Oppskrift på tysk pils?

Tysk pils: tysk pilsmalt, tysk humle, tysk gjær!
Tsjekkisk pils: bohemian pils malt, tsjekkisk humle, tsjekkisk gjær,
Engelsk bitter: engelsk malt, engelsk humle, engelsk gjær. Osv. Osv. Sånn er det bare!!!

Men for all del er en pils med dansk pilsnermalt, mexicansk gjær og tsjekkisk humle en knall god pils, men tysk er den værtfall ikke!!!
 
Hei igjen.
Forsøker å lese meg opp på dette med vannjustering i forbindelse med brygging av min neste tyske pils.

Ifølge Gahr's artikkel om vannjustering så skal man tilsette en kalkulert mengde kalsiumklorid og kalsiumsulfat i både meskevann og skyllevann. Kalsiumkarbonat og Natriumbikarbonat er unnlatt på tysk pils.

Ser at man kan få tak i et produkt som heter Ph stabilizer 5.2.

Vil dette med riktig dosering gjøre samme jobben som kalsiumklorid og kalsiumsulfat i meske og skyllevann ?
 
Hei igjen.
Forsøker å lese meg opp på dette med vannjustering i forbindelse med brygging av min neste tyske pils.

Ifølge Gahr's artikkel om vannjustering så skal man tilsette en kalkulert mengde kalsiumklorid og kalsiumsulfat i både meskevann og skyllevann. Kalsiumkarbonat og Natriumbikarbonat er unnlatt på tysk pils.

Ser at man kan få tak i et produkt som heter Ph stabilizer 5.2.

Vil dette med riktig dosering gjøre samme jobben som kalsiumklorid og kalsiumsulfat i meske og skyllevann ?

Nei. Ligg unna det produktet, det funker ikke, og butikkene burde ikke selge det. Det ville uansett ikke erstattet kalsiumklorid og -sulfat.
 
https://www.bryggselv.no/råvarer/tilsetning/vannjustering
Du finner kanskje noe her. Andre har også.

-Selv bruker jeg bare to-tre prosent acidmalt til vann/phjustering av pils.
Det var det jeg også i utgangspunktet hadde tenkt å gjøre, men så leste jeg jo artikkelen til Gahr og ble "hektet" på emnet.
Har innhentet opplysninger om vannet som jeg bruker til brygging, og jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg å tolke disse. Disse parameterne sier meg ingenting dessverre.

Egner dette vannet seg til brygging av tysk pils slik det er eller bør jeg gjøre noen tilsetninger ?

Har ikke målt pH i mesken i mangel på pH måler, som jeg forøvrig har bestilt.

Vannet jeg bruker til brygging har følgende parametre :
pH 7,9 - 8,5
Kalsium 13 - 16 mg Ca/l
Hardhet 2,0 ⁰dH
Alkalitet 0,6 mmol/l
Jern mindre enn 0,3 mg Fe/l
Aluminium 0,1 g mg Al/l
Farge mindre enn 5 NTU

På forhånd takk

Mvh. Knut
 
Nei. Ligg unna det produktet, det funker ikke, og butikkene burde ikke selge det. Det ville uansett ikke erstattet kalsiumklorid og -sulfat.
Hei,
Har du noen referanser på at pH 5.2-buffer ikke funker? Vil ikke overraske meg, men første gangen jeg hører det.

Anders
 
Det var det jeg også i utgangspunktet hadde tenkt å gjøre, men så leste jeg jo artikkelen til Gahr og ble "hektet" på emnet.
Har innhentet opplysninger om vannet som jeg bruker til brygging, og jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg å tolke disse. Disse parameterne sier meg ingenting dessverre.

Egner dette vannet seg til brygging av tysk pils slik det er eller bør jeg gjøre noen tilsetninger ?

Har ikke målt pH i mesken i mangel på pH måler, som jeg forøvrig har bestilt.

