Oppskrift på øl med IPA-aktig smak, men med mindre alkohol

Odland skrev:
De bruker også Chihuahua som FWD
Knis!  ;D

Duckboot skrev:
Lervig Johnny Low var faktisk veldig god. 2.5% ABV. Cascade, Simcoe og Citra er hundetypene i følge etiketten. Pilsner og Crystal Malt. Denne skulle jeg gjerne ha full oppskrift på.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Jeg har nettopp brygget et forsøk på dette. Tørrhumling på søndag. Se her hvis interessert.
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,20443.0.html

A

Gahr skrev:
Duckboot skrev:
Lervig Johnny Low var faktisk veldig god. 2.5% ABV. Cascade, Simcoe og Citra er hundetypene i følge etiketten. Pilsner og Crystal Malt. Denne skulle jeg gjerne ha full oppskrift på.

Men hvilke humletyper bruker de?
Hahaha - Autocorrect ftw.

AndyHagen skrev:
Odland skrev:
Knis!  ;D

Duckboot skrev:

Menneh - Pale er ikke nevnt som Malt på flaska?

Jeg har nettopp brygget et forsøk på dette. Tørrhumling på søndag. Se her hvis interessert.

A

Duckboot skrev:
AndyHagen skrev:
Odland skrev:
Knis!  ;D

Duckboot skrev:

Menneh - Pale er ikke nevnt som Malt på flaska?

A

Pale er min egen vri som jeg håper slår positivt ut. Bare bytt ut med pilsner og juster til rett OG hvis nødvendig.

A

Intercom skrev:
Sjakkt skrev:
Fordelen med prosenter er vel at oppskriften allerede er skalert opp mot kapasiteten på ditt eget utstyr?  ie du trenger ikke regne om fra en annen størrelse - bare ta utgangspunkt i egen kapasitet og del inn maltmengden ihht. prosentene.

Eh.. Sikkert opplagt for dere som er erfarne bryggere, men for meg er det vanskelig å regne meg frem til hvor mange kg en prosentandel utgjør når jeg ikke vet hvor mange kg malt det skal være totalt.

Hvis du har en oppskrift som er 90% pale malt og 10% crystal, bare for å si noe.

Da tar du 9 kilo pale og 1 kg crystal, også justerer du OG etterpå.

Du skriver at du har beersmith, så da er det bare til å trykke på den "baren" der OGen vises.

En Imperial IPA har både mye alkohol, kraftig maltsmak og kraftig humle, mer av alt. Derfor vil en ren nedskalering av oppskriften resultere i en vanlig IPA. Jeg forsøkte et tjuvtriks som jeg har skrevet om før, og det ble slett ikke så verst.
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18712.msg185178.html#msg185178

Dag skrev:
En Imperial IPA har både mye alkohol, kraftig maltsmak og kraftig humle, mer av alt. Derfor vil en ren nedskalering av oppskriften resultere i en vanlig IPA. Jeg forsøkte et tjuvtriks som jeg har skrevet om før, og det ble slett ikke så verst.
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18712.msg185178.html#msg185178

Det kan nok fungere, men humleutnyttelsen går opp når vørterstyrken går ned, så det er ikke nødvendigvis en god idé å bare skalere en IIPA-oppskrift. Du risikerer å ende opp med noe veldig bittert, i alle fall hvis du skalerer langt ned (som er hensikten i denne tråden, hvis jeg har forstått rett). Dersom du justerer IBU i ettertid kan det nok fungere, selv om jeg personlig muligens ville økt andelen krystallmalt (eller andre "kroppsbyggere") i gristen, i forhold til en IIPA-grist som fint kan være nesten utelukkende basemalt.

Edit: Ser nå at "tjuvtrikset" ditt innebærer å koke ut alkohol, så da kan det kanskje fungere slik du sier. Selv om jeg mistenker at humleutnyttelsen øker, ettersom mye av sukkeret er fjernet fra vørteren. Men hvorfor ønsker du å bruke masse malt på å produsere et kraftig øl (uten humle), som du så koker? Vil det ikke være like greit å lage en svakere vørter i utgangspunktet?

Hannaas skrev:
Men hvorfor ønsker du å bruke masse malt på å produsere et kraftig øl (uten humle), som du så koker? Vil det ikke være like greit å lage en svakere vørter i utgangspunktet?
Fordi en svakere vørter gir en svakere smak. En IIPA smaker kraftig av det meste, og utgangspunktet for tråden var å lage noe som smaker som IIPA men har lavere alkohol.

EDIT: Når man skalerer ned en oppskrift så skalerer man jo humlemengden også, ikke bare maltmengden.

Dag skrev:
Hannaas skrev:
Men hvorfor ønsker du å bruke masse malt på å produsere et kraftig øl (uten humle), som du så koker? Vil det ikke være like greit å lage en svakere vørter i utgangspunktet?
Fordi en svakere vørter gir en svakere smak. En IIPA smaker kraftig av det meste, og utgangspunktet for tråden var å lage noe som smaker som IIPA men har lavere alkohol.
Interessant! Har ikke tenkt på denne muligheten før. Her i landet burde det i alle fall være marked for store, kraftige øl, med butikkstyrke. Kanskje bryggeriene finner på det samme?

Dag skrev:
EDIT: Når man skalerer ned en oppskrift så skalerer man jo humlemengden også, ikke bare maltmengden.
Selvsagt, men utnyttelsen av humlen er bedre i en svak vørter, så du får forholdsmessig bitrere resultat. Vedlagt bilde viser et eksempel på at humleutnyttelsen går ned når vørterstyrken øker. Hvordan dette foregår kommer an på hvilken humleutnyttelsesmodell som legges til grunn, og er uansett en teoretisk betraktning som ikke trenger å ha veldig mye å si for sluttproduktet.

Vedlegg

• Håndbryg.dk_BeerCalc_humleutnyttelse.png
    Håndbryg.dk_BeerCalc_humleutnyttelse.png
    29 KB · Sett: 108
Tilbake
Topp