Oppskrift på mjød - et artig eksperiment

Ikke at jeg har spesielt mye erfaring med mjød, men jeg har et par tips:

1. Kjøp boken "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Svært bra.
2. Ikke varm opp honningen. Med godt renhold forøvrig, og god gjær og gjærbehandling er infeksjoner faktisk ikke et spesielt stort problem. Aromaen blir langt bedre uten varmebehandling.
3. Kjøp en gjær av kjent opprinnelse. Morebeer har god vingjær (f. eks. ICV-D47 som kan kjøpes hos Morewine).
4. Bruk rikelig med gjærnæring, f.eks. "Go-ferm" og "Fermaid-K", som også fås hos Morewine.
 
mojo skrev:
Er det et ordspill at boken heter "compleat" og ikke "complete"?

"Compleat" er en gammel stavemåte. I tillegg henspeiler det muligens på den klassiske sportsfiskeboken "The Compleat Angler" av Sir Isaac Walton fra 1653.
 
Første gang man brygger mjød kan det være en fordel å droppe alle andre ingredienser enn honning, gjær og vann; grunningrediensene i mjød.

Humle er etter min mening ikke nødvendig for å brygge en god mjød.

Ca. 1 del honning til 2 deler vann varmes opp til omtrent 40 grader celsius og blandes godt.

Deretter helles blaningen over på et gjæringskar, f. eks. vinballong, og kjøles ned før man tilsetter gjær. Vet at både ølgjær, bakegjær, vingjær, hetvinsgjær og egen mjødgjær fungerer fint, dog på hver sine måter.

Mjøden bør gjære hvertfall en måned før den tappes på flasker, men tapping er strengt talt ikke nødvendig, sålenge drikken overføres til en annen beholder slik at mesteparten av gjæren skilles ut. Om man vil ha sprudlemjød tilsetter man som tidligere nevnt sukker i flaskene. En sukkerbit eller to burde holde for halvlitersflasker.

Renhet er selvsagt viktig før gjæringen har kommet skikkelig i gang. Deretter er alkoholprosenten så høy at infeksjon ikke blir et stort problem.

Mjød blir bedre jo lenger det lagres.

Når man får til et godt grunnmjød kan man eksperimentere så mye man vil. Diverse krydder (som nellik og kanel), epler og blåbær passer blant annet meget godt i mjød.

Skål!  :biersmile:
 
Supert! Takk. Det tror jeg er et godt råd, og jeg vil følge det.

Har kjøpt 4 kg flytende sommerhonning fra en gård.

Tror jeg vil koke og nedkjøle vannet før jeg tilsetter honning.

Ser at Vin og Bar har mjødgjær fra Whyeast, både "sweet" og "dry". Hva passer de forskjellige typer mjød til? Hvor søt er søt og hvor tørr er tørr?
 
De to mjødgjærene er veldig like i smaksprofil, den eneste reelle forskjellen er at "dry" tåler noe mer alkohol. Jeg ville brukt den - hvis mjødet blir for tørt kan du alltid tilsette mer honning senere (i motsetning til øl).

Og jeg mener at man absolutt MÅ bruke litt humle for å få godt mjød. Jeg bruker saaz og fuggles.
 
Noen som har noen gode (gjerne konkrete) tips på hvor man kan få tak i honning uten å loppe seg helt. Jeg har vedlig lyst til å prøve meg på mjød.
 
Har vi forskjellige typer av honning her i landet, eller er allt lynghonning?

Har smakt store variasjoner av smaker og konsistenser på honning når jeg har vært i utlandet.
Var i Polen nå i høst og fikk smaksprøver av 10-12 forskjellige varianter, fra tynnflytende til en hard pasta, fra lyst til mørkt, honning fra skogs trær, fra frukt trær, bringebær, blomster enger etc. 
Litt artig, men på polsk (og etter sigende også på russisk og ukrainsk) heter honning "miód".
 
Det vanligste er lynghonning. Har sett norskprodusert bringebærhonning. Ellers får man stort sett "blandingsprodukter" i dagligvaren. det som heter sommerhonning er vel fra alt mulig av blomster som blomstrer om sommeren... Skal du ha spesielle ting fra småprodusenter, koster det fort skjorta. Har ellers sett akasiehonning fra Argentina. Lynghonningen er etter sigende svært god til mjød, men den krever visstnok ganske lang lagring for å nå toppen.

