ikke riktig ut?
Får ta en måling om et par dager for å dobbeltsjekke..
 
Coop Obs! Og andre butikker som selger X-tra produkter har X-tra honning 500g til 32,50 per glass. Står lite info på glasset annet enn at den er produsert i Argentina og at det er ren bihonning. Nå er ikke jeg en honningkjenner men den smaker godt og. Så da var jeg igang med en sort gjæret honningdrikk da. =D tar den mead (mellow) oppskriften CraigTube følger med appelsin og bringebær. Gjæren er Safale 05. Så får vi se hvordan det smaker etterhvert
 
jeg stakk omm mjøden min nå i sted.
3 uker hadde den stått, tok en smaks test.  søt og god
men nå tenker jeg kansje den burde stått lengre, kansje bør ha litt gjær næring på flasken.
har ikke lyst til å kødde for mye med den heller.
tanker?
 
Moro!
Jeg har brygget mjød i mange år, og har stort sett vært veldig fornøyd med både fremgangsmåten og oppskriften min.
Det er jo ikke noe man drikker til daglig, så lagring er tingen.

Jeg har skrevet litt om det etter at jeg begynte å "dille" med oppskriften, men jeg vet ikke hva slags regler det er for å linke til andre steder, så jeg kan paste den her:

Første gangen jeg brygget seriøst brygget jeg mjød. Den gang for lenge siden lagde jeg 12 liters satser med mjød, og det ble helt ok. Derimot så er jeg fristet til å bruke litt av kunnskapen jeg får fra ølbryggingen til å prøve å utfordre mjødbryggingen litt. Derfor har jeg nå tatt min opprinnelige oppskrift og gjort om litt på den. Jeg har kuttet ut vanlig gjær, jeg har valgt å bruke forskjellige humlesorter og jeg brygger mindre satser for å eksperimentere uten at det koster for mye siden prisen på god honning er stiv.

Oppskriften jeg har brukt nå er:

1 kilo honning
1 sitron
1/2 teskje ingefær
1/2 teskje kanel
1/4 teskje kryddernellik
1 vial california yeast
10 gram Columbus humle
5 gram Saaz humle
4,5 liter vann

Jeg blandet honning, sitron (skrellet og finkuttet), ingefær, kryddernellig og kanel sammen med 4,5 liter vann. Når dette nådde kokepunktet la jeg i 10 gram Columbus. Så kokte dette i ca. en time før jeg la i 5 gram Saaz humle. Det bokstavelig talt oste humle og kanel. Det er godt mulig dette blir et helt forferdelig brygg, men sist jeg brygget så ble det alt for søtt, så jeg tar sjansen på at dette blir lærerikt.

Det står nå på dunk, og det har begynt å gjære for fullt. Gjæren jeg bruker skal fint talke alkohol opp til 8-9-kanskje 10 prosent.

Oppdatering 1: Jeg tok over 2 liter mjød på flaske for modning, og eksperimenterte litt med tørrhumling med Saaz humle. Jeg lot den ligge i brygget ca. 5 dager, så tok jeg dette på flaske også.

Oppdatering 2: Servering på Jólablot 2011. Mjødet uten tørrhumling smakte godt. Det ble et godkjent brygg. Mjødet med Saazhumle smakte gressmarinert anus. Det er ikke å anbefale, for å si det sånn. Gud bedre for en forskrekkelig smak! Nå vet ikke jeg om det er anbefalt å bruke Saaz til tørrhumling i det hele tatt, men jeg kan ihvertfall garantere deg at det ikke passer til mjød. FY faen.

Oppdatering 3: Jeg hadde igjen to flasker etter blotet som ble åpnet 6 måneder etter flasking. Dette er rene bomba. Brygget var satt i flasker med flip-kork, så det var ikke så lett å “lure ut trykket” for å si det sånn. Flisene på kjøkkenet er nå marinert med mjød, og uheldigvis var den ene flaska en som var tørrhumlet med Saaz. Ai ai.



Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk 2
 
Har ikke fått lest absolutt alle postene, så det kan allerede ha vært sagt. Hva honning og grums angår så er uklar honning rett og slett bare honning som har fått rørt inn luft. Klar honning har en tendens til å krystallisere seg, dette unngås med visping.
Lagde et par liter mjød for mange år siden. Ble overraskende godt til å være kun honning vann og bakegjær(!) Gikk også for å lage det mer som en vin enn en øl, så vet ikke hvordan det ville gått om den ble forsøkt karbonisert.
Tror han som foreslo å ikke koke honningen hadde et godt poeng.
Skulle jeg gjort det igjen tror jeg at jeg ville gjort mye det samme, bare brukt en skikkelig gjær, og prøvd å fått tak i mjødurt istedenfor humle, som jeg ser mange oppskrifter inneholder.
Noen som har brukt mjødurt forresten?

Sent from my LG-Optimus 4x using Tapatalk 2
 
Jeg har brukt mjødurt mange ganger og synes det er godt i mjød, særlig vis mjøden er litt syrlig. aromaen forsvinner lett under gjæringen så litt tilsettning under lagring er å anbefale, men ikke overdriv. mjødurt inneholder salisylsyre og hjelper kansje litt på bakrusen  ;) Dette kan være grunnen til navnet  :idea:

I år har jeg dog ikke brukt urter i min mjød, denne gangen ble det honning, pærer, eple og litt earlgray te (for taninene) det skal hjelpe med klaring og gi litt kropp til brygget. (montrachet gjær Alk%15 tørr)

Ellers anbefaler jeg alle å lage en bragot. 50/50 av OG er honning og malt. denne kan humles eller ikke men bør være balansert. dette er også et lettere og raskere brygg en vanlig mjød, men bør selvfølgelig lagres lengre en øl før det drikkes.

til jul skal jeg drikke/servere de siste flaskene med fjoråres tyttebær/krekling bragot, nå smaker disse helt utrolig snadder. honningen ble tilsatt i en heffewizen sammen med tyttebær i et kar og krekling i det andre.(heffeweizen gjær Alk% ca 8 fruktig, mørk, krystall klar)

Mjød gir som Tråd overskriften antyder utallige muligheter til artige eksperimenter
 
stakk om mjød til en ny gjæringsflaske.
tok en liten smak,virker lett syrlig, men hadde ikke noe spesiell smak.
tenkte den kansje skulle vært no søtere.
kan det ha noe med at jeg tilsatte litt gjærnæring forige gang jeg stakk om?
 
biri
honning er nesten 100% gjærbart sukker. Så for å få litt rest sødme må du enten stoppe mjøden med gjærstopp og ettersøte til smak. eller du kan overvelde gjæren, det vil si etter hoved gjæringen tillsetter du små mengder honning til gjæren ikke klarer å gjære ut mere. for å lykkes med dette må du kjenne ca hva slaks alkohol% gjæren du bruker tåler og du må bruke hydrometer flittig og dette kan ta lang tid. du kan fort oppnå veldig alkohol stærk mjød vis du bruker en alkohol tolerang gjær som champanje. eller med enkelte vingjær typer kan du nesten helt garantere at gjæringen stopper ved 13-14% så du kan med litt erfaring klare deg med en eller to honning tilsettninger og få akurat ønsket sødme. brygger du slik bør antagelig mjøden sitte i vinbalongen(stikkes om noen ganger) ca et år for å ungå flaske bomber.

Så når en brygger mjød burde en planlegge helt fra start hva en ønsker søt eller tørr. hetvin eller bordvin osv. og velge gjær med omhu.

Eller gjøre som meg ta en gjær en har forhånden og kjør på, det krever litt mere oppfølging under gjæringen/lageringen, men kan fremdeles gi nydelig resultat.
mjød kan brygges med alslaks gjær: baker gjær, ølgjær, vingjær og destilerings gjær. kansje til og med  villgjær og bakteriekulturer. bare en vet hva man kan forvente og tar tiden til hjelp. men ikke alle brygg blir like bra.
 
jeg brukte en safales-05
på en 900 gr honning
en appelsin
24 rosiner
3,6 liter vann
totalt 3.8 liter.

jeg får prøve den slik som den er uten å gjøre noe mer.
den kan nok drikkes, selv om den sannsynlig vis ikke blir så god.
har lovet å ta med ei flaske på fest den 18 desember, da er det ikke noe vits i å fikle noe mer denne gangen.
unntatt når jeg skal flaske da.
 
