Hei igjen !Weyermann er supert, har ikke prøvd Fuglesang. Kjøper selv i sekk, og da blir det gjerne Bestmalz. Vil tro at alle disse fungerer bra.
Siden tråden handler om tysk pils så tenkte jeg å dele et svar jeg fikk fra maltleverandøren Weyermann på spørsmål på hvor godt egnet deres Premium Pilsner er til brygging av tysk pils eller ikke.
Måtte gå til kilden siden jeg etter endel research fikk endel motsigende meninger / forklaringer på dette spørsmålet.
Opphavet til min forespørsel var at fargen, altså en EBC på 2 - 2.5, kanskje kunne være i lyseste laget siden pilsner maltet på mange oppskrifter jeg har sett på har en EBC som er rundt 3 - 4, og at farge og smak henger sammen gjør jo spørsmålet mer betimelig.
Svaret jeg fikk fra Weyermanns internasjonale kundesupport Axel Jany var følgende :
" Hi Knut thanks for your email. Funnily it found me while attending the Doemens Beer sommelier course so I had the opportunity to verify my reply. Realistically you will never be too light because the big skill is to keep the color as pale as possible in a German Pils. A Bavarian Helles requires a hint of golden yellow while a Pils needs to be straw yellow. In short you are spot on wth the malt choice. Happy brewing.
Mr. Axel Jany
- International Customer Consultant "