Oppskrift Vanlig pils

Per-Arne skrev:
En oppskrift jeg har hatt suksess med:
CARLSBERG HOF

OG 1041
Plato 10.2

23 Litres
Pilsner Malt 3220g
Carapils 240g
White Sucrose 470g

Hallertau 35g 90min
Irish moss 10g 15min

Brewing method
Temperature-stepped infusion or double-decoction mash. Can do this as a 2 step mash or a simple infusion mash.

Mash Schedule 50c-20min
66c-45min
72c-45min

Boil time 90min
Racking gravity 1006 1.5 Plato
Alcohol content 4.7% by volume 3.8 by weight
Bitterness 23 EBU
Colour 5 EBC
Ferment at 10-15C, lager at 10C

Type gjær på denne? Har en gjærkake wyeast Danish lager klar om 3 uker, det skulle vel passe?
 
Som det blir spurt om tidligere: "Hvis jeg kun skal meske på en temperatur, er fortsatt 66 grader å anbefale?". Gjelder oppskriften på Andrimne Pilsener. Noen?
 
Thomas ML skrev:
Som det blir spurt om tidligere: "Hvis jeg kun skal meske på en temperatur, er fortsatt 66 grader å anbefale?". Gjelder oppskriften på Andrimne Pilsener. Noen?

66-67 °C, avhengig av hvilken utgjæring du pleier å få i oppsettet ditt.
 
Da skal jeg prøve oppskriften - 67 grader 65 minutter. I løpet av mesketiden vil temperaturen erfaringsmessig ha sunket en grad. Blir min første lager. Takk for svar.
 
terje1ok skrev:
Du skal ha det i 20graders sterilisert vann i 15-20min . 1dl vann til 10g gjær.

Forskjellige produsenter anbefaler forskjellige fremgansmåter for rehydrering. Googler man gjærtype + datasheet så får man frem produsentens beskrivelse av hvordan den enkelte tørrgjærtypen anbefales rehydrert.
 
Har en pils stående til gjæring nå, den har gjæret fra 1052 til 1014(målt i dag). Den har stått 18 dager, og lurer på om jeg skal begynne å cold-crashe ølen nå, eller vente til den er på dag 21 ca? 05.03 var den 1016. Hva tror folket, vil den gjære lenger ned?
 
Vent noen dager og mål igjen. Jeg lar alltid pils stå 30 dager før jeg vurderer og tappe. Den skal jo lagres lenge etter tapping, så noen dager til eller fra nå spiller liten rolle med mindre du er fryktelig tørst.
 
Ok. Den får noen dager til, etter litt lesing på forumet så ser jeg at mange opererer med ca 3 uker. Så jeg tar sjansen på at det holder. Har brukt O2, og temp kontroll gjennom hele gjæringsprosessen, så jeg håper at det vil gjør at ølet ikke trenger å lagres så alvorlig lenge. Tenkte å servere dette i påsken, så jeg håper og tror det er klart til da.
 
Hei,
Jeg lurer på hvor mye vann bruker du til mesking og skylling, samt hvilken type gjær du bruker?

En oppskrift jeg har hatt suksess med:
CARLSBERG HOF

OG 1041
Plato 10.2

23 Litres
Pilsner Malt 3220g
Carapils 240g
White Sucrose 470g

Hallertau 35g 90min
Irish moss 10g 15min

Brewing method
Temperature-stepped infusion or double-decoction mash. Can do this as a 2 step mash or a simple infusion mash.

Mash Schedule 50c-20min
66c-45min
72c-45min

Boil time 90min
Racking gravity 1006 1.5 Plato
Alcohol content 4.7% by volume 3.8 by weight
Bitterness 23 EBU
Colour 5 EBC
Ferment at 10-15C, lager at 10C
 
Hei,
Jeg lurer på hvor mye vann bruker du til mesking og skylling, samt hvilken type gjær du bruker?
Carlsberg kloner bør helst gjæres med Carlsberg-gjæren WLP850, men WLP830 er også en favoritt. Blant tørrgjærene er denne flott: Diamond Lager Yeast 11g
Vannmengder avhenger litt etter hvilket utstyr du bruker, men det er jo vanlig å bruke 2,7-3 liter vann til mesking‚ og skylling til man treffer riktig kokevolum.
 
Tilbake
Topp