Optimal gjøringsforløp med Saflager W-34/70.

Hei,har en Vienna lager som står i gjærings skapet. Mesket på 67 grader, Og 1.055, 22 liter og 3 pakker rehydrert Saflager W-34/70.

Oksygenering
Rister som en gærning!

Står no å gjærer på 10 grader. Bobler i låsen etter en og en halv dag.

Forslag til optimalt gjæringsforløp. (Temp og antall dager på kvar tempratur)
 
Sist redigert:
Jeg begynner å bli rimelig dreven med W-34/70 og synes det funker best å brygge etter smak. Vanligvis lar jeg den bare stå på gjæringstemp i 10-21 dager (avhengig av OG og gjæringstemp.) helt til ølet er gjæret ferdig. Når jeg merker at ølet nærmer seg FG drar jeg opp tempen et par grader for å få den til å avslutte skikkelig. Deretter øker jeg tempen enda ett par grader for diacetylrest. Når jeg ikke kjenner diacetyl i ølet lenger cold-crasher jeg til 1-2 grader og lar det stå slik i 1 uke, før jeg overfører på fat og lar det stå iallefall 2-3 uker iskaldt før jeg begynner å teste det for drikkbarhet. Da er det vanligvis godt øl!

Har også erfart at W-34/70 gir bedre øl om man gjenbruker den. Da får jeg svært gode resultater!
 
Jeg begynner å bli rimelig dreven med W-34/70 og synes det funker best å brygge etter smak. Vanligvis lar jeg den bare stå på gjæringstemp i 10-21 dager (avhengig av OG og gjæringstemp.) helt til ølet er gjæret ferdig. Når jeg merker at ølet nærmer seg FG drar jeg opp tempen et par grader for å få den til å avslutte skikkelig. Deretter øker jeg tempen enda ett par grader for diacetylrest. Når jeg ikke kjenner diacetyl i ølet lenger cold-crasher jeg til 1-2 grader og lar det stå slik i 1 uke, før jeg overfører på fat og lar det stå iallefall 2-3 uker iskaldt før jeg begynner å teste det for drikkbarhet. Da er det vanligvis godt øl!

Har også erfart at W-34/70 gir bedre øl om man gjenbruker den. Da får jeg svært gode resultater!

Hvilken gjærings temperatur anbefaler du då? Står på 10 grader no
 
10 grader er en fin gjæringstemperatur for denne gjæra. Har fått den til å funke så lavt som 8 grader og så høyt som 12 grader uten særlige problemer.
 
Hvordan vil du beskrive dyacetyl lukten? Har aldri prøvd å sniffe etter den før flasking. Er lite trent i usmaker.
 
Får du alltid diacetyl? Mtp at du sier at du senker tempen når du ikke kjenner diacetyl lengre.

Siste forsøket med 34/70 gjæret jeg på 8c, overførte til fat og spundet sammen med en tempsenking til 4c over noen dager. Funket fint, kanskje dommerne mener annerledes men, vi får se.
 
Skulle vel ha gått et usmakkurs så en slipper å spekulere i hvordan den lukter/smaker.
 
Det skal også sies at noen er mindre sensitive for diacetyl. Personlig må det mer til for meg, for at jeg skal legge merke til Diacetyl.

Kan man være smaksmessig blind for diacetyl? Jeg har vondt for å tro at jeg alltid brygger diacetylfritt øl, men jeg kjenner aldri noe som passer med beskrivelsen:(.
 
Jeg brygger alltid diacetylfritt øl, faktisk tror jeg de fleste her inne gjør det. Det er av og til vel mye usmakangst her inne. En og annen har sikkert fått en smørmaltbombe og det kan sikkert skje oss alle (bank i bordet) Men jeg tror dette er et problem som får vesentlig mer oppmerksomhet enn det fortjener ut i fra forekomsten av diacetyl i øl.