Vannet jeg bruker til brygging har følgende parametre :
pH 7,9 - 8,5
Kalsium 13 - 16 mg Ca/l
Hardhet 2,0 ⁰dH
Alkalitet 0,6 mmol/l
Jern mindre enn 0,3 mg Fe/l
Aluminium 0,1 g mg Al/l
Farge mindre enn 5 NTU

På forhånd takk

Mvh. Knut
Du har bløtt vann, dvs. lite salter/mineraler i vannet ditt. Dette er positivt, siden det blir å regne som et blankt lerret hva vannkjemi angår.
Hadde du for eksempel bodd i Dublin og hatt vann på andre siden av skalaen, så måtte du kjøpt mineralfattig vann eller avmineralisert før du kunne brygge pils.
Jeg husker ikke i farten på tysk, men på tilsvarende vannkjemi her i Oslo tilsetter jeg bare 3g CaCl på 27 liter tsjekkisk pils.

A
 
Det var det jeg også i utgangspunktet hadde tenkt å gjøre, men så leste jeg jo artikkelen til Gahr og ble "hektet" på emnet.
Har innhentet opplysninger om vannet som jeg bruker til brygging, og jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg å tolke disse. Disse parameterne sier meg ingenting dessverre.

Egner dette vannet seg til brygging av tysk pils slik det er eller bør jeg gjøre noen tilsetninger ?

Har ikke målt pH i mesken i mangel på pH måler, som jeg forøvrig har bestilt.

Vannet jeg bruker til brygging har følgende parametre :
pH 7,9 - 8,5
Kalsium 13 - 16 mg Ca/l
Hardhet 2,0 ⁰dH
Alkalitet 0,6 mmol/l
Jern mindre enn 0,3 mg Fe/l
Aluminium 0,1 g mg Al/l
Farge mindre enn 5 NTU

På forhånd takk

Mvh. Knut

Dette er en fin kalkulator:
brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator

Legg inn dine vannverdier på source water, legg deretter inn malt bill i kg/gram med tilhørende Lovibond-verdier. Så kan du se hvor mange gram med kalsiumklorid og kalsiumsulfat du trenger å tilsette for å nå det som er målet ditt. Selv bruker jeg også seksjonen for utregning av hvor mye melkesyre du kan tilsette i meske- og skyllevann for å nå pH target.
 
TS må også gjøre om alkalinitet fra mmol til noe mer brukendes. Jeg har dratt opp en tråd om dette et eller annet sted i forumet da jeg er forvirret..
 
Hei,
Har du noen referanser på at pH 5.2-buffer ikke funker? Vil ikke overraske meg, men første gangen jeg hører det.

Anders

Nei - jeg har bare støtt på snakk om det i mange forumtråder på amerikanske fora, og det ser ut som om det er unison enighet om at stoffet er ubrukbart. Det har vært snakk om det flere ganger her på forumet, også. Google "ph5,2 Stabilizer", så finner du mye, vil jeg tro.
 
Hei,
Har du noen referanser på at pH 5.2-buffer ikke funker? Vil ikke overraske meg, men første gangen jeg hører det.

Anders

Kan støtte Finn på denne. Kort fortalt så er det produktet laget av Five Star for ETT bryggeri i USA, slik at de skulle få bedre/generisk kontroll over mesken sin. Med mindre du har akkurat samme vann som dette bryggeriet, så treffer du ikke 5.2. Hvorfor det har endt opp i butikkhyllene er ikke godt å si, bortsett fra at det muligens var en fyr i dress med $-tegn i øynene tok et valg.

Men samtidig, det "hjelper" hvis du har hardt vann, du vil få ned pH, men hvis du treffer akkurat 5.2 så er det bare knallflaks. pH i mesken er også veldig avhengig av hva slags øl du brygger, mtp malt-typene som blir brukt. Det er bedre å få en vannrapport og bygge opp vannet ditt selv. Da har du full kontroll, og vannet har veldig mye å si for hvordan et øl oppleves.
 
