Nå skal jeg snart sette min første batch, og har noen spørsmål
1. Kan jeg sette starteren i ballongen, og så helle på honningblandingen (hva kaller man egentlig "must" på norsk??) når den er nedkjølt?
2. Hvor ofte stikker dere om slike saker? Noen sier "så ofte som mulig" mens andre sier "la det stå til det er ferdig - ikke gidd å stikk om"...
3. Burde jeg la den stå i kjølig kjeller, eller i romtemperatur på kjokkenet? På kjøkkenet har jeg bedre oversikt, mens i kjelleren er det jevnere, kjølig temp. Ulempen med kjelleren er når jeg skal stikke om, for å ta med sterilisert utstyr i heisen vil bli et pes. Alternativt kan jeg ta den opp et par dager før...
4. I "The Compleat..." står det at man skal fylle på med vann når den verste gjæringen er over, for å minst mulig plass til luft (og oksidering). Men man må vel passe på så det ikke blir vassent og tamt...?...
5. Har jeg forstått det rett når jeg har inntrykk av at starteren skal røres godt for å få inn luft, og at det skal blandes godt når man blander "musten" med starteren, og så prøve å holde luft ute etterpå? Er det greit nok å gjøre mens den står på ballongen, eller er det veldig mye lettere i en gjæringsbøtte?
6. Noen av dere som bruker sprit i gjærlåsen? Hørte litt 60% ville være bedre i tilfelle ballongen sugde inn
7. Noen av dere som har erfaring med "better bottle"?
8. Om jeg tapper noen flasker i tillegg til å la mesteparten stå på ballongen og modnes, bør jeg fylle på med vann?
9. Noen tips for å få den sprudlende, eller anbefaler dere CO2?
:help:
Satser på å ha mjød til julen 2012 eller 2013
Skal sette to batcher - en sprudlende og en flat...blir spennende
Takk for all hjelp