Det franske "miél" er naturlig nok også beslektet med ordet "mjød".
 
De fleste birøktere leverer vel såkalt sommerhonning på vår og forsommer. Biene bruker flere ulike planter for å produsere denne honningen. Her i distriktet er imidlertid bringebær svært populært blant biene og trolig den dominerende næringsplanten. Senere på sesongen flytter de fleste kubene sine til kysten, der biene produserer såkalt lynghonning. Sommerhonningen en lys, nærmest hvitaktig og mild i smaken. Lynghonningen er mer gylden i fargen og har en mer markert smak
 
heming skrev:
De to mjødgjærene er veldig like i smaksprofil, den eneste reelle forskjellen er at "dry" tåler noe mer alkohol. Jeg ville brukt den - hvis mjødet blir for tørt kan du alltid tilsette mer honning senere (i motsetning til øl).

Ved tilsetning av honning i etterkant, vil man ikke da få en videre forgjæring av det tilsatte? Som ved karbonering av øl?

Og jeg mener at man absolutt MÅ bruke litt humle for å få godt mjød. Jeg bruker Saaz og Fuggles.

Jeg satser også på en slump humle. I hvilke mengder? Jeg har Saaz i fryseren.


Pleier du å karbonere mjød?


Er det noen gode mjød blant de man kan få på polet?

Hvor sterkt pleier dere å brygge mjød? Hvor stor andel av sukkeret pleier å forgjøres?
 
Noe nytt på mjød-fronten?

Hvordan smaker det dere har brygget?

Jeg har kjøpt en smack pack "Dry mead". Hvordan lages starter til mjød? Med honning?
 
Du bør lage starter med maltekstrakt. Honning inneholder lite av næringsstoffer utenom enkle sukkerarter.
 
For ca 3 uker siden satte jeg 16 liter mjød.

Krydret med:

- frisk ingefær, 100 g i tynne skiver
- appelsinskall, det ytterste fra 1 appelsin
- sitronskall, det ytterste fra 1 sitron
- korianderfrø, 2 g
- Nellik, 2 stk
- Kanel, 0,5 g
- Kardemomme, 0,5 g

Smaken var kjempegod allerede etter et par dagers gjæring. Honningsøt og en tydelig smak av frisk ingefær. Nå etter 3 uker smaker det mindre ingefær, mens appelsinskallet har gitt en litt besk smak. Både skall og ingefær ligger med i gjæringsbøtta. Har ikke målt SG, men det bobler ikke mer, og den virker relativt tørr. En fin duft av blomster. Lite merkbart fra de øvrige krydder.

Ved å røre inn litt honning i et glass mjød fikk den en bedre balanse, og den beske appelsinsmaken fremstår mer som aromatisk appelsin.

Hvordan kan jeg tilsette honning til hele batchen, og sikre at det ikke forgjæres?

Jeg hadde regnet med å skulle stikke om til nytt kar for litt lagring uten appelsinskallene. Men når gjæringen har stoppet opp er dette kanskje dumt med tanke på infeksjon?
 
Hvis du skal tilsette mer honning, men ikke vil ha kullsyre, må du stoppe gjæren med sulfitt. Det er samme fremgangsmåte som når man lager vin.
 
mojo skrev:
Ved tilsetning av honning i etterkant, vil man ikke da få en videre forgjæring av det tilsatte? Som ved karbonering av øl?

Jo, men jeg foretrekker litt bobler i mjøden ;-)

Jeg satser også på en slump humle. I hvilke mengder? Jeg har Saaz i fryseren.

Jeg pleier vel å bruke omtrent halvparten så mye som til IPA - kanskje 30-40 gram til sammen? Gjerne halvparten som aromahumle.


Pleier du å karbonere mjød?

Jeg ettergjærer for å få kullsyre, men karbonerer ikke ved trykksetting og kjøling. "Lett perlende" er bra - tenk ale, ikke pils.

Er det noen gode mjød blant de man kan få på polet?
Nei.

Hvor sterkt pleier dere å brygge mjød? Hvor stor andel av sukkeret pleier å forgjøres?

Mine mjød har vært 7-11 % alkohol. Jeg gjærer helt ut, og hvis FG er mer enn 1010 gjærer jeg en gang til (har i litt honning og mer gjær).
 
Tilbake
Topp