Oppskrifter til Speidel50 / brygger erfaringer

Oppskrifter til Speidel / brygger erfaringer

Som tittelen sier så lurer jeg på om noen vil dele oppskrifter der de har brukt en Speidel50.
Da vi som veldig ferske bryggere likegodt hoppet i det med begge beina og kjøpte en slik  >:D

Har kikket en del på oppskrifter og ser att de fleste ikke har blitt brygget på en Speidel , så kansje en egen tråd om dette kunne være en ide  :biersmile:

Vi har nå en APA til gjæreing og en Porter , men får avente resultatet før vi kan dele oppskriftene på disse , bør vel smakest før vi anbefaler oppskriften tenker jeg.

Noen gode Juleøl oppskrifter på lur som er brygget på Speidel 50?

Hilsen
Terje

Orstad Bryggerlaug
 
Alle oppskrifter kan brukes til speidel. Legg inn oppskriften du vil brygge i et bryggeprogram Feks Beersmith, og regn om volumet på ferdig brygg til det du ønsker..
Enkelt og greit.

Og som jeg har erfart, så betyr ikke oppskriftene allverden..... Men det gjør gjæring og gjæringskontroll...
 
Fint initiativ dette!

Nå kan man jo selvsagt bruke alle oppskifter laget for andre systemer også på en Speidel, men regner med du tenker på slike ting som malingsgrad av malt, startvolum av vann, vannjusteringer, meskeskjema for div. brygg, skyllingsmengde, og ellers annet som kan være annerledes enn ved andre systemer?
 
Da tar jeg utfordringen, og legger inn prosessen + oppskrift på en bitter (Best bitter/premiumbitter). Den er riktignok laget på 20l Speiden, men burde være enkel å skalere til 50l.

Malt:
3900g (87,1%) Pale Ale Malt
280g (6,3%) Crystal Malt
170g (3,8%) Dark Crystal Malt
130g (2,9%) Amber Malt

Knuser på MM3 med 1,2 mm mellom siste valser.

Humle:
45g EKG (4,5%) 60min.
30g EKG (4,5%) 15min.
20g EKG (4,5%) 2min.

Gjær:
WLP002

Tilsettinger:
1 tsp Wyeast Nutrient - 15 min.
1 tsp Irish Moss - 15 min.
3 dråper anti foam - 100 min.


Brygging:
1 - Fyller til 27l før start

Meskeskjema:
Innmesk 58 °C
Step 1: 10 min. 62 °C
Step 2: 60 min. 65 °C
Step 3: 10 min. 72 °C
Step 4: 10 min. 78 °C

Skyller med 5l ved 78 °C, ingen omrøring fjerner kun topprist og filter og fordeler skyllevannet over mesken.

Koker i 90 min. på 101 °C

Resultat:
OG: 1050
FG: 1013
Color: (beregnet) 25,7 - men ble noe mørkere etter min mening
Bitterness: 32,5

Vannjusteringer etter tabell på medlemssider. Justerer både mesk og skyllevann...

Dette brygget ble meget bra (nyter det nå :biersmile: ), og er testet ut på en rekke kompiser som selv regner seg som kjennere ::) Det er dog servert som en London Ale all den tid ordet "bitter" for mange uinvidde gir assosiasjoner om noe i nærheten av IPA.

EDIT: La til knusingsgrad på min Monster mill.
 
Jonask skrev:
Løfter du ikke opp maltrøret før du skyller?
Beklager min litt upresise beskrivelse!

Maltrøret løftes opp, og jeg lar det renne av seg noen få minutter (2-3). Fjerner topprist og filter. Så skyller jeg med 5l i løpet av ca. ett minutt. Setter så umiddelbart i gang kok program, samtidig som jeg lar røret bli stående i ca. 10 min.

PS Har for øvrig gått ned til 5 min. på 78 °C da dette etter min mening er tilstrekkelig.
 
Tilbake
Topp