Viss en hydrometer test viser 1.000 eller lavere, kan du jo søte mjøden litt  med honning eller sukker tilsvarende normalt co2 trykk på flaske og flaske mjøden. da vill du i verste fall få en muserende bord vin, eller litt sødme i mjøden. den gjæren klarer kansje noe mere sukker før den gir opp, men intet er sikkert.  dette kan bli et godt brygg eller ikke det kommer nok mest an på gjærings temp og hvor lenge den blir lagret før konsum. ikke drikk alt den 18' spar litt noen måneder for å smake den som moden mjød.

bare mit råd
lykke til  :biersmile:
 
Man kan vel også pasteurisere ferdig søtede flasker rett etter at man tilsetter siste honning. Kork flaskene, og sett dem i ei gryte med vann. Varm opp til et parogsøtti grader i 10 min, så har du drept all gjæra...
 
smakte på en flaske i helgen som var.
var ikke så mye smak der, men alkohol var det blitt nok av.
glemte å måle og og fg, så jeg vet ikke hvor jeg endte.
fikk litt av sitrus smaken, fra appelsinen ikke noe særlig søt.
men vil da smaken endre seg merkbart etter noen måneder?
eller blir den tilnærmet lik det som er nå?
skal ta med en flaske til på noe som kalles et fatalt julebord, så noen kan smake det jeg kaller Aiavindr's førstegangs mjød.
 
Hei!
Jeg satte min første Mjød for en uke siden. Ingrediensene var som følger:

7 kg blomsterhonning
0,8 kg blåbær
0,4 kg jordbær
0,4 kg skogsbærmiks
vann til 24 liter

OG var på 1,102, og jeg håper den skal gjære helt ned til 1,000 eller lavere, noe som skal gi meg en alkoholprosent på rundt 14%.

Jeg brukte lalvin 71b-1122 vingjær, og har tilsatt DAP (kargus gjærnæring), Wyeast gjærnæring og litt kokt bakegjær for å sørge for at gjæra har nok nitrogen og næring til å fermentere honningen. Jeg følger et såkalt "staggred nutrient additions"-opplegg, som tilsier at man skal tilsette næring fram til 1/3 av sukkeret er borte, for min del altså fram til gravity er på ca 1,066.
Jeg hadde litt sulfur-lukt etter noen dager med gjæring, jeg ristet da gjæringskarret godt for å tilsette mer oksygen, og hadde i litt ekstra gjærnæring, nå lukter det bare honning og blåbær :)

Målte gravity i går, den var da på 1,055. Håper på at det har gjæret helt ut om en ukes tid, planen er da å racke over i en ny gjæringsbøtte med 3-4 kilo til med bær, og tilsette ca 50 g fransk eik. Den skal få stå på eika og bærene i en måneds tid før jeg racker på nytt over på litt gjærstopp, så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Tilsetter kanskje litt ekstra honning for å gjøre den litt søt om den er veldig tørr, men jeg er glad i tørr eplevin, så vi får se.
Skal sørge for å få ut all kullsyra, og flaske den på vinflasker. De skal få ligge i kjelleren og kose seg gjennom sommeren og høsten, og om den blir bra blir det kanskje mjød i julegave til gode venner :)

EDIT: Må bare få legge til at jeg ikke varmet opp honningen på noen måte, brukte kaldt vann rett fra springen og honningen var romtemperert, bærene kom rett fra fryseren og ble kjørt i en blender sammen med litt pektisk enzym før jeg hadde de oppi. Ingen problemer med infeksjoner så langt, og nå er alkoholprosenten på rundt 6%, så jeg tror det går bra :) Det eneste som uroer meg litt er usmak fra klor i vannet, da det kom rett fra springen har jeg ikke fått kokt ut kloren som man gjør ved ølbrygging, men jeg satser på at det er såpass lite klor i Trondheimsvannet at det skal gå fint :)
 
Hei folkens, jeg hiver meg inn her. Denne oppskriften har jeg postet før på forumet, så jeg beklager re-posten.

Likevel, jeg synes denne ser spennende ut og tenke å dele den med dere... kom gjerne med innspill, forslag etc.

8 Gallons

25 lbs Honey Malt
39 grams Saaz hop flowers
130 grams shredded ginger root
1 tbl Irish Moss
12 lbs. blackberry honey
1 tbl acid blend

It was a dark and stormy New Year's Eve. 25 lbs of Honey Malt (17 degreesL) were mashed at 156 degrees until starch test showed complete saccrification. The mash was sparged at 164 degrees. This wort was brought to a boil. The color contribution of this malt was estimated at approximately 60 degrees SRM. 39 grams of Saaz hop flowers (at 6.0% acid) was added for a proposed 60 minute boil. 130 grams of shredded ginger root was added for a proposed 15 minute boil. 1 TBL of Irish Moss was added for a proposed 10 minute boil.
At the end of the 60 minutes, I added 12 lbs of Schneider's blackberry honey. Heat continued, even though the wort wasn't boiling. After 25 minutes, the boil resumed, and I added 1 TBL of acid blend. After another 10 minutes of boil, the heat was turned off, the imersion cooler was inserted, and cooling was begun.