Det er veldig mange anekdoter rundt pH Stab.5.2, særlig på amerikanske forum. Noen sier det fungerer, andre ikke. Har endelig fått ny forsyning med kalibreringspulver til pH-metereret mitt – og tenkte å sjekke det én gang for alle på vanlig Oslo-vann.
Har brukt det som ”forsikring” nær sagt siden jeg begynte å brygge, og føler at det har gjort en god jobb. Men har ikke ”bevis”. I tyske lagere har jeg droppet det og brukt 4 % syremalt i stedet.
 
Det er veldig mange anekdoter rundt pH Stab.5.2, særlig på amerikanske forum. Noen sier det fungerer, andre ikke. Har endelig fått ny forsyning med kalibreringspulver til pH-metereret mitt – og tenkte å sjekke det én gang for alle på vanlig Oslo-vann.
Har brukt det som ”forsikring” nær sagt siden jeg begynte å brygge, og føler at det har gjort en god jobb. Men har ikke ”bevis”. I tyske lagere har jeg droppet det og brukt 4 % syremalt i stedet.
Havner du på 5.2 i pH verdi ved å tilsette 4 % acidulated malt så er vel det å foretrekke fremfor pulvertilsetninger eller ?
 
Havner du på 5.2 i pH verdi ved å tilsette 4 % acidulated malt så er vel det å foretrekke fremfor pulvertilsetninger eller ?

Hva du bruker for å treffe ph er vel likegyldig, så lenge du får best mulig øl? Melkesyret malt er jo på en måte en stor vits. Du kan like gjerne tilsette melkesyra direkte i mesken - men det tillater ikke renhetsloven:p. Og melkesyre er ikke det mest smaksnøytrale du kan bruke, heller. Du skal ikke bruke så mye før det kan kjennes. Det mener jeg at jeg har erfaring for fra da jeg brukte Laktol. Fosforsyre skal være best, og jeg har ikke kjent noen smak av det etter at jeg tok det i bruk.

Men selvfølgelig; hvis en ikke for stor mengde melkesyrebehandlet malt funker, er det en veldig enkel og grei måte å komme i mål med ph-justeringen på. (Jeg mener forresten jeg har hørt at en ikke bør bruke mer enn 3%. Tror det var på Bryggselv de opplyste det, samt at jeg har lest det et eller annet sted, også.)

Det en ikke skal gjøre, er å bruke klorid og sulfat i større mengder enn det som er strengt nødvendig i forhold til behovet for kalk, og "smaksbalanse". Du får fort merkbar smak av dem om du pøser på for å senke ph'en.
 
Men selvfølgelig; hvis en ikke for stor mengde melkesyrebehandlet malt funker, er det en veldig enkel og grei måte å komme i mål med ph-justeringen på. (Jeg mener forresten jeg har hørt at en ikke bør bruke mer enn 3%. Tror det var på Bryggselv de opplyste det, samt at jeg har lest det et eller annet sted, også.).
Fikk dette svaret fra Weyermann i Tyskland " Rule of thumb is 1% acidulated malt in the maltbill reduces mash pH by 0,1 so in your case 5%. 5 % is also a good amount in terms of technological feasibility. 8 % or max 10 % if you push it, are the limit "
 
Bare et lite tilleggsspørsmål angående syremalt. Er helt fersk på dette og ønsker å lære mest mulig rundt dette emnet.

Hvis man i utgangspunktet har en pH i mesken på 5.7 og trenger å få denne ned i 5.2 da trenger jeg å tilsette 5 % syremalt for å oppnå dette.
Etterjusterer dere med syremalt underveis i meskingen mens dere måler pH fortløpende ?

Man skal jo bruke skyllevann etter hvert som ikke er blitt justert. Etterfyller dere syremalt da ?
 
Tilbake
Topp