Hei!
Jeg satte min første Mjød for en uke siden. Ingrediensene var som følger:
7 kg blomsterhonning
0,8 kg blåbær
0,4 kg jordbær
0,4 kg skogsbærmiks
vann til 24 liter
OG var på 1,102, og jeg håper den skal gjære helt ned til 1,000 eller lavere, noe som skal gi meg en alkoholprosent på rundt 14%.
Jeg brukte lalvin 71b-1122 vingjær, og har tilsatt DAP (kargus gjærnæring), Wyeast gjærnæring og litt kokt bakegjær for å sørge for at gjæra har nok nitrogen og næring til å fermentere honningen. Jeg følger et såkalt "staggred nutrient additions"-opplegg, som tilsier at man skal tilsette næring fram til 1/3 av sukkeret er borte, for min del altså fram til gravity er på ca 1,066.
Jeg hadde litt sulfur-lukt etter noen dager med gjæring, jeg ristet da gjæringskarret godt for å tilsette mer oksygen, og hadde i litt ekstra gjærnæring, nå lukter det bare honning og blåbær
Målte gravity i går, den var da på 1,055. Håper på at det har gjæret helt ut om en ukes tid, planen er da å racke over i en ny gjæringsbøtte med 3-4 kilo til med bær, og tilsette ca 50 g fransk eik. Den skal få stå på eika og bærene i en måneds tid før jeg racker på nytt over på litt gjærstopp, så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Tilsetter kanskje litt ekstra honning for å gjøre den litt søt om den er veldig tørr, men jeg er glad i tørr eplevin, så vi får se.
Skal sørge for å få ut all kullsyra, og flaske den på vinflasker. De skal få ligge i kjelleren og kose seg gjennom sommeren og høsten, og om den blir bra blir det kanskje mjød i julegave til gode venner
EDIT: Må bare få legge til at jeg ikke varmet opp honningen på noen måte, brukte kaldt vann rett fra springen og honningen var romtemperert, bærene kom rett fra fryseren og ble kjørt i en blender sammen med litt pektisk enzym før jeg hadde de oppi. Ingen problemer med infeksjoner så langt, og nå er alkoholprosenten på rundt 6%, så jeg tror det går bra
Det eneste som uroer meg litt er usmak fra klor i vannet, da det kom rett fra springen har jeg ikke fått kokt ut kloren som man gjør ved ølbrygging, men jeg satser på at det er såpass lite klor i Trondheimsvannet at det skal gå fint