25 liter, ja. Jeg beregner 500 milliarder gjærceller, og tar litt godt mål.
Carahell, går jeg ut fra? Det er jo ganske lyse greier - 25 EBC om jeg ikke husker feil i farten. Jeg har akkurat tappet opp et brygg med 500 gram wienermalt, og den er fremdeles ultralys. Jeg har en annen med bare pilsnermalt så om ikke lenge får jeg sammenlignet. Og så ligger det nok an til at jeg prøver noe lignende det du har der. Det kan bli litt tynt med kompleksiteten med 100% pils, sjøl om den ikke blei så gal den siste, synes jeg.
Håper jeg ikke nærmer meg noen fasit
- det hadde vært kjedelig. Men ellers er det vel ikke så store sprell du kan gjøre med grøppen i dette ølet. Det skal være omtrent så lyst du kan få det. ("Skal" betyr her bare at det må det være hvis det du strekker deg etter er en eller annen uforglemmelig opplevelse av en nordtysk pils som har lagret seg i hodet ditt som noe du ikke klarer å glemme
.) Og så er det nok sjølve brygginga det kommer an på.
Vannjustering er jeg egentlig fryktelig usikker på. Ser du på dette kartet
Wasserhärte Wasser.de så blir det tydelig at det er store variasjoner, også i den nordlige delen av landet. Men Mecklenburg-Vorpommern (nord-øst) er rimelig tydelig et område med hardt vann. Om det er arnestedet for norstysk pils, veit jeg ikke. Jever er vel et kjent eksempel på øltypen, og det ligger ved kysten helt nord i Niedersachsen, der vannet er bløtt.
Martin Brungard påstår at vannet Jever bruker har høy hardhet, men det stemmer ikke:
Jever Pilsener . Vi skal nok ikke være for kjappe til å hoppe på alt autoritetene sier.
Denne lista er kanskje interessant:
http://www.wasserqualität-trinkwasserqualität.de/wasser-qualitaet/staedte (Du må streve litt for å finne den relevante informasjonen der.) Lederer er min favorittpils, og den er fra Nürnberg, som har et vann som er middels hardt etter tysk standard, men det betyr skikkelig hardt etter våre begreper.
Martin Brungard hevder at lagergjær - i alle fall de sørtyske typene - tåler kalk dårlig. (
German Pilsner water?) Sånn sett - hvis det stemmer (?!) - bør man ikke bruke mye salter.
Konklusjon? Hold tilsetningene lave, og jeg tror det beste er å balansere sulfat og klorid 50/50. Men jeg skifter mening daglig
. Får se hvordan de siste ølene mine blir; jeg har brukt litt ulike forhold.