Optimal gjøringsforløp med Saflager W-34/70.

Mitt inntrykk er at på 16grader så er den stort sett utgjæra på ei ukes tid og har således latt den stå ei uke videre før tapping.

Det er nøyaktig det samme som jeg også har gjort. Godt å høre fra fler at jeg da ikke har gått glipp av så mye i forhold til tradisjonell lagergjæring
 
Lit gammel tråd, men i dag snubla jeg over denne artikkelen fra Fermentis der de har kjørt W34/70 under forskjellige forhold mtp temperatur og tid... https://fermentis.com/en/news/fermentation/rediscover-saflager-w-34-70/

Jeg har stort sett vært tilhenger av set'n forget metoden på lagergjæring der jeg har latt den stå 19 døgn på 10-12 grader og kjørt den opp siste par døgna for diacetylrast.

I vinter har jeg derimot eksperimentert litt med både temperatur og tid sjøl og sliter egentlig med å kjenne forskjell mellom en pils gjæra på 10 grader og en gjæra på 16grader.

Mitt inntrykk er at på 16grader så er den stort sett utgjæra på ei ukes tid og har således latt den stå ei uke videre før tapping.

Er vi hjemmebryggere for opphengt i de gamle og oppleste sannhetene?
Det jeg gjerne skulle visst, er om det bare er Fermentis sin Weihenstephaner-stamme som er såpass robust, eller om det gjelder flere varianter av denne gjæren. Jeg så at noen postet en test gjort av en Brülosofiker, men den var litt påholden mht. opplysninger om lagring. Det var vel Imperial sin versjon. Og den var mangelfull i den forstand at den var gjort under koronaperioden, uten testpanel. WLP800 og 830 tåler ikke varmgjæring, det har jeg erfart selv. Smaker greit etter noen uker, men blir udrikkelige ved lagring.
 
Det jeg gjerne skulle visst, er om det bare er Fermentis sin Weihenstephaner-stamme som er såpass robust, eller om det gjelder flere varianter av denne gjæren. Jeg så at noen postet en test gjort av en Brülosofiker, men den var litt påholden mht. opplysninger om lagring. Det var vel Imperial sin versjon. Og den var mangelfull i den forstand at den var gjort under koronaperioden, uten testpanel. WLP800 og 830 tåler ikke varmgjæring, det har jeg erfart selv. Smaker greit etter noen uker, men blir udrikkelige ved lagring.
Jepp... Hvordan dette påvirker lagringstabilitet er noe jeg også har grubla på.
Jeg har gjort det slik at jeg flasker en sixpack fra hver batch, siden disse fatene har en lei tendens til å gå tomme fort. Så langt har jeg ikke merka negative effekter på lagringstabiliteten på batcher gjæra på 16 grader, men så er ikke den tempen mye over Fermentis oppgitte idealtemperatur på 12-15 grader heller...
 
Jepp... Hvordan dette påvirker lagringstabilitet er noe jeg også har grubla på.
Jeg har gjort det slik at jeg flasker en sixpack fra hver batch, siden disse fatene har en lei tendens til å gå tomme fort. Så langt har jeg ikke merka negative effekter på lagringstabiliteten på batcher gjæra på 16 grader, men så er ikke den tempen mye over Fermentis oppgitte idealtemperatur på 12-15 grader heller...
Det er vel godt dokumentert at W-34/70 er utrolig robust – og tåler temperaturer opp mot 20 grader uten merkbare problemer. Men hva med Lallemand Diamond, Brewly 34/70 og de andre nære slektningene? Er veldig interessert om noen kommer over studier. Anekdoter er også av interesse, men skeptikeren i meg fortrekker en litt mer vitenskapenskapelig tilnærming :cool:
 
Det er vel godt dokumentert at W-34/70 er utrolig robust – og tåler temperaturer opp mot 20 grader uten merkbare problemer. Men hva med Lallemand Diamond, Brewly 34/70 og de andre nære slektningene? Er veldig interessert om noen kommer over studier. Anekdoter er også av interesse, men skeptikeren i meg fortrekker en litt mer vitenskapenskapelig tilnærming :cool:
Ikke akkurat noen studie, men jeg har kjørt på Brewly sin variant siden fellesinnkjøpet her i fjor høst... med samme observasjoner.. Høyeste jeg har hatt den på er 17-18, laveste 10-11 og gjort samme observasjoner med den.
 
Veeldig langt fra noen studie, det hører nok hjemme i tråden Bryggetabber:)

Hadde fire bøtter stående med hhv Diamond og W34/70 som skulle få litt tempheving etter
halvannen/to uker. Glemte å følge med hvor høy temperaturen ble og etter en god uke var den
kommet opp i 22 grader.
Ja ja, det er flasket og står til karbonering nå.
Håper at 10-11 grader i starten kan ha berget det, hvis ikke får det bli en ny runde.
 
Veeldig langt fra noen studie, det hører nok hjemme i tråden Bryggetabber:)

Hadde fire bøtter stående med hhv Diamond og W34/70 som skulle få litt tempheving etter
halvannen/to uker. Glemte å følge med hvor høy temperaturen ble og etter en god uke var den
kommet opp i 22 grader.
Ja ja, det er flasket og står til karbonering nå.
Håper at 10-11 grader i starten kan ha berget det, hvis ikke får det bli en ny runde.
Å heve temperaturen til romtemperatur etter at den (bortimot) må ha nådd FG er slett ingen tabbe. Tipper den blir perfekt.
 
Tilbake
Topp