"ordentlig kontroll på gjæringen"

Hallstein

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle sette igang en diskusjon rundt akkurat dette med gjæring og kontroll på den.
Det er jo så mange som sier at om man skal brygge ditt og datt må man ha "skikkelig kontroll på gjæringen". Men hva betyr dette i praksis?

Jeg har kjøleskap og STC-1000 sjæl, men er det virkelig nok å teipe fast proben på et plastikk-kar, isolere utenpå og la det stå til?
Om jeg hadde puttet en probe midt i ølet, ville disse to vist lik temperatur i hele gjæringsprosessen?...
Og ikke minst, HVOR nøye er det med gjæringstemperatur?. Når man gjærer en lager for eksempel, om denne gjæres på 11 grader, hvor mye +/- temperatursvingninger tåler ølet før det vil bli merkbare resultater av svingningene? 1 grad? 0,5 grad? 2 grader?...

Jeg føler kanskje jeg har høvelig kontroll på gjæringen, da jeg setter tempen på en temp og glemmer det, egentlig. Sjekker det innimellom. Men det er likevel en liten perfeksjonist inni meg som skulle ønske at jeg hadde mulighet for å fått en graf over gjæringstemperaturen for eksempel....

Hva tror dere? Hva betyr "stålkontroll på gjæringen" i praksis, egentlig?
 
Det er gjort forsøk med probe i ølet og en utenpå karet, isolert. Forskjellen er neglisjerbar.

Logging av temperatur med graf kan enkelt lages med en pc, arduino og temperatursensor. Har fremgangsmåte og innkjøpsliste på DIY-seksjonen på www.bryggekalkulator.no.

Ellers anbefales boka Yeast av J. Zainasheff og C. White om du ikke har den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi snakket akkurat om hva som skulle til for å få en infeksjon, mange mener de ikke har hatt infeksjoner o.l, og mener at fanatisk renhold ikke er nødvendig.

Dette er i prinsippet akkurat samme sak.
Svaret er at det ikke er nøye før det går feil, og når går det feil?

Alt vi kan gjøre er å reagere preventivt : Vi lager vørter på best mulig måte, rengjør som helter og prøver å holde kontroll på pitch rates\temperaturer under gjæring, pluss en hel del andre ting.

Hvis du kan garantere at det ikke går feil, så har du løst problemet.
Frem til det er alt du kan gjøre å legge alt til rette for at det skal gå bra?

Edit ; Ser når jeg leser innlegget mitt at fremstår jeg en smule bitter\sur?
Var i allefall ikke meningen, og forøvrig +1 til det Glenn sa :)
 
Sist redigert:
Grinete kuker hele gjengen. :) hehe.

Du må alltid huske at om du logger tempen på en probe isolert på utsiden av ett kar, kan er dette ditt utgangspunkt for endring av utfallet av gjæringen sett at du har eksakt samme forhold med gjær / vørter etc i neste batch, men justerer temperaturen ned litt eller opp.

Skal du ha eksakt måling må det bli gjennomsnittsmålinger fra flere punkter på gjæringsbeholderen du bruker.

Hjemmebrygger filosofien tilsier det første jeg foreslo tror jeg er nok styr.
 
Det er gjort forsøk med probe i ølet og en utenpå karet, isolert. Forskjellen er neglisjerbar.

Logging av temperatur med graf kan enkelt lages med en pc, arduino og temperatursensor. Har fremgangsmåte og innkjøpsliste på DIY-seksjonen på www.bryggekalkulator.no.

Ellers anbefales boka Yeast av J. Zainasheff og C. White om du ikke har den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Boka "Yeast" er forlengst lest og reflektert over :)
Endret en del praksis etter jeg leste den boka, ja!

Det arduinoprosjektet så jo ganske intressant ut! Er det mulighet for å koble temperaturstyring på samme greia? Regner med jeg må ha noe relé e.l. i tillegg, men!
 
Isolerer med en bit av et liggeunderlag og strammer det godt fast med en stropp rundt karet. Plassert sånn ca midt på karet..
 
Har testet med proben i karet, i midten, en 1/3 inn og helt ute ved kanten. Forskjellen mellom temp. ute ved kanten og inne i midten var ikke mer enn 0,2 grad. Dette ved en gjæringstemperatur på 18 grader.
 
Nøyaktigheten på f.eks STC-1000 er +/- 1C, så når man har 2 stykker og skal sammenligne temperaturen kan man ha en temperaturforskjell på 2 grader celsius til tross for at mediumet holder nøykatig samme temperatur.
 