I used Red Star Montrachet dry yeast in this batch. The first package was added when the wort was still too hot (oops!), so another package was added later, before obvious signs of fermentation had begun.

All of the above yielded about 8 gallons of wort, whose specific gravity was 1.112. The actual hopping rate was estimated at 22 IBU, not including the acid added. The final gravity reading was 1.052, with the resulting alcohol at approximately 6.4%.

Racking occured on 13 Jan 94. Bottling took place on 25 Jan 94, giving just under one month of fermenting. Priming sugar consisted of 1/2 cup corn sugar, 2 cups of water, and 1 tsp ascorbic acid.

Never having had a Bracket/Braggot before, the taste was rather interesting. It is an exceedingly sweet beer, not mead-ish at all!

Because I used Honey malt, I called this brew Honey Bucket Bracket. Dark as the night, and thicker than sin!

Comments:

Michael Hall, who was one of the judges at the Duke's of Ale Spring Thing competition held recently in Albuquerque, New Mexico, wanted the recipe of the mead that I had entered. It took honors for the best mead of the competition. This is my attempt at supplying the recipe.

It's not actually a mead, but something called a bracket or braggot. The American Mead Association is of very little use in supplying a definition of the style, only saying that the mix has to have at least half of its fermentables comming from the added honey.

The idea was to make a batch of beer and a batch of mead and slam the two together. Thus a beer was made (at a very low hopping rate), and a lot of honey was added to it.

Judges comments:
Michael Hall gave it 42 points.
Good honey expression! Roasted malt comes throught too! Fairly clear, good head retention. Good honey taste. Good roasted malt taste. Nice complex taste. This is the most interesting mead we've tasted! Nice balance of mead and beer. Very good idea! I could drink a lot of this (slowly...) on a winter night.

Bill Terborg gave it 45 points.
Complex nose. Very nice. Great color and very clear. Very nice - complex, malt strong, yet honey in background. Good balance - sweet & acid. Great mead! Publish the recipe so we can all enjoy!
William deVries gave it 37 points.
Good solid honey/malt aroma. Nicely balanced, almost smoky. Honey exudes throughout, bitter component masks the modifying sweetness, but not too badly. Malt flavor aids the complexity. Nice even flavors cause a pleasant and lasting impression.

Source: Richard B. Webb
Mead Lover's Digest #313, 30 May 1994
Red Star Montrachet dry yeast

Link til siden:
http://www.gotmead.com/index.php?option=com_rapidrecipe&page=viewrecipe&recipe_id=65&Itemid=459
 
jeg lagde en mjød i dag.
1 kg lynghonning(rørt ut i 5 dl. vann)
200 gr bjørnebær
2,8 l. vann
halv pakke nottingham øl gjær.
OG 1070 burde vel gi ca. 8-9 prosent

krysser fingrene for bedre resultat enn sist, smakte som en mild hvitvin.
tipper hoinningen har en del å si på smaken, første gang så brukte jeg coop honning.
nå kjøpte jeg lynghonning fra et sted på løten, ekte vare kan man si.
da blir det vel noen måneder med spenning da.
 
satte den i sekundær i dag.
måtte smake, kjente virkelig smaken av lynghonningen.
veldig kraftig smak på lynghonning, smakte nesten som litt søtt vått gress.
kjente ingen ting av bjørnebærene, så jeg hadde i litt mer.
lar den stå i noen måneder nå, glemme den til i august eller september.
håper den blir bra.
 
her brukt det jeg, gjæringen gikk helt fint.
har ikke målt sg på den jeg har i sekundær nå, men den forige med ble på ca 8%.
 
flasket nå for 10 minutter siden.
OG 1070
FG 1001
ABV 9.2 ca.

tok en ørliten smak, smaker veldig mye av lynghonningen.
spørs om det ikke er den beste å bruke, var ikke vondt men tror kansje sommerhonning kan være smartere å bruke.
 
Tilbake
Topp