Det er ikke ofte jeg har drukket øl med smak av diacetyl men når jeg har gjort det, er det ikke vanskelig å kjenne. Drakk en indisk lager på indisk restaurant for noen uker siden. Smakte smørmalt, en del engelske real ales har diacetyl (og skal til en viss grad ha det). Mulig jeg husker feil men Old speceld hend tror jeg har en del av dette.

Gjæringsforløp 34/70. Det spørs litt på OG. Er denne høyere enn 1060 vil jeg anbefale å tilsette gjæra på lavere temperatur 8 grader. Sterkt øl har godt av dette. Det dannes mindre høyere alkoholer i starten av gjæringsforløpet på lavere temperaturer. Øk etter to til tre dager temperaturen til 10 grader og gjær ut.

Øl med OG under 1060. Her går det helt fint å tilsette gjæra på høyere temperaturer helt opp i 14 grader går etter min erfaring uten at dette får noen konsekvens (men senker da temperaturen raskt og gradvis til 12 eller 10 grader) , gitt nok gjær og tilsetning av O2. Jeg gjærer på 10 grader men har også gjæret så høyt som 12 uten negative effekter. WLP 830 W 34/70 er en tilgivende og snill gjær og det er den jeg skriver om her.

Diacetylpause. Som jeg har skrevet før. Smak på ølet. smaker det ikke diacetyl er det ikke behov for pause. Uansett vil ikke ølet ta skade av noen dager på 15-16 grader så lenge vekstfasen og den første gjæringen er over. 1/2 til 2/3 deler ut i gjæringen. Gjør jeg dette lar jeg ølet gjære ut på denne temperaturen før jeg gradvis senker temperaturen for god utfelling. Men som sagt smaker det ikke diacetyl kan man like godt la ølet gjære ut på 10 grader.

Lurer man på hva diacetyl smaker kjøp en pose butterscotsh (hvis dette finns å få tak i).

mvh
Bårdd
 
Fermentis skriver selv på sitt datablad at optimal gjæring er på 12-15 grader. Tar produsenten feil, eller har hobbybryggerne bedre peiling?

Hører at noen nevner at denne gjæren blir bedre på gjenbruk. Jeg skal kjøpe 1 pakke gjær og kjøre to startere a ca 2,7 liter (kjører først en starter på 2,7 liter, deler resultatet opp i 2, kjører ny starter på hver av disse to og deler begge opp i 2. Vil da ha 4 rimelig store gjærslurryer til 25 liter hver).

Vil da ha nok til 100 liter pils skulle jeg tro, eller har jeg det? Lager vørter til gjærstarter/gjærprodusering selv. Kjører OG på 1040 til disse og har dem på magnetrører.
 
Fermentis skriver selv på sitt datablad at optimal gjæring er på 12-15 grader. Tar produsenten feil, eller har hobbybryggerne bedre peiling?

Hører at noen nevner at denne gjæren blir bedre på gjenbruk. Jeg skal kjøpe 1 pakke gjær og kjøre to startere a ca 2,7 liter (kjører først en starter på 2,7 liter, deler resultatet opp i 2, kjører ny starter på hver av disse to og deler begge opp i 2. Vil da ha 4 rimelig store gjærslurryer til 25 liter hver).

Vil da ha nok til 100 liter pils skulle jeg tro, eller har jeg det? Lager vørter til gjærstarter/gjærprodusering selv. Kjører OG på 1040 til disse og har dem på magnetrører.

Optimal gjæring er ikke det samme som optimal smak. Hvis du er ute etter en clean lager, hold deg under 10 grader. Jeg har god erfaring med denne gjæren på 8-9 grader.
 
Fermentis skriver selv på sitt datablad at optimal gjæring er på 12-15 grader. Tar produsenten feil, eller har hobbybryggerne bedre peiling?

Hører at noen nevner at denne gjæren blir bedre på gjenbruk. Jeg skal kjøpe 1 pakke gjær og kjøre to startere a ca 2,7 liter (kjører først en starter på 2,7 liter, deler resultatet opp i 2, kjører ny starter på hver av disse to og deler begge opp i 2. Vil da ha 4 rimelig store gjærslurryer til 25 liter hver).