@Haugesund Det kan nok stemme om en ikke er i stormgjæring og omgivelsetemperatur er i nærheten av vørtertemp. Jeg ble overrasket over hvor mye det varierte hos meg. Det måtte mye og lenge varme til før midten fikk varmen, da var karkanten atskillig høyere. Samme skjedde i den lave enden, karkanten var adskilig lavere nå kulden nådde senter.
 
@Haugesund Det kan nok stemme om en ikke er i stormgjæring og omgivelsetemperatur er i nærheten av vørtertemp. Jeg ble overrasket over hvor mye det varierte hos meg. Det måtte mye og lenge varme til før midten fikk varmen, da var karkanten atskillig høyere. Samme skjedde i den lave enden, karkanten var adskilig lavere nå kulden nådde senter.
Stemmer det, mitt forsøk gikk ut på å se hvor mye temperaturen i gjærdunken varierte etter ønsket gjæringstemperatur var oppnådd.
 
Det som er mest interessant er vel om ølet tar skade av at temperaturen går litt opp og ned? Hvor store temperatursvingninger er akseptabelt?

I et kjøleskap med STC1000 vil man vel normalt sett ha en svingning på mellom 0.3 og 0.8 grader, om man teiper proben på karet og isolerer. Er dette bra nok? Vil man få enda bedre øl om man reduserer denne svingningen til 0.05 grader og holder den stabil vha pid-styrt peltier?

Jeg holder forøvrig på med en prototyp på nettop dette. Det blir en kiste med 2 adskilte kammere. Jeg er et godt stykke på vei med programmeringen, og kontrollboksen er 90% ferdig. Venter på deler fra Kina. Basert på en arduino nano v3.
 
Sist redigert:
@Haugesund Det kan nok stemme om en ikke er i stormgjæring og omgivelsetemperatur er i nærheten av vørtertemp. Jeg ble overrasket over hvor mye det varierte hos meg... .


Jeg ble overrasket over hvor mye omgivelsetemperatur betyr for målingen. Nå er det kaldt i garasjen, og jeg tilfører derfor bare varme gjennom varmebelte rundt bøtta.
Med kalde omgivelser (avslått fryser i uisolert garasje) målte jeg 4 grader for lavt med probe på karet. Isolert med liggeunderlag.
Jeg bestiller thermowell nå, foråsidetsånn.
 
shit, 4 grader kan ha veldig mye å si... Men, jeg ser også for meg at forskjellen er mindre i et gjæringskammer der du ikke varmer vørteren så direkte. Jeg tror jeg ville lagt varmebeltet på gulvet, ikke i direkte kontakt med gjæringskaret.
 
Jeg ble overrasket over hvor mye omgivelsetemperatur betyr for målingen. Nå er det kaldt i garasjen, og jeg tilfører derfor bare varme gjennom varmebelte rundt bøtta.
Med kalde omgivelser (avslått fryser i uisolert garasje) målte jeg 4 grader for lavt med probe på karet. Isolert med liggeunderlag.
Jeg bestiller thermowell nå, foråsidetsånn.


Så vi som bygger innendørs i et kjøleskap, kan bare ta det med ro og fortsatt kle gjæringskaret med varmekabel?
Kjøleskapet vårt står i et rom som holder 18-20 grader
 
Jeg ble overrasket over hvor mye omgivelsetemperatur betyr for målingen. Nå er det kaldt i garasjen, og jeg tilfører derfor bare varme gjennom varmebelte rundt bøtta.
Med kalde omgivelser (avslått fryser i uisolert garasje) målte jeg 4 grader for lavt med probe på karet. Isolert med liggeunderlag.
Jeg bestiller thermowell nå, foråsidetsånn.
Javel.. min erfaring er motsatt. Med stor forskjell på omgivelsestemperatur og vørtertemperatur fant jeg ut at det var viktig å måle i karkanten. Med thermowell fikk vørter i karkanten store svingninger..
 
For meg er det egentlig irrelevant med de forskjellene ved kanten og i midten. Siden jeg gjærer med det samme utstyret hver gang så kompenserer jeg bare fra der, utifra resulatet jeg har fått.
 
Da mener du det ikke betyr noe at 10% av vørteren svinger 3-4 grader noen ganger i døgnet. Mulig det ikke har noe å si, jeg vet ikke. Det jeg har dårlig erfaring med er fall i temperatur under gjæring, det er definitivt ikke gunstig. Her får deler av vørteren det, mange ganger. Derfor tror jeg ikke det er bra. Ikke dokumentasjon, bare magefølelse.
 
Tilbake
Topp