Vil da ha nok til 100 liter pils skulle jeg tro, eller har jeg det? Lager vørter til gjærstarter/gjærprodusering selv. Kjører OG på 1040 til disse og har dem på magnetrører.

Skal du gjære på det som er ideell temperatur (etter vanlige metoder), dvs. 8-9 grader, trenger du mye gjær. Når jeg bruker kalkulatoren til Brewersfriend, og legger inn som forutsetning at du trenger 1.75 millioner celler per milliliter per grad Plato, trenger du å lage en starter på 3 liter med SG 1.036 for å få nok gjær til 25 liter, dvs. totalt 542 milliarder celler.

Deler du dette på to, får du 271 milliarder celler, og setter du to nye starter på 3 liter på med denne mengden gjær, vil hver gi deg 700 milliarder celler. Du sitter da med totalt 1400 milliarder celler, og har 350 milliarder celler til hvert 25-liters brygg. Og det er altså nesten 200 milliarder for lite, eller bare ca. to tredeler av hva du trenger.

Jeg tror du har nok. Jeg er skeptisk til det regnestykket der. Omregnet til volum gjær, vil du sitte med 1,25 dl slurry til hver 25-liter, og tatt i betraktning at dette er veldig frisk og fin gjær, mener jeg det skulle holde fint. Jeg har i alle fall et par dunker gående nå som fikk omtrent den mengden, og de gjærer veldig godt - og produserer ikke usmaker så langt jeg kan kjenne. De står/har stått på 9 grader.

edit: I beregningen av mengden slurry, regner jeg at denne slurryen inneholder 3 milliarder celler per milliliter.

En liten kommentar: Alle disse tallene gir inntrykk av at dette er en nøyaktig vitenskap. Men det varierer veldig mye både hvilket behov for gjær (målt i antall celler per milliliter per grad Plato) som skal legges til grunn, og hvor effektiv oppdyrkingen er - alt etter hvem du låner øre til. Disse variasjonene gir veldig store utslag på resultatet av beregningene. Jeg har endt opp med å forholde meg til volum slurry, og så ser jeg litt på både hvor frisk gjæren er, og hvor tett slurryen er. Jeg mener at jeg etter hvert har nok erfaring med hva som funker.

Jeg setter i prinsippet en ny starter hver gang nå, jeg bruker helst ikke bunnhøstet gjær direkte. Det gir meg mer trygghet for konsistente resultater.
 
Sist redigert:
Dette er akkurat en utfordring jeg har også.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det kan være som Bård sier over her at vi rett og slett ikke brygger øl med diacetyl:) - kanskje fordi vi alltid lar ølet få en diacetylrest (som kanskje til og med ikke alltid er nødvendig).

Eller så kan det være at du og jeg hører til de 25% av menneskeheten som ikke har det nødvendige genet for å merke diacetyl:p. (En variant av "no brain, no pain".)

@Hallstein Takk for tips. Har satt Werther's på handlelista:).
 
Lit gammel tråd, men i dag snubla jeg over denne artikkelen fra Fermentis der de har kjørt W34/70 under forskjellige forhold mtp temperatur og tid... https://fermentis.com/en/news/fermentation/rediscover-saflager-w-34-70/

Jeg har stort sett vært tilhenger av set'n forget metoden på lagergjæring der jeg har latt den stå 19 døgn på 10-12 grader og kjørt den opp siste par døgna for diacetylrast.

I vinter har jeg derimot eksperimentert litt med både temperatur og tid sjøl og sliter egentlig med å kjenne forskjell mellom en pils gjæra på 10 grader og en gjæra på 16grader.

Mitt inntrykk er at på 16grader så er den stort sett utgjæra på ei ukes tid og har således latt den stå ei uke videre før tapping.

Er vi hjemmebryggere for opphengt i de gamle og oppleste sannhetene?
 
Tilbake